Reflux en krampjes, wat kan ik allemaal nog doen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door jerami, 17 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Mijn zoontje is morgen 5 weken oud (wel 5,5 week te vroeg geboren) en heeft klachten van reflux en krampjes.

Reflux :
    *veel hikken
    *veel slikken na de fles
    *steeds mondjes voeding terug geven zodra hij plat ligt, ook ruim na de voeding
    *Kokhalzen
    *zo hoesten dat het lijkt alsof hij stikt
    *heel veel kreunen tijdens zijn slaap
    *voeding omhoog horen komen
    *hij trekt vaak een wat verbeten gezicht alsof hij ergens last van heeft
    *steekt tong veel uit
    *enorme zuigbehoefte (eet speen nog net niet op!)
    *kan heel moeilijk boeren

Krampjes :
    *veel spartelen/schoppen met beentjes
    *veel winderigheid (hele dag door) dat enorm stinkt
    *perst/kreunt heel veel, loopt dan bijna paars aan, met gevolg veel windjes en/of ontlasting die met veel kracht eruit komt (ontlasting is niet hard!)
    *rolt zich vaak op als een balletje, beentjes naar zich toe, hoofdje naar voren
    *slaapt heel moeilijk. Het beste gaat bij ons in de armen of wip/schommelstoel

Nu krijgt hij nutriton door zijn voeding voor de reflux. Hierdoor zijn een aantal klachten aanzienlijk beter geworden (kokhalzen, hoesten, kreunen tijdens slaap), maar zijn de krampjes vele malen erger geworden... Hij gilt het nu soms echt uit van de pijn in zijn buik. Hij lijkt meer last te hebben van de krampjes nu dan de reflux voordat hij de nutriton kreeg.
    Zijn wieg, wagenbak enz staan allemaal schuin
    we voeden hem rechtop (zo goed als dan) en zo zit hij na de voeding ook nog even bij ons

De combo van reflux en krampjes put hem echt uit. Op een slechte dag heeft hij veel moeite met het drinken van zijn flessen door de weinig slaap die hij dan krijgt.
    Ik ga de cinababy halen, maar heb er weinig mee. Bij de oudste werkte dat niet (infacol ook niet trouwens) dus verwacht er niks van.

Iemand nog andere tips?

2. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Geef je bv? Koemelkvrij dieet gaan volgen. Bij fv, in overleg met CB of KA pepti proberen.

Dat is het eerste waar ik aan denk, maar heb dan ook twee kindjes waarvan eerst werd gedacht reflux en krampjes (ivm afwezigheid andere klachten zoals eczeem), maar wat toch echt KMA was.

Succes...

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Allereerst de nutriton vervangen door JBPM van natufood: dat schijnt vaak veel minder of helemaal geen krampen te geven, omdat het pure JBPM is. Nutriton bestaat maar voor 30% uit JBPM en is voor de rest andere zooi.

Verder kijken of buikligging nog uitkomst kan geven en ik zou absoluut een draagdoek aanschaffen.

Als daarmee geen rust komt, kijken of eea toch door een koemelkallergie veroorzaakt wordt door over te gaan op pepti. Ik zou niet allereerst aan KMA denken, omdat de krampen toe zijn genomen na de nutriton en omdat je aangaf dat hij daarvoor al moeilijk boerde en dus ws veel lucht mee naar binnen hapt. Dat veroorzaakt gewoon veel krampen.

Je kunt nog even kijken of een andere fles beter gaat: smalle speen werkt vaak sowieso beter dan een brede speen. Dr Brown schijnt vaak goed te helpen. Hier was difrax prima :)

4. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Ik geef als tip om comfort voeding te geven, hoef je niet met jbpm schepjes te knoeien. Mogelijk een dr Brown fles of een Avent naturel speen (tepelvormig)

Comfort voeding is JUIST tegen krampen EN spugen, jbpm kan heel gevoelolig zijn voor sommige darmen. Obstipatie of juist diarree.

5. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik geef geen bv, hij krijgt hypo allergeen voeding omdat papa een koemelk allergie heeft. We gebruiken nu de difrax fles. Hij is prematuur en deze flessen hebben de kleinste spenen.

Ik ben idd al aan het kijken voor een draagdoek, eentje waar hij goed in kan, hij is nog zo klein en niet alles is even handig voor hem denk ik.

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als papa KMA heeft en kleintje kampt met die klachten, zo ik mss toch ook eens over KMA nadenken...

Sowieso stoppen met jbpm, dat was hier ook een compleet drama!

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hmm, in dat geval (papa allergisch) zou ik bij blijvende onrust niet heel lang wachten met pepti...

Qua draagdoek: sluit even aan bij een draagdoek-topic hier op ZP en dan kun je zat tips krijgen :)
    Heb zelf een rekbare (tricot slen) en een geweven doek (hoppediz). Die rekbare wordt vaak voor de eerste tijd aangeraden als je nog niet zo handig bent met knopen, maar de geweven vind ik nu echt veel fijner.
    Maar je hebt ook ergonomische dragers, waarbij je enkel de banden vast hoeft te gespen.
    In ieder geval GEEN baby bjorn of chicco of iets in die trant.. :)

8. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Aangezien hij prematuur is mag je volgens mij laagdrempelig naar de kinderarts. Zou dit ook zeker even doen.
    Verder zou ik juist niet indikken ivm krampjes. Onze kinderarts was er igg niet zo fan van.
    Veel voedingen met weinig volume. Difraxflessen hoor ik vaak toch klachten over. Avent natural is na tig verschillende flessen hier ook de winnaar

9. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Iedereen bedankt voor de tips!

We zijn gisteren gelijk gestopt met de nutriton en de voeding gegeven in de avent natural. Hij heeft vandaag voor het eerst in dagen eindelijk weer gewoon in de wieg geslapen zonder huil buien en onrustige momenten! Hij laat nog wel wat windjes maar heeft hier geen last van. De reflex problemen vallen nog mee. Je hoort de voeding wel wat meer omhoog komen, maar hij is er niet heel onrustig van. We kijken het even aan en bellen van de week de ka even om haar te laten kijkennaar de reflux.

De draagdoek is ook onderweg :)

10. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

In mijn eerdere reactie zei ik friso comfort
    Tegen spugen en krampjes
    De voeding zal niet zo snel meer omhoog komen.
    Sterkte, fijn dat het al beter gaat!

Deel Deze Pagina