hallo, ik heb even een vraagje over de groei van de baby in mijn buik. ik ben 13+6 en nu zou ik graag willen weten wat de normale lengte is voor deze 'leeftijd'. met de termijn echo op 12 weken was de baby maar 5,47cm lang. en als ik zo om me heen lees is dat eigenlijk veel te klein. nu moet ik bekennen dat ik te vergeetachtig ben geweest om dagelijks foliumzuur in te nemen. ik ben ook te zenuwachtig geweest om van de 'zwangerschap' te genieten. en nu las ik hierover. ik zou graag willen weten hoe groot de feutus zou moeten zijn bij 13+6 of 14 weken. kan iemand mij daarbij helpen?
Hoi een kindje tot 12 weken groeit bij iedereen ongeveer hetzelfde. Daarom kijk je tot die tijd naar de lengte van het kindje en bereken je daarop de zwangerschapsduur. Dus niet andersom. Het is dan gewoon wat het is. Daarna kom je in een soort tussenfase. Dan kom je in een fase dat je het kindje in de lengte maar ook de hoofdomtrek/doorsnede meet en dan kun je aan de hand daarvan de termijn nog berekenen. Pas vanaf een week of 14 kun je gaan zeggen of een kindje groter of kleiner of normaal lijkt voor de termijn. Bij 14 weken is het kindje van kop tot kont ongeveer 8,5 cm, maar er zit een marge op. Een kindje groeit nooit in een rechte lijn; het heeft groeisprongetjes; daarom dat je nooit precies kunt vergelijken met anderen! En dat je je foliumzuur niet zo nauwkeurig hebt ingenomen heeft geen invloed op de groei van het kindje. Groetjes Brigitte