bang dat baby in stuit ligt

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by mutsie79, Apr 5, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mutsie79

mutsie79 Fanatiek lid

Sep 6, 2007
    2,567
    221
    63
    hallo,

ik ben bijna 36 weken zwanger en volgens de verloskundigen van mijn praktijk ligt de baby vanaf week 31 met het hoofdje naar beneden.
    een kennis die bij dezelfde praktijk als ik zit is laatst doorverwezen naar het ziekenhuis i.v.m te hoge bloeddruk. daar kreeg ze voor de zekerheid een echo en daaruit bleek ook dat de baby in onvolkomen stuit lag en weinig vruchtwater meer had! 2 dagen later is de baby dan ook met een keizersnede gehaald.
    maar dat betekend dus dat ze het nooit bij haar hebben gevoeld dat de baby in stuit lag?!
    aangezien ze bij onze praktijk ook geen liggingsecho doen aan het einde van de zwangerschap maak ik me nu zorgen of mijn kindje toch ook niet in stuit ligt, ik zie een stuitbevalling echt niet zitten vanwege de gevaren voor het kindje.
    ik voel trouwens wel als ze de hik heeft dat het wel in het gebied onder mijn navel ''tikt'' en met de angelsounds hoor ik het hartje ook in het gebied onder de navel.......
    maar hoe groot is de kans dat ze ernaast ''voelen'' en is het raar als ik ter geruststelling om een echo vraag?

sorry voor het lange verhaal, maar ik zit er best wel mee.....

groetjes mutsie!

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Mutsie,

het gebeurt inderdaad wel eens dat we niet voelen dat een kindje in een stuit ligt. soms ligt een kindje zo dat we echt denken een hoofd te voelen en het blijken dan stiekem toch billetjes. De meeste praktijken maken niet standaard een echo bij 36 weken. Het rendement wat je eruit haalt is vaak te klein. Als we denken dat een kindje in een stuit ligt of we twijfelen maar enigzins, laten we inderdaad een echo maken, maar dus echt niet bij iedereen. We hebben veel ervaring in het voelen van buiken en onze handen hebben het in ruim 95% van de gevallen goed. Maar er is dus een kleine kans dat we het verkeerd hebben en dan komen we er of bij de bevalling achter, of op een ander moment zoals bij je vriendin. Geef volgende keer bij je vk aan dat je het een beetje eng vind en zij zal nog eens ectra goed voelen. Een echo laten we dus niet zomaar maken als er medisch gezien volgens ons geen aanleiding voor is. Wil je het echt dringend weten, zul je een pretecho moeten laten maken denk ik.

Groetjes Brigitte

Share This Page