Do's & Don'ts

Discussie in 'Vlinder lounge' gestart door Mariella, 16 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    ja dat is ook zo
    mensen weten gewoon niet wat ze moeten zeggen,
    maar ik heb dan liever dat ze eerlijk zeggen : sorrie weet niet goed wat ik moet zeggen tegen je.
    als dat ze zulke dingen gaan zeggen
    maar goed
    ik leer er wel mee om gaan in het begin vond ik het moeilijk maar nu weet ik wel beter...

het is en blijft altijd pijnlijk op wat voor manier ook of wanneer je een kind verliest!

2. Daisy1975

Daisy1975 Fanatiek lid

20 aug 2007
    4.495
    0
    0
    Verkoopster
    brabant
    FF reageren,
    ik kan er nog steeds niet mee omgaan hoor als mensen zoiets raars zeggen zonder er bij na te denken..
    Ik begrijp dat het heel moeilijk is idd maar denk eerst na voor je iets zegt,en anders houd je mond,toch?

-x-

3. Mariella

Mariella Actief lid

28 mrt 2007
    342
    0
    0
    Management Assistente
    Brabant
    Weet je wat het vaak is; mensen proberen met bepaalde uitspraken jouw pijn te verzachten. Zeer goed bedoeld, maar je kunt er niks mee en uiteindelijk komt het soms juist harder aan dan dat het ook maar iets verzacht.
    En het is nou eenmaal zo dat een opmerking de een wel wat kan helpen, maar dezelfde opmerking een ander juist veel verdriet kan doen.

What ever, hier lekker eruit gooien als er weer iets is gezegd waar je geen kant mee op kunt! Of juist het positieve; waar je heel erg mee geholpen bent!

4. christacarline

christacarline Actief lid

6 jul 2007
    115
    0
    0
    Groningen
    Hey meiden,

Goed idee, om het over dit onderwerp te hebben. Ik heb het zelf namelijk ook al meegemaakt, dat mensen de gekste dingen zeggen, waar ik met mijn verstand niet bij kan.
    Vaak hoor ik ook, dat ik nog jong ben, dat we maar verder moeten gaan met ons leven. Zulke dingen doen je dan zoveel pijn. Ik probeer dan maar te denken dat ze niet weten hoe het is en niet weten wat ze zeggen. Ze weten gewoon niet beter.
    Fijn dat hier mensen zijn die je echt begrijpen.

Liefs Christa.

5. debora21

debora21 VIP lid

4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
    Hallo,
    Ik las hier even mee, en wilde even zeggen dat ik jullie allemaal heel sterk vind.
    Ik weet zelf niet hoe het voelt om een kindje kwijt te raken.
    Mijn moeder helaas wel en zij kreeg deze opmerking van mijn tante toen ze na haar miskraam in het ziekenhuis lag: Ik heb lekker iets dat jij niet meer hebt....

M'n nichtje en ik schelen precies 6 maanden. Mijn moeder heeft het nu nog steeds over deze opmerking en hoeveel pijn het deed!

6. Aura

Aura Niet meer actief

Mijn dont''s (helaas zelf meegemaakt)
    * Je bent nog jong, je krijgt er nog wel 10.
    * Je kan iig zwanger worden...GRRR
    * Dan was HET toch niet levensvatbaar
    * Mijn zus had een doodgeboren kindje dat is veel erger dan wat jij hebt meegemaakt.
    * Mij tegen komen en mij aankijken en dan als je ziet dat ik kijk snel wegkijken en weglopen terwijl je tegen heel de buurt hebt verteld wat er is gebeurd.

Gelukkig zijn de meeste in onze omgeving er voor ons geweest op de goede manier. Ik heb metname enorm veel gehad aan mijn man, mijn moeder en mijn beste vriendin. Hun zijn er dag en nacht voor mij (en mijn man) geweest. En nogsteeds als het even moeilijk wordt staan ze er meteen.

7. evi 1981

evi 1981 Actief lid

20 nov 2007
    182
    0
    0
    omg nijmegen
    elke keer als ik die dont's lees,....
    ik word daar zooooo boos van.
    ik hou mezelf elke keer maar voor dat mensen die dat zeggen het goed bedoelen.
    al hoe wel ik soms toch erg begin te twijfelen...... :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
    x evi

8. Mariella

Mariella Actief lid

28 mrt 2007
    342
    0
    0
    Management Assistente
    Brabant
    Van het weekend heb ik een boek gelezen, waarin o.a. besproken wordt over de benadering naar ouders die hun kind hebben verloren. Dat het goed bedoeld is om woorden van troost te geven, "je bent nog jong, er komen nog wel kinderen."of "wees blij dat het kind een lange lijdensweg bespaard is gebleven"... Maar juist deze opmerkingen doen de deur dicht slaan. Het neemt de vrijheid voor het uiten van verdriet bij de ouders weg.

En inderdaad, zo is het! Wanneer mensen deze woorden van troost bieden, heb ik het gevoel dat ik niet meer verdrietig mag zijn. Daarom word ik boos en kan ik ook helemaal NIKS met die opmerkingen.

9. Mariella

Mariella Actief lid

28 mrt 2007
    342
    0
    0
    Management Assistente
    Brabant
    WAT?! Dat is een ziekelijke opmerking! Ik weet niet wat er in die tijd tussen hen speelde, maar zo iets zeg je nog niet eens tegen je grootste vijand!

10. roshi

roshi VIP lid

8 mei 2006
    6.706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
    ik heb alle 4 de pagina's met dik kippevel gelezen. wat een ongelovelijk associale harteloze mensen bestaan er op deze wereld zeg! ik kon sommige dingen die jullie schreven echt niet geloven zo erg!

ik heb zelf een vroege miskraam met 5 weken gehad en dit vond ik al vreselijk laat staan als je je kindjes hartje hebt horen kloppen of het zelf heb vastgehouden... sorry ik heb er echt maar 1 woord voor HARTELOOS

heel veel sterkte meiden!

veel liefs Roshi

11. Mariella

Mariella Actief lid

28 mrt 2007
    342
    0
    0
    Management Assistente
    Brabant
    niet dat ik aan goede voornemens doe, maar wel dat ik probeer weer wat gezelliger in het leven te gaan staan...
    Hier een echte

DO;

onder de kerstboom lagen er diverse kadootjes voor de kleinkinderen. Op het laatst lag er nog één pakje... die was voor Niels; een prachtig sterrenlichtje. Van zijn oom en tante. Omdat hij ook bij de categorie kleinkinderen hoort.

Geweldig lief hè!

12. Daisy1975

Daisy1975 Fanatiek lid

20 aug 2007
    4.495
    0
    0
    Verkoopster
    brabant
    Hi Mariel,
    dat is idd superlief zeg,de tranen staan in mn ogen,wisten jullie het niet?
    Dat was wel ff janken of niet...
    Mooi hoor...

13. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Wat lief dat ze voor Niels ook een cadeautje hadden. Echt heel mooi.

14. Mariella

Mariella Actief lid

28 mrt 2007
    342
    0
    0
    Management Assistente
    Brabant
    Ja, de tranen stonden wel in mijn ogen, maar mijn schoonzusje had het subtiel gegeven met daarbij de toelichting dat ze toch voor Niels ook iets wilden geven omdat hij er helemaal bij hoort.

Zo ongelooflijk lief en fijn
    omdat ook anderen zeggen;
    "Niels had erbij moeten zijn."

15. Aura

Aura Niet meer actief

Wow wat mooi, en zeker terecht hoor! Alleen hoor je het niet zo vaak. Echt heel fijn voor jullie denk ik om ook te weten dat er nog zoveel mensen zijn die heel vaak en Niels* denken en hem missen.

16. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    wat lief zeg! En Niels heeft het ook verdiend toch!

Ik was in de kerstvakantie bij vrienden en daar zag ik dat Bas* op de verjaardagskalender staat. Dat vond ik zo lief! Volgens mij staat hij bij niemand in mijn familie op de kalender :(

17. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    heel herkenbaar
    tygo staat ook nergens op de kalender :cry:
    behalve bij ons

18. miriam25

miriam25 Fanatiek lid

9 jan 2007
    3.072
    0
    0
    cal center medewerkster
    hoi ik heb ook een aantal do's en dont''s

eerst de do's daar ben ik altijd heel blij mee

* dat mensen hier op het forum zo meeleven dank jullie wel dames (voornamelijk op het forum tussen realiteit) maar iedereen op zich wel.
    * dat mensen je kaartjes sturen en daar mooie gedichtjes in zetten.
    * dat ze zomaar voor je deur staan
    * dat je smsjes krijgt
    * Dat ze mee willen naar het grafje om te zien waar ze ligt.
    * en de mooie bloemen die je krijgt

de dont''s

* Ach je bent nog zo jong je hebt gelukkig nog tijd zat
    * of ach je kunt zwanger worden dus dat is mooi (aha maar niet blijven dus wat heb ik aan zwanger worden).
    * Nu Danique is geboren en ook teglijk is overleden wordt er helemaal niet meer over mijn twee miskramen gesproken.
    * de ergste heb je het begraven was het dan al wel wat.
    * doe je kaartjes sturen wat vreemd.
    * jullie hebben elkaar nog dat is toch ook fijn.
    * nou als ik jullie was zou ik gewoon nog even wachten je hebt tijd zat.

mensen weten vaak niet wat ze moeten zeggen dat weet ik ook wel maar zeg dan gewoon ik weet niet wat ik zeggen moet en hou die opmerkingen voor je ik weet dat veel opmerkingen wel waar zijn maar ik heb verdriet en wil nu iets niet over 5 jaar.

zo lekker om je hart even zo te kunnen luchten.

liefs miriam

19. Mariella

Mariella Actief lid

28 mrt 2007
    342
    0
    0
    Management Assistente
    Brabant
    Goed zo Miriam, gooi het er maar uit!

Fijn hè, die kaartjes, bloemen, bezoek, sms-jes... Het is zo goed te weten dat mensen met je meeleven.

Tsja die don'ts... We lopen er helaas allemaal tegenaan. Belangrijk is dat je er niet teveel energie aan verspilt (Lukte mij dat maar altijd... ;) )
    Dat er gezegd is dat het vreemd is dat je kaartjes verstuurd hebt!? Belachelijk. Weet je, mensen gaan er vaak aan voorbij dat er wel een geboorte heeft plaatsgevonden!
    Danique is geboren en zal er altijd bij horen!

20. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Miriam, wat zijn mensen toch bot... wat erg voor je.

Nog wat DO´s

Mijn schoonmoeder die op ons verzoek Sterre´s geboortlap heeft afgemaakt, waar ze al aan was begonnen, en hem ook trots kwam brengen.

Vrienden van ons die ons een persoonlijk cadeautje gaven na afloop van de uitvaart, omdat er toch een geboorte had plaatsgevonden en zij vonden dat je dan een cadeautje gaf.

Een vriendin die een zelfgemaakt cadeau meenam als geboortegeschenkje.

Deze zaken zijn voor ons heel waardevol.

Deel Deze Pagina