uitdrogings vraag

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Happy, 12 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Happy

Happy Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.553
    0
    0
    Midden van het land
    hoe merk je dit?
    en kan dit getest worden bij de gynacoloog?

ik heb denk ik geen symtonen maar ben er wel wat bang-ig voor door een aantal redenen.

groetjes

2. manuela82

manuela82 Actief lid

26 nov 2013
    208
    1
    0
    NULL
    NULL
    Je droogt echt een stuk sneller uit dan je denkt. Een dag niks binnenhouden kan al genoeg zijn. Ik heb inmiddels 2 keer met uitdroging van het overgeven aan een infuus gelegen. Ik had een droge mond en voelde me gewoon echt ellendig van al het overgeven. De huisarts kan je urine testen op ketonen. Als die in je urine zitten ben je aan het uitdrogen. Als je het niet vertrouwt kun je het beste de huisartsenpost bellen zodat je wat urine kunt langs brengen. Ikzelf bel sinds mijn opname gewoon de triage afdeling van gyneacologie in het ziekenhuis.

3. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ze kunnen het inderdaad heel makkelijk testen bij de huisarts(assistente) met een dipstick. Net als het testen op blaasontsteking.

4. Happy

Happy Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.553
    0
    0
    Midden van het land
    morgen ben ik in t ziekenhuis. ga t even navragen daar.
    ik kom zowieso niet aan de liter per dag. spugen doe ik niet maar zooooooo misselijk. het lukt me gewoon niet

5. miesemies

miesemies Actief lid

25 mrt 2013
    374
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij de eerste dronk ik niet en spuugde ook de eerste dagen nog bijna niet maar was wel na 2 dagen uitgedroogd. Zodra ik wat ging eten of drinken kwam het er wel uit.
    Bij de tweede kon ik helemaal niet eten of drinken en spuugde ik ook van niets. Toen was ik binnen 1 dag uitgedroogd. Dit werd gecontroleerd bij de huisarts. Ik wens je veel sterkte want je bent zo beroerd. Ik hoop dat je met medicatie snel wat opknapt.

6. Maranne

Maranne Actief lid

23 okt 2013
    252
    0
    16
    Arnhem
    Zodra je vermoedens heb van uitdroging zou ik toch zeker even contact opnemen met de huisarts (of gyn/vk)

Mochten er geen ketonen in je urine zitten, kan de huisarts waarschijnlijk niets voor je doen. Vertrouw je het zelf dan nog steeds niet helemaal, dan kun je via de apotheek Ketostix bestellen. Deze kosten rond de 12 euro en dan kun je thuis ook testen op ketonen.

Ik gebruik deze ook, en kan nu (mochten er weer ketonen in mijn urine zitten) meteen de gynaecoloog bellen, zodat ik eventueel weer meteen opgenomen kan worden voor een infuus.
    En het geeft een beetje geruststelling!

7. Happy

Happy Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.553
    0
    0
    Midden van het land
    ik heb geen symtonen hiervoor.
    maar wil het morgen wel even na laten kijken voor alle zekerheid.
    die sticks zal ik morgen voor de zekerheid ook even halen.

hoe zit dat met opnemen dan? hoelang is dat? een dagje gewoon?

8. miesemies

miesemies Actief lid

25 mrt 2013
    374
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier een paar dagen opname heeft wel even nodig en als je (bijna) uitgedroogd ben dan ben je verder ook niet in orde door het spugen. Hoop voor je dat het meevalt. Steeds zelf controleren zou ik niet doen, dat zou ik overlaten aan vk of huisarts. Zij alleen kunnen met de gyn. overleggen over een evt. opname.

9. Maranne

Maranne Actief lid

23 okt 2013
    252
    0
    16
    Arnhem
    Een opname in het ziekenhuis is voor elke uitgedroogde patient anders. Ten eerste is het belangrijk om te weten welke stoffen je tekort hebt. Je kunt bijvoorbeeld alleen een tekort hebben aan vocht, maar uitdroging gaat vaak ook gepaard met een tekort aan zouten (kalium).
    Verder maakt het uit of je alleen uitgedroogd bent of bijvoorbeeld veel over moet geven. Dan duurt het natuurlijk langer voordat alle tekorten aangevuld zijn.
    Vaak wordt er ook gewacht tot je weer redelijk kunt eten en drinken, en wordt er een vochtbalanslijst bijgehouden. Het heeft natuurlijk geen zin om je tekorten aan te vullen, en vervolgens krijg je alsnog te weinig binnen zodat je al snel weer uitdroogt...
    Al met al kun je rekenen op een verblijf van 5 tot 8 dagen, ligt er aan hoe ernstig het is. Ik ken ook verhalen van mensen die nog langer moesten blijven.

Maar als je geen symptomen hebt, mag ik dan vragen waarom je er bang voor bent? Uitdroging kán snel gaan, maar in het geval van een verder gezond persoon (kinderen en ouderen daargelaten) heb je het vaak wel in de gaten!

(en in het geval van misselijkheid; mijn vk zei dat zolang je nog een half glas water per dag binnenhoudt, het niet erg is om een paar dagen niet aan je 1,5 tot 2 liter te komen)

Deel Deze Pagina