Ik vraag me al een tijdje het volgende af. Tegenwoordig 'zitten' baby's steeds meer en langer. Bijvoorbeeld in de maxicosi, die nu niet alleen meer een autostoeltje is, maar ook op de kinderwagen en als wipstoeltje gebruikt wordt. In plaats van een wipstoeltje wat je plat kan leggen in het begin, 'zitten' (of moet ik zeggen 'hangen') baby's in een schommelstoel. De kinderwagens van tegenwoordig hebben vaak zitkuipjes in plaats van een verstelbare rugleuning die je gewoon in een ligstand kunt leggen. (snappen jullie nog wat ik bedoel?) Ik zag zelfs dat je nu kinderstoelen hebt met een speciaal babyzitje, zodat je kleine al gezellig mee an tafel kan zitten Ben ik nou gek? Dit is toch allemaal harstikke slecht voor de rug en de spieren? In mijn beleving Hoort een baby plat te liggen totdat hij zelf zijn spieren gaat trainen, kan gaan omrollen, zelf zijn hoofd op gaat tillen, zelf kan gaan zitten etc. etc. Ik heb dan ook het voornemen om de maxicosi in de auto te laten staan en deze dan ook alleen als autostoeltje te gaan gebruiken. Er zit toch niet voor niks een reiswieg op onze kinderwagen? Ik ben heel benieuwd naar alle voors en tegen van mijn gedachtegang.
Mijn ervaring: Als ik even weg moet en daarbij een stukje moet lopen van auto naar cb, ka of winkel dan klik ik de maxicosie op de wagen hoor. Ik zie het al voor me... Auto mutje vol omdat die hele reiswieg er ook nog in moet. Een baby steeds in en uit de maxi-cosi overzetten is ook nog al een gehaffel. Zéker als ze net aan het indutten/ingedut zijn. Doe dit natuurlijk geen uur(en) Ik snap verder eigenlijk niet helemaal waar je naar toe wilt met dit topic? Mensen op de vingers tikken die de maxicosi op het onderstel zetten? Niet iedereen heeft namelijk een grote auto waar alles in past én woont redelijk dicht bij alle voorzieningen. Of doel je echt op het "langer" laten zitten in dergelijke zithoudingen?
Ik snap er wel wat van hoor Ik kreeg het advies van de CB als mijn dochter in de maxi cosi in slaap valt, dat ik haar net zo goed kan laten slapen voor anderhalf/twee uur dan haar wakker te maken en in bed leggen (en toch zal ik dat doen) Vond het raar advies, snap wel dat als ze slapen oke maar het leek mij ook erg ongezond. Ik gebruik de maxi cosi wel boven de kinderwagen MAAR dat zijn alleen voor korte uitstapjes b.v. supermarkt. Snap wel waarom mensen het langere dingen ook doen - gewoon handig en geen gezooi. Overigens over de wipstoeltjes - het mag nogsteeds niet. Het moet officieel plat zijn of de eerste zoveel maanden mogen ze er niet, dat ouders er niet luisteren is tja, hunzelf toch.
JIj hebt blijkbaar nog nooit een kindje meegemaakt met erge reflux.. Dan piep je wel anders! Klopt dat te lang in zithouding niet goed is, maar sommige baby's kunnen gewoon niet of nauwelijks plat liggen.
Idd hier ook een kleine met reflux en met de eerste paar maanden een sonde (met sondepomp). En die kan je niet in je eentje aansluiten tenzij je kleine in een wipstoeltje zet. En dat de voeding daarna nog even moet zakken, terwijl je de pomp moet schoonmaken. Maar als we lang weg gingen, gebruikte ik wel gewoon de bak, matrasje beetje schuin gezet met een handdoek en na de voedingen langer op schoot houden hielp hier al een hoop (al moesten we nog best vaak haar kleding verschonen, omdat het daarna nog eruit kwam). Zo'n stoel voor bij de eettafel hebben we niet gehad toen ze klein was.
Ik lees mijn verhaal terug en dat komt wat betweterig over, sorry dat is helemaal niet mijn bedoeling! Ik wil er ook absoluut niemand mee op zijn vingers tikken, alles behalve. Ik denk dat er veel onwetendheid over bestaat en omdat er zoveel 'gemakkelijke en leuke'dingen te krijgen zijn tegenwoordig wordt hier ook gretig gebruikt van gemaakt. De voorlichting over bepaalde produkten valt dan een beetje weg. Of valt dat wel mee? Ik ben zwanger van onze eerste dus heb nog helemaal geen ervaring met dit alles. Ik was gewoon benieuwd naar de ervaringen van moeders. Ik werk wel in de kinderopvang en zie daar grote verschillen tussen de ouders-kinderen. Bijvoorbeeld een kindje 9 maanden oud, wat vaak ontevreden is. Hij kan amper zijn hoofd overeind houden wanneer hij op zijn buik ligt, maar dmv kussens als ondersteuning heeft hij al wel geleerd om te zitten en sinds kort heeft hij thuis het loopstoeltje ontdekt. Mama zegt zelf tegen ons als begeleidsters: zet hem maar in het loopstoeltje, dat is hij tevreden, dat vind hij leuk. Ik heb moeder geprobeerd uit leggen dat een loopstoeltje wel garant staat voor wat babypret, maar dat het niet de beste manier is om te leren lopen, voor de ontwikkeling van de heupjes. Als antwoord krijg ik dan; als het niet goed zou zijn, zouden ze het toch ook niet verkopen?! Dat wil ik aan jullie vragen, is dit de stelling van nu? wordt er nog wel uitleg gegeven over produkten, wat echt het beste is, of alleen maar om het te verkopen. Of is het zo dat iedereen het zo doet, het wel goed zal zijn? Nogmaals ik keur echt niks af, maar hoor graag ook de andere kant van de verhalen. Eigen ervaring heb ik nog niet en wil daarom graag jullie ervaringen horen.
Maar ik vraag me toch af wat je dan met dit topic uiteindelijk bereikt: Er komen wat voors en heel veel tegens, wat heen en weer geklets over wie er gelijk heeft en uiteindelijk is niemand ermee geholpen... Mamma's die hun kindje bijvoorbeeld wel in een loopwagen doen andere mamma's weer absoluut niet en jij weet toch al voor jezelf dat je het nooit zou kopen.
JA, en je hebt helemaal gelijk! Ik word zelf helemaal kriebel als ik lees of zie hoe vaak wel niet kleine babys in de zithouding worden gezet, als lees dat ouders met 3-4 maanden baby al in de wandelwagen stoppen, als ik foto's zie van baby's van 3-4-5 maanden die op da bank 'hangen' (zitten kun je dan niet noemen). Ik vraag me echt werkelijk af of deze mensen überhaupt erbij nadenken waar ze eigenlijk mee bezig zijn?
Mmm, ik snap wel dat je hier een topic over plaatst. Natuurlijk komen er veel tegens en een aantal voors, maar dat is m.i. bij andere topics niet anders (lang opblijven, fietshelm dragen, met bijvoeding beginnen etc.), veel tips/adviezen komen ook neer op wat je zelf het beste voor je kind vindt. Het willen delen van je gedachtengang en deze toetsen of bijstellen is toch niet zo gek? Ik denk dat er (te) gemakkelijk spullen worden verkocht waarbij onvoldoende of slecht geadviseerd wordt wat het voor de ontwikkeling van je kind doet. Uiteindelijk willen de meeste winkels niet anders dan verkopen. Hoewel mijn dochter al vroeg rechterop wilde zitten, moest ze van mij toch echt tot 6 maanden in de bak. het 'compromis' was dat ze er op het einde vaak op haar buik inlag en over de rand gluurde . Verder ben ik geen voorstander van alle materialen die ondersteunen in wat haar lijfje zelf nog niet aankan. Dat geldt wat mij betreft ook voor klimmen/klauteren: kan ze er zelf nog niet opkomen, dan til ik haar ook niet snel op een toestel (uitzondering is de schommel). Voor mijn oudste twee geldt dat trouwens in enige mate nog steeds (9 en 10 jaar oud). Zijn ze er fysiek nog niet aan toe, waarom moeten ze het dan wel doen/kunnen? Laat ze maar lekker zelf oefenen en experimenteren zonder hulp(middelen) van buitenaf. Ik werk in welzijn en zie veel ouders die slecht geïnformeerd zijn over de gevolgen, bijvoorbeeld ouders die de Nederlandse taal niet goed begrijpen en waarbij niemand de moeite heeft gedaan uit te leggen wat de gevolgen van loopstoeltjes e.d. kunnen zijn. Ik vind dat wel kwalijk.
Wij hebben bewust gekozen om geen steunen voor de MC op de kinderwagen te kopen, omdat ik bang was er dan teveel gebruik van te gaan maken. Bij het CB wordt inderdaad aangegeven dat het beter is ze in een ligbak te leggen wanneer je langere tijd aan het wandelen bent. Ook om een afgeplat hoofdje te voorkomen, omdat ze in de bak kunnen draaien met hun hoofdje en bij de MC ze vaak op het achterhoofd liggen. Maar goed, wij gebruiken hem dus vooral als autostoel, maar ze zit wel al vanaf heel klein in de wipstoel omdat ze reflux had en veel spuugt. je moet wat. Als je naar mijn idee alles met mate doet en je er zelf goed bij voelt, zal het echt niet schadelijk voor je kind zijn. Ik denk dat iedereen zelf moet kijken waar die zich goed bij voelt. Iedereen zal hier een andere mening over hebben. Maar je wilde natuurlijk graag weten wat andere er van vinden, dus bij deze
eeuuhhh, hier twee babys met erge reflux (tot 14 maanden aan de medicijnen geweest), maar dat betekent niet dat ik de heupen ook nog moet gaan belasten? Wij zorgden ervoor dat de baby plat ligt (dus niet gebogen in een zithouding), maar dat datgene waarop de baby ligt, schuin staat. Dus het bed heel erg schuin, de kinderwagenbak in de woonkamer schuin tegen een stapel kussens, kinderwagenbak schuin op de wagen, zelfs de bodem van de box schuin. Een uur na de voeding baby op de buik leggen, desnoods met een rolletje onder de borst enz. En anders de baby rechtop houden over de schouder.
Ik merk om me heen dat er van baby's tegenwoordig erg veel wordt verwacht. We leven natuurlijk ook in een prestatie-maatschappij momenteel. Baby's moeten zo snel mogelijk doorslapen (zo niet dan wordt dat met een papfles geprobeerd), meegaan in het ritme van de ouders én ook zo snel mogelijk leren zitten, kruipen, lopen etc. Ook moeten baby's zich zo voorbeeldig mogelijk gedragen. Zijn ze onrustig/jengelig: hup in de schommelstoel, worden ze lekker rustig van. Ik scheer nu even iedereen over 1 kam en het ligt natuurlijk wat genuanceerder, maar dit valt me vaak gewoon op Door internet zijn we ons steeds bewuster van alle onderzoeken die er gedaan worden en gaan we hier als ouders ook graag in mee. Voorlezen aan baby's want dat is goed voor de taalontwikkeling, etc. Ook zijn we door internet ons steeds bewuster van wat een baby wanneer zou 'moeten kunnen'. Velen zien het ook als een persoonlijke prestatie als hun kind iets eerder kan dan het gemiddelde. Alles bij elkaar zorgt ervoor dat baby's vaak dingen moeten doen omdat de ouders dit leuk vinden of omdat dat nu eenmaal bij die leeftijd al zou 'moeten'. Ik denk ook inderdaad dat er soms te weinig wordt gekeken naar de voorschriften bij bepaalde producten. Dat iets wordt verkocht voor een bepaalde leeftijd, wil nog niet zeggen dat dit ook verstandig is. Plus: hóe gebruik je dingen. Als voorbeeld een maxi cosi: erg handig dat je deze op een onderstel van een wagen kan klikken, maar het is niet de bedoeling je kind er keer op keer úren in te laten zitten. Alleen dát wordt er vaak niet bij verteld. Waardoor dus dergelijke producten verkeerd gebruikt worden. En dat geldt natuurlijk voor meer producten. Producenten maken graag gebruik van de onzekerheid van nieuwbakken ouders en laten dus voornamelijk de voordelen van dergelijke producten voor de ouders zien. Dat er soms ook nadelen zijn voor de baby bij verkeerd/te veel gebruik, wordt vaak alleen in de kleine lettertjes gezet.
Ik weet wel dat ik eerst ook wel eens negatief dacht als ik een ukje in een veels te grote wagen zag zitten/half zitten. Maar helemaal niet bij stil gestaan dat er ook kindjes zijn van klein formaat. En laat IK er nu nét eentje hebben! Pas als je de achtergrond weet van hoe, wat en waarom, je pas kunt oordelen. TS werkt op een kdv? Ja... dan zul je inderdaad ook te maken krijgen met ouders die vanalles verwachten van hun kind wat misschien nog helemaal niet haalbaar is. En inderdaad... er word vanalles verkocht wat niet altijd ontwikkelings verantwoord is. En helaas zijn niet alle ouders even snugger en vinden het alleen maar "leuk" Onze Uk gaat elke dag zo'n 10 minuutjes in de buggie-inzet op zijn platste stand even mee de hond uitlaten. Vanuit de auto naar cb > even in de mc+onderstel want de wagenbak past niet handig in de auto (3 deurs) Gaan we echt wandelen of winkelen... dan heeft Ukje pech. Dan moet hij in de wagenbak... maar omdat hij dan chagarijnig word doen we dit niet zo vaak meer... Ik mis de tijd dat je zo uren kon wandelen en meneer lekker sliep in de bak. Helaas... ook Inimini ukjes worden groot
Ik ben het helemaal met je eens dat het niet goed is om baby's teveel in zithouding te dwingen, maar deze reactie is wel erg kort door de bocht. Wij hebben bewust geen wipstoeltje, laten de kinderen niet in de bank of ergens anders hangen en gebruiken de maxi-cosi ook niet voor lange afstanden, maar toch worden we door jou 'onnadenkend' genoemd omdat onze kinderen met vier maanden overgingen in de wandelwagen (wel volledig plat). Waarom? Omdat het echt niet meer paste. Wandelwagenbakken zijn meestal zo gemaakt dat een gemiddeld kindje er tot zes maanden in kan en die van ons waren met vier maanden al meer dan 70 cm... Een beetje genuanceerder antwoord was prettig geweest, mensen kunnen een hele goede reden hebben om een bepaalde keuze te maken.
Tja, mijn zoontje glijd echt naar beneden als het bed of kinderwagenbak helemaal schuin staat hoor. Het effect van een wipstoel zou dan veel beter zijn voor hem. Wij hebben geen wipstoel, omdat hij er niet zo heel veel last van heeft. Spugen doet hij toch wel door zijn KMA, dit is niet tegen te houden. Maar mijn dochter zat geregeld in de wipstoel. Wel in de laagste stand (dat was niet helemaal liggend) zodat ze iets omhoog lag, maar ook niet naar beneden kon schuiven. Deden jullie het voeden dan ook plat? Dus de beentjes gestrekt? Hier niet hoor, beentjes lagen altijd in een hoekje, dus bijv hun tegen een kussen aan en de beentjes op de bank.
Persoonlijk hou ik ook niet zo van veel maxi cosi gebruik. Ik gebruik 'm alleen in de auto en soms als ik even een boodschap moet doen en dus met de auto ben. Ga ik langer winkelen of wandelen, dan neem ik altijd de reiswieg mee. Ook hebben wij een wipper. Al moet ik zeggen dat hij nu wel graag veel wil 'zitten en staan', Maar dat is nog met hulp dus niet erg goed natuurlijk. Maar ja, iedereen moet doen wat goed voelt en wat werkt. Want ik kan me indenken dat je een kindje wat reflux heeft of veel spuugt e.d. liever in de maxi cosi zet.
ik heb hem wel gebruikt, meer dan dat ik zelf wilde. hier een kleintje wat het al gauw gezien had in de kinderwagen bak en de hele tent bij elkaar krijste. en dan niet gewoon huilen, nee echt krijsen. en aangezien we vaak naar het ziekenhuis met hem moesten voor onderzoek had ik weinig keus. pas toen ie in de maxi cosi ging was ie niet meer overstuur. weet alleen nu al niet meer wanneer dat prcies was heb het wel zo lang mogelijk uitgesteld in ieder geval. hij had hele erge reflux en voor de rest.. ja geen idee waarom ie elke keer zo verschrikkelijk overstuur was in zn bak.
Ik probeerde onze dochter zo veel mogelijk te laten liggen maarja ze heeft ook weleens langer als 2 uur in de mc gezeten en als ik snel een boodschap moest doen, ging ik echt niet de bak meesjouwen. Ze is ook met bijna vijf maanden naar de buggyzit in ligstand gegaan (geen kuipje overigens) omdat ze simpelweg niet meer paste in de bak. Als we gingen eten en ze was wakker(was niet heel vaak), stond ze in de mc op tafel.. Mijn mening is alles met mate en dan moet het kunnen..
Wij hebben inmiddels toch maar wél de adapterset gekocht om de MC op de wagen te kunnen zetten en we gebruiken m alleen voor korte tijd. Ik ga niet de wagenbak ook nog ns meenemen voor zo'n korte tijd, daarbij valt ie vaak in slaap in de auto en hoef ik hem niet onnodig op te pakken, zodat ie wakker wordt.. En sjouwen met de MC word ik ook zat en nu is ons manneke nog niet eens zwaar. Maar nogmaals, alleen voor korte tijd, soms ook ff als ik ff kort alleen wat boodschapjes ga doen met de auto.. Wipstoel gebruiken we per dag heel kort (soms ook helemaal niet) Soms is ie platleggen in de box ff zat en als wij dan zitten te eten, zit hij vlak bij ons in de wipper Vindt hij gezellig en hij kijkt graag ff rond Voor de wandelingen van huis uit of als we ergens heen rijden om te gaan wandelen, gebruiken we uiteraard gewoon de kinderwagenbak, persoonlijk vind ik het ook leuker met de bak dan met de MC erop.. Ik begrijp het topic. En de meningen hierover zullen verschilen, maar de tips en adviezen in veel topics zijn vaak persoonlijke meningen/ervaringen. De een vindt dit en de ander vindt dat, dat is eigenlijk altijd zo op een forum
Ten eerste iedereen mag een eigen mening hebben, maar jij bent nog zwanger van je eerste. Sommige dingen kun je in theorie mooi bedenken, maar doe je in de praktijk toch anders.... De opmerking over de kinderstoel bijvoorbeeld: wij vonden hem erg handig en babyzoon lag er even in tijdens het avondeten. Jij bent nu van plan om de kleine in de box te leggen, maar wat doe je als hij/zij dan wakker is en het op een krijsen zet? Toch wel gezellig aan tafel dus . Want het eet niet heel gezellig met een gillende baby en op schoot is ook niet handig. De maxicosi op de wagen deed ik alleen als ik bijv. even snel de hema in liep om even iets op te halen. Mijn zoontje werd er niet blij van als ik hem uit de maxi cosi haalde in de wagen legde en weer 5 min. later andersom deed. Loopstoeltje heb ik niet, hij doet het maar zelf en dat doet hij inmiddels al een aantal weken. Mijn baby lag dus meestal gewoon in de box of bij ons op de bank, na het eten wel in de wipstoel (ga je vanzelf doen als je elke keer ondergespuugd wordt, ik had 2 vreselijke spugers). En hij lag ook in de bak totdat hij te gevaarlijk werd net als grote zus tot 7 mnd (qua lengte past hij er nu nog in, met 7 mnd konden ze ook zitten zus zelf en babyboy als je hem neerzette).