Hoi hoi, Ik zit ineens een beetje in de knoei met Owen's voedingsschema. Owen sliep eerst overdag bijna niet, soms een dutje van een kwartier. Hij kreeg altijd 5 flessen van 180 (en wat oefenhapjes) en in de laatste fles 2 scheppen rijstebloem. Zijn schema was toen ongeveer, 08.00 - 11.30 - 15.00 - 18.30 en 22.00 en dan sliep hij door tot de ochtend. Nu is hij 1,5 week geleden geopereerd aan zijn liesbreuk, hier heeft hij veel last van gehad en nu slaapt hij dus ineens heel goed overdag!! Zijn ritme is nu een beetje, 08.00 fles, 09:30 slapen tot 12.00 dan gelijk de tweede fles. 14.00 slapen tot 17:00 (dan ga ik hem vaak al wakker maken) 3e fles maar dan wil hij graag om 20.00 alweer naar bed tot de volgende ochtend ipv om 22.30. Dit betekent dat ik vanaf 17.00 nog 2 flessen erin moet zijn te proppen, tot aan 20.00 Ik heb geprobeerd iets meer te geven maar hij heeft nogal last van reflux dus grotere flessen drinkt ie niet op, of spuugt ie gelijk uit. De hapjes gaan ook nog niet goed genoeg dat het zijn fles vervangt. Hoe moet ik dit doen... hem iedere keer van zijn slaapjes wakker maken zodat de flessen dichter op elkaar zitten? Iemand tips? Alvast bedankt!
Ik zou sowieso streven naar 4 flessen en niet naar 5. Dat mag op deze leeftijd, maar hoeft niet. Onze dochter kreeg op die leeftijd om 8/12/16/20uur een fles en dan lieten we haar gewoon slapen. Werd ze wakker 's nachts kreeg ze een flesje van 100/2, maar nooit een volledige fles want dan dronk ze 's morgens niks meer. 4 flessen van 180/6 is gewoon prima als hij daar tevreden mee is. Hier sliep ze ook best goed en soms zat er een keer 4,5-5 uur tussen een fles, maar daarna maakte ik haar toch altijd wel wakker en ja, soms gaf ik ook een fles alweer na 3 uur als ik zag dat ze moe was, zodat ze lekker aan haar nachtslaap kon beginnen. Ritme was hier ongeveer zo: 8.00 fles 180/6 9.30 hapje fruit Daarna slapen zo'n 2 uur 12.00 fles 180/6 13.30/14.00 slapen weer zo'n 2 uur 16.00 fles 180/6 17.00 groentehapje 17.30/18.00 nog een uurtje slapen, dit slaapje maakt ik haar wel echt na max. een uurtje wakker. 20.00 fles 180/6 en dan ging ze lekker naar bed Gemiddeld sliep ze zo'n 5 uur op een dag, soms 's morgens maar 1 uurtje en 's middags 3 of andersom en een enkele keer sloeg ze dat 3e slaapje over omdat ze bijv. van 14.00-17.30 dan had liggen slapen ofzo. Dan gaf ik dus om 17.30 een iets kleinere fles, na een uurtje de groente en rond 20.30 nog een fles van 180/6. Zo speelde ik daar een beetje mee. Maar onze dochter was/is een flinke meid, ik maakte me dus niet zo druk om te weinig voeding, omdat ik wist dat als ze echt honger had ze zich wel zou melden en dan kreeg ze gewoon nog een flesje.
Ik zou hem na 20.00 zelf laten komen voor die vierde fles...grote kans dat hij zich wel meldt of anders vroeger wakker wordt in de ochtend waardoor je weer iets meer speling krijgt. Of je kunt de slaapjes inperken tot 2 uur per slaapje, maar hij zal wel niet voor niets zo lang slapen nu...hij zal het vast nodig hebben. Proppen zou ik niet doen. Ik zou hem eerder volgen om te kijken waar hij uitkomt met zijn ritme en jij kunt dat dan een beetje bijsturen.
Tenzij ze dreigde fv te weinig te drinken voor haar gewicht ging slaap hier voor de fv. Dus aan dr slaapjes zat wel een maximum als ik echt dreigde in de knel te komen maar ik keek niet strak op de klok. Uitloop van een uurtje ofzo liet ik toe of als ze echt beroerd of versleten was wat langer, dan maar nog een fles laat op de avond nog voordat we naar bed gingen. Maar wij hebben hier een rupsje nooit genoeg die zich steevast meldde met honger dus wij konden daar ook wat relaxter mee omgaan allicht, we wisten toch wel zeker dat ze kwam om te drinken en bij voorkeur geen fles of hapje liet schieten. Ook eentje met reflux trouwens maar wij slapen doorgaans niet voor 01:00 dus een late fles omdat er een mega tuk tussen zat op de dag is dan geen probleem.