Is dit nachtangst?

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Nataly1972, Feb 3, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,285
    1,461
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Mijn jongste zoon is bijna 11 jaar en raakt nu al een paar nachten achter elkaar heel erg in paniek.
    Hij staat dan ongeveer 2 uur nadat hij is gaan slapen helemaal bezweet en in paniek naast ons bed. Hij rent dan heen en weer naar de badkamer, de wc en zijn slaapkamer.
    Hij roept dan van alles maar meestal iets van “ik ga dood” en veel “nee, nee, nee, niet doen” en “mama, je moet bij mij blijven”.
    Na een paar minuten kan ik hem meestal helpen om weer in bed te gaan liggen waarna hij weer in slaap valt en de rest van de nacht slaapt hij door.
    De volgende dag weet hij eigenlijk niks meer behalve dan dat hij een nare droom had.

Hij is ook al een paar dagen ziek, griep met koorts en hoesten en verkouden dus slaapt hij ook wat slechter. Zou dit een oorzaak kunnen zijn?

Als ik google dan kom ik uit op nachtangst maar daar staat dan dat het vaak tot 6 jaar is maar mijn zoon is bijna 11 jaar.

Wat kunnen we hier aan doen? Het is best angstig om te zien.

2. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

Jan 17, 2020
    4,008
    3,857
    113
    nachtangst zag er hier wel anders uit, is het geen nachtmerrie die hij heeft door koorts? Misschien PCM geven voor hij gaat slapen?

Hier is de nachtangst: volledig in paniek kind, niet bereikbaar, weet ook niet dat ik er ben, ik ben er vooral voor mezelf, mijn kind merkt er niks van. Ik zorg alleen voor een veilige omgeving omdat hij dan heel wild is. Soms duurt het een kwartier, soms 3 kwartier en meestal valt hij dan weer in slaap. De dag erna, weet hij niks meer. Hij heeft ook geen nare droom gehad. (nachtangst zijn geen dromen, het is een verschil in staat in je hersens).

Nachtangst wisselt na 6 jaar vaak voor slaapwandelen. Dat is hetzelfde fenomeen.

3. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,911
    6,479
    113
    Misschien een soort koortsdromen? Ik zou ook eens kijken of paracetamol helpt, dat houdt mogelijk zijn koorts lager… Of misschien geef je al pcm en is het juist uitgewerkt tegen die tijd?

4. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,285
    1,461
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hij heeft wel koorts maar niet extreem hoog, rond de 38,5. Vooral die extreme paniek en het uit bed komen en rond rennen vind ik erg raar.

5. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,664
    27,309
    113
    Female
    Klinkt als koortsdroom. Die kunnen heel heftig zijn

Nacht angst ervaren wij ook anders, onze zoon heeft de ogen open maar ziet ons niet. Niet bewust van de omgeving en alleen pure paniek. We kunnen hem niet bereiken (en hij kan dan ook ineens weer gaan liggen en slapen). Hij is niet écht wakker.

6. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,700
    2,511
    113
    Hier is nachtangst ook net anders. Ze kan wel heel paniekerig zijn, maar weet achteraf nooit waar ze bang voor was. Ze komt wel bij ons, maar praat half onverstaanbaar en trilt heel erg.
    Als ze bij mij wakker wordt weet ze pas dat het weer zover was.

Ik denk dat het bij jouw zoon van de koorts komt.

7. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,285
    1,461
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hier was het gisterenavond weer raak en weer precies ongeveer 2 uur nadat hij sliep. Het is nu 5 keer achter elkaar op het hetzelfde tijdstip raak. Dromen en nachtmerries komen volgens mij veel later in de nacht? Of heb ik dat mis?

Ik heb even goed opgelet. Hij is heel paniekerig en zweet heel erg. Heeft zijn ogen open maar ziet mij niet. Het lijkt of hij op mij reageert maar hij roept maar wat. Weer “ik ga dood” en hij sloeg zichzelf daarbij hard op de borst. “Waarom” heeft hij ook vaak geroepen.

Zijn oudere broer heeft het gisteren ook gezien en hij zegt dat zijn broertje niet wakker was.

Ik zal straks eens vragen of hij nog wat weet

8. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,285
    1,461
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik heb hem gevraagd en hij weet het niet. Op een bepaald moment werd hij echt wat wakker en vanaf dat moment weet hij het wel maar van het paniek gedeelte weet hij niks.

9. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,700
    2,511
    113
    Dat klinkt dan al meer als nachtangst.
    Bij mijn dochter was het ook begonnen n a koorts. Eerste twee weken daarna heeft ze er heel veel gehad. Ook weleens twee op een nacht. Inderdaad ongeveer 1.5 uur nadat ze sliep. Dat waarom is heel herkenbaar.
    Niet tegen praten op dat moment, dan gaat het sneller over.
    Vannacht had ze het ook weer (met 11 jaar). Ze stond ineens bij haar zus in de slaapkamer. Helemaal rillen, huilen, maar niet echt huilen. Dus ik heb ze bij me in bed genomen. Duurde nu maar een paar minuten.
    De eerste keer duurde een kwartier, maar toen praatten wij teveel tegen haar. Probeerde haar wakker te krijgen, maar dat moet je niet doen.

10. 2jongensmama

Jan 17, 2020
    4,008
    3,857
    113
    Ja dit klinkt meer als nachtangst als je vorige uitleg.

Je kan hen na 1u en 45 min slapen even wakker maken. Dan heb je grote kans dat hij daarna weer gaat slapen en er geen. Krijgt.

Koorts is een trigger voor nachtangst, evenals teveel prikkels, wat ook helpt is magnesium olie onder de voeten spuiten. Maar het helpt allemaal relatief. Hier gaat het al jaren in periodes.

Het beste kan je hem proberen te negeren. Dan kan ook in slaap vallen zonder wakker te worden. Maar dat is wel moeilijk en lastig als ouder.

evaleana likes this.
  11. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,285
    1,461
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Bedankt. Ik wacht vanavond nog 1 keer af omdat hij nu geen koorts meer heeft. Mocht hij het weer krijgen dan zeg ik niks en maak ik hem de volgende keer wakker voordat de aanvallen beginnen. Kijken of dat helpt.

12. 2jongensmama

Jan 17, 2020
    4,008
    3,857
    113
    Sterkte! Het is heel naar om je kind zo te zien!

13. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,285
    1,461
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Dit klinkt inderdaad heel herkenbaar. Hij stond gisteren ook naast ons bed en is dan nat van het zweet en roept van alles wat ik niet kan verstaan. Toen ging hij zelf in zijn bed liggen en begon heel erg te rillen en te schokken. Zijn ogen gingen ook wijd open en hij leek naar het plafond te staren. Toen begon hij dus te roepen “ik ga dood” en “waarom” en zichzelf op de borst te slaan. Vervolgens moest hij heel erg kokhalzen en begon hij over te geven. Alleen kwam er niks en ging hij weer liggen. Hij was aan het zwaaien met zijn armen en hij pakte mijn hand. Daar werd hij rustiger van en drukte mijn hand tegen zich aan. Daarna ging het voorzichtig beter. Dit duurde denk ik allemaal 5 minuten. Hiervan weet hij dus niks meer.

14. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,664
    27,309
    113
    Female
    Sterkte!

Naar he? Vooral omdat je ook niets kan doen op zo'n moment

15. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,700
    2,511
    113
    Je schrikt je rot de eerste keer. En ik moet zeggen de eerste maanden dat ze ze had waren ze het heftigst. Daarna werden ze korter en minder heftig en ook niet meer zo dat ze steeds weg wilde lopen. Meestal kon ik ze dan rustig op schoot houden of in bed naast haar liggen. Als het rillen over was, wist ik, nu is het voorbij.

16. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,285
    1,461
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Het gaat inmiddels weer helemaal goed met mijn zoon. Sinds zaterdag geen koorts meer en sinds die dag ook geen aanvallen van nachtangst meer gehad gelukkig.

Helaas heeft hij mij wel aangestoken en lig ik nu met griep in bed :|

Lynx likes this.
  17. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,700
    2,511
    113
    Fijn dat je zoontje er vanaf is. En voor jou beterschap!

Share This Page