Dossier CB: laten jullie het ongelezen naar de school sturen of vragen jullie inzage?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Boordevol, 12 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Bij het laatste consult bij het cb wordt aangegeven dat hetdossier naar de basisschool wordt gestuurd. Geven jullie daar meteen toestemming voor of vragen jullie eerst inzage in het dossier?

2. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Er wordt toch steeds alles besproken? Dus er zou niets in moeten staan wat jij niet weet. Ik zou er niet over nadenken daardoor en het gewoon door laten sturen.

3. adi

adi Niet meer actief

Dossier is als het goed is alleen voor de schoolarts.

4. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Dat zeker. Maar je weer natuurlijk nooit hoe iets geinterpreteerd wordt door de medewerker. Vooral als je weleens onenigheid hebt gehad met het cb kan er zo iets staan waar je het niet mee eens bent. Verder kun je niet zien wat er op het moment van het gesprek letterlijk wordt geschreven. Dus wat dat betreft weet je het niet precies.

5. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Klopt. Als de directeur of anderen het in willen zien moet hier toestemming voor worden gevraagd. Wel conmuniceert de schoolarts het met bijv de leerkracht of directeur bij problemen.

6. adi

adi Niet meer actief

Maar dat zal ook niet zomaar zonder overleg gaan. Een arts mag niks communiceren zonder toestemming, tenzij het een andere arts betreft

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.815
    19.107
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou het wel in willen zien. Maar dat is meer door eerdere ervaring. Ik heb ooit bij wisseling van huisarts mijn eigen dossier op papier meegekregen omdat het toen nog niet digitaal verstuurd werd. Daar ben ik best van geschrokken, want er stonden echt vrij ernstige fouten in! Ik ben daar nu dus wat voorzichtiger mee.

8. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Precies! En stel er waren gezondheidsproblemen met je kind en het ch is van mening geweest dat je veel zeurde of wat dan ook, kunnen ze dat er zo inzetten.

@adi: in hoofdlijnen wordt gewoon overlegt hoor. Weet dit uit ervaring ivm een kindje wat druk gedrag vertoonde op school. Hiervoor is men het cb dossier ingedoken. Dit is besproken met de directie. Die kreeg het dossier zelf echter niet in te zien.

Verder weet ik van een vriendin dat heel moeilijk werd gedaan oer het niet vroeg genoeg praten van haar zoontje. Waarbij de moeder uitlegde dat hij niet veel interesse had in luisteren bij bijv het aanwijzen van lichaamsdelen of lezen van boekjes. Toen zei de arts dus je geeft hem te weinig aandacht mbt lezen etc. Hierop werd over en weer doorgegaan maar het zou me niks verbazen als dit bijv als een gebrek van noeder is genoteerd. Zoiets zou je dan niet willen hebben in het dossier. Ik tenminste niet...

9. Bootsje

Bootsje Fanatiek lid

12 jul 2013
    1.228
    0
    36
    Mij hebben ze dit helemaal gezegd.. Dat ze het dossier doorsturen

10. miesemies

miesemies Actief lid

25 mrt 2013
    374
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier wordt toestemming gevraagd of het dossier naar de schoolarts mag. Dat is nodig, zonder toestemming mag dat nl. niet.

11. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113

Ik neem aan dat je bedoelt niet? Dit wordt indd wel gedaan en daar moet toestemming voor worden gevraagd om het naar school/ggd te sturen. Anders eens even op school vragen of deze ontvangen is? Zie dat je kindje net 4 is.

12. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Same here... En op dat moment heb ik meteen gezegd dat uk het eerst zelf wilde lezen.
    Dat was geen probleem.. Of ik het op papier wilde (dan kwam het per post) of dat ik het gewoon rechtstreeks in de pc wilde lezen.

Was uiteindelijk stuk positiever dan ik had verwacht trouwens.
    Heb een paar flinke aanvaringen gehad met de cb-arts en als voornaamste aantekening van die periode stond er dat ik heel moe was.
    Nouja, dat klopte ook gewoon.
    Dat ik witheet naar huis ben vertrokken na een flnke discussie... Stond nergens :)

Toch prettig om te weten.

13. wonder111

wonder111 Actief lid

17 feb 2012
    299
    0
    16
    NULL
    NULL
    vanaf welke leeftijd kan je het dossier aanvragen bij de cb?

14. Saskia78

Kn altijd... Heb je gewoon recht op.

Geld ook voor dossiers van school en je huisarts trouwens.

15. Lovetrust

Lovetrust Actief lid

27 jan 2010
    390
    171
    43
    Ik laat het gewoon doorsturen, heb er eigenlijk nooit bij nagedacht of ik het eerst zelf wilde lezen

16. Storm

Storm Niet meer actief

Wist ook niet dat het doorgestuurd ging worden. Het zal. Kan er niet zo wakker van liggen. Mijn oudste gaat met een heel pakket naar school straks, daar zal het dossier van het CB erg magertjes bij zijn.
    En de wijkverpleegkundige die wij op het CB hebben, is ook betrokken bij de basisschool waar wij onze zoon in eerste instantie hadden ingeschreven.

17. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    ik heb ze zelf in beheer, dus zonder mijn toestemming komen ze niet bij de school terecht ;) Vooralsnog staan er geen dingen in die niet kloppen, alleen wel onvolledigheid in de tabel bij de dingen die ze (moeten) kunnen bij die leeftijd

18. Bootsje

Bootsje Fanatiek lid

12 jul 2013
    1.228
    0
    36
    ja dat bedoelde ik inderdaad.

ik ga zometeen maar even bellen. ze mogen het wel doorsturen hoor, maar ik wil het ook wel zelf doorlezen

19. Saskia78

Kan nooit kwaad.....
    En ook het cb zijn slechts mensen... Dus die zijn ook weleens chaggie en maken ook weleens fouten.

Cb-arts vond het ook geen enkel probleem en hij vond het ook niet raar.

20. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Ze kunnen het raar vinden maar het is je goed recht. Ik heb hem ook ter inzage gevraagd en een kopie thuisgestuurd gekregen. Sowieso ben ik best veel vergeten dus altijd handig om terug te lezen. Daarnaast moet je toch weten wat er in een dossier staat over de ontwikkeling van je kind. Inmers kan dit de hele schoolperiode opgevraagd worden bij eventuele problemen. Dan moet je wel weten of alles wat er in staat ook correct is. Het is immers steeds een samenvatting van het consult en ook cb medewerkers kunnen iets anders interpreteren of verkeerd verwoorden.

Deel Deze Pagina