Dossier cb, wie kan me vertellen wat ze daar precies mee doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Jolina, 12 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ummm.....CB is toch tot 4 jaar? En dan zouden ze de kleur van het schaamhaar noteren?! :(

2. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Dan zal er in het dossier van mijn 2 oudsten staan dat ik een heks als moeder ben, ze in de steek heb gelaten, en de vader een superpapa is.....;) * proest * Ik denk dat ik het niet eens wil lezen.
    Maar dat ging al mis direct na de geboorte. Dus dat was gelijk al een ongezellig dossier geworden. ;)

Het consultatie bureau waar ik nu loop met mijn 2 jongsten vind ik tot nu toe prima! Goed contact met de jeugdverpleegkundige. Een heel lief mens. :) Ze is begripvol en luistert echt naar je verhaal. En zolang ze mij een ervaren mama noemt, ben ik tevreden. :) Meestal kunnen we ook gewoon mee lezen wat ze genoteerd heeft.

Maar zo n schoolarts.... moet dan nou... pfffff.... Bizar dat ze zoveel weten over je kindjes. Ik snap best dat ze alert moeten zijn en signaleren. Maar ergens vindt ik het ook wel een soort van privacy schending. Het gaat toch wel ver. Ik bedoel... de kleur van je kinderen hun schaamhaar???? Serieus???? :$ Dat vindt ik raar!

3. Wij wilden, na slechte ervaringen met het CB, ook alleen nog voor de vaccinaties gaan en eventueel de andere belangrijke dingen, zoals de gehoortest e.d. We hebben dit ook meteen aangegeven, wat volgens de telefoniste geen probleem was. Afgelopen maandag zijn we naar een andere gemeente geweest voor de gehoortest, omdat ze het hier alleen op dinsdagmiddag doen en dat niet haalbaar was in verband met schooltijden van onze zoon. Ik verbaasde me er ook een beetje over dat genoteerd werd dat zowel de moeder als de vader aanwezig was, maar verder was iedereen er heel vriendelijk. Na die ochtend heb ik een paar uur gedacht dat ik m'n mening over het CB misschien bij moest stellen en dat ze de afgelopen jaren veranderd waren, tot ik die middag een e-mail kreeg van het CB hier, waarin stond dat zij echt de vaccinaties niet gaan geven als ze niet ook alle onderzoeken en controles mogen doen en als ik niet alle details van m'n zwangerschap en bevalling kom vermelden en het bevallingsverslag (wat ik overigens niet eens heb, het ziekenhuis heeft dat naar de verloskundige die de nacontroles deed, doorgestuurd, ik heb dat zelf niet meegekregen) inlever.. Er waren meteen maar even 2 volgende afspraken ingepland, zodat ik al die gegevens langs kon komen brengen. Dat toontje in die e-mail alleen al.. Bah! Ik moet de huisarts nog bellen, maar ik hoop dat we daar inderdaad gewoon heen kunnen voor de vaccinaties. Ik overweeg om eventueel steeds naar die andere gemeente te rijden, omdat ze daar wél aardig en vriendelijk waren, maar via de huisarts is misschien net zo makkelijk.

Ik ga dat dossier ook maar eens opvragen.. Ik wist ook niet dat dat kon! Over ons meisje zullen ze nog niet veel interessants hebben kunnen vermelden (behalve dan dat we geen huisbezoek en geen vervolgafspraken wilden, zullen we nu ook 'risico-ouders zijn? ;) ), maar ik ben erg benieuwd wat er bij onze zoon allemaal in staat..

4. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0

Niet alleen via het consulatiebureau.
    Dat dossier gaat vanaf de 4e jaar door naar de GGD en schoolarts.
    Het is eigenlijk gewoon een medisch dossier voor kinderen die bewaard wordt tot je kind 34 is.
    Het is echt de moeite waard om daar inzicht in te krigen.
    Juist omdat ouders er geen weet van hebben, maakt dat ze nonchalant zijn met het noteren van hun eigen meningen en bevindingen.

5. mammie1982

mammie1982 Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hahahahaha ik lig helemaal dubbel hier! Als mijn kind onder de 4 schaamhaar heeft mogen ze het gerust noteren van mij :D

6. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ja ik dacht al, word ik nou gek?! :D Maar blijkbaar loopt het door tot op oudere leeftijd. Waarom de kleur van een kind zijn/haar schaamhaar relevant is blijft mij echter een raadsel....:)

7. Vrouwke87

Vrouwke87 Fanatiek lid

26 jun 2013
    1.451
    322
    83
    Hier een reactie van iemand die werkzaam is op het cb. Ik vind het erg vreemd. In de dossiers van de kinderen die ik zie staat niks wat ouders niet weten. Ik vul het altijd met het scherm naar de ouders toegedraaid in.

Verder werken wij vraaggericht. Ik begin dan ook altijd met de vraag wat de ouders graag wil bespreken. Ik geef dus alleen advies over dingen waar de ouder naar vraagt. Of het moet zijn dat het kindje anders schade oploopt maar dat is gelukkig zelden het geval. Verder moet iedereen zijn of haar kind vooral opvoeden zoals hij of zij denkt dat het bij het kind pas.

Ik vind het erg jammer dat er altijd zo negatief gedaan wordt over het cb.

Wat betreft dossier dat kun je als ouder altijd opvragen. Na de vier jaar gaat het met toestemming van de ouder richting de GGD.

Waarom vullen we in wie er aanwezig is tijdens het consult?
    In deze tijden gaan ouders vaker uit elkaar. Soms worden de dossier opgevraagd voor tijdens een rechtszaak. Dan moet er inzichtelijk zijn wie wanneer met het kindje is geweest.

8. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Vrouwke nee hoor ik ben echt heel positief over ons cb! Helpen goed geven prima advies en denken mee! Ik hoorde altijd verhalen over het consternatie bureau maar die ervaring heb ik niet!

Maar ik ben wel benieuwd naar dat dossier en wat ze van me denken 😉

9. hippydepippy

hippydepippy Fanatiek lid

23 apr 2013
    2.331
    3
    38
    Achterhoek
    Geloof ook dat sommige mensen wel ver gaan nu hoor, het is echt niet zo dat ze allemaal privé dingen van je opschrijven en ze zullen ook geen vroegtijdige conclusies trekken (één keer huilen is niet gelijk labiel hoor! Helemaal niet in de eerste maanden na de geboorte van je kindje, dan 'mag' je gewoon lekker huilen ;)). CB heeft alleen een signaleringsfunctie en als je geen gekke dingen met je kind doen schrijven ze ook echt geen gekke dingen op. Denk dat iedereen die hier zijn dossier gaat opvragen hevig teleurgesteld zal zijn ;)

10. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Hier precies hetzelfde! Prima CB, ook het geven van rare of dwingende adviezen heb ik nog nooit meegemaakt.

Vind het prima dat ze er verder strak in zitten. Ze hebben een signalerende functie en moeten kritisch zijn om eventuele zaken als kindermishandeling of verwaarlozing te kunnen herkennen.

11. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Haha leek mij ook maar door het lezen hier en vandaag de vraag of ze op huisbezoek mochten komen en of ik de volgende keer mijn man meenam begon ik het me af te vragen ;)

12. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Hier ook positief over het CB.

Krijg soms de indruk dat ouders zich ook snel aangevallen voelen en denken dat ze als 'risico-ouder' worden gezien.

Ik ben ook eens door de wijkverpleegkundige gebeld omdat ze wilde vragen hoe het ging. De dag ervoor had ik namelijk gebeld omdat ik me geen raad meer wist met Eva. Heb niet de indruk gekregen dat ze me daardoor de stempel labiel hebben gegeven en me extra in de gaten houden.

13. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Nu vind ik je erg naïef, hoor. Ik heb weleens vaker medische dossiers van mezelf opgevraagd en er willen best weleens subjectieve dingen in staan die als feit zijn opgeschreven. Veel werknemers in de medische branche zijn volgens mij niet goed geschoold in verslaglegging en je kunt voorvallen op diverse manieren opschrijven: moeder komt met kind op spreekuur staat heel anders dan: bij CB is vader buiten beeld. Dat is tendentieus en nergens voor nodig.

Mijn medisch dossier bij de huisarts is echt tiptop, beschrijving van de klacht, inschatting arts, te ondernemen actie of gemaakte afspraken. Zo kan het ook, maar het is echt niet raar als dat anders is.

14. Jolina

Jolina Niet meer actief

En dan ? Wordt je beoordeelt op hoe vaak je als vader of moeder bij het cb was?

15. Jolina

Jolina Niet meer actief

Hier ben ik verder ook tevreden over het cb ;) alleen ben ik nu nieuwschierig wat er allemaal genoteerd wordt...

16. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.750
    646
    113
    Gelderland
    Ik maak mij er eigenlijk totaal niet druk om, wat er in dat dossier staat. Wat ze op willen schrijven moeten zij weten. Ik heb ze ook nog nooit uitgebreid zien typen.
    De enige keer toen er een inval-verpleegkundige-muts in de stress schoot over het dossier, was toen ze MOEST noteren hoeveel flessen mijn zoontje per dag kreeg. Ik heb altijd flesvoeding op verzoek (ja dat kan ook met flesvoeding), gegeven, dat was wel even een stressmomentje voor dat mens... Uitgelegd dat ik er nog nooit stress over heb gehad, de ene dag drinkt hij meer dan de andere, maar gemiddeld over een paar dagen gezien, drinkt hij niet meer dan het max.aantal flesvoeding dat hij op een dag mag... Uiteindelijk moppelde ze iets in de trant van: 'respect, er zijn weinig moeders die dit zo relaxt doen'. Thanks voor het compliment, noteer dat dus maar :p

17. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Even een heel andere vraag: weet iemand ook of je je eigen dossier (nog) op kan vragen?
    Door omstandigheden mis ik veel informatie uit m'n jeugd waarvan ik vermoed dat een dergelijk dossier er wel een licht op kan werpen.

18. Joycey

Joycey Niet meer actief

Dit vroeg ik mij inderdaad ook af... Hebben ze daar eigenlijk nog wel een dossier van? Ik ben nog geen 30, dus in theorie zou het moeten kunnen. Maar zijn die bestanden wel gedigitaliseerd?

19. Jolina

Jolina Niet meer actief

Heb wel nog mijn cb boekje, maar daar staat niet zoveel in. Mijn eigen dossier zou ik ook wel eens willen inzien ... Aangezien ik niemand heb waaraan ik dingen kan vragen .. Maar wie weet wat je gaat terugvinden...;)

20. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Ik
    Ben ook wel benieuwd wat ze over mij
    Schrijven :) al
    Krijg ik wel complimenten van cb .. 'Wat zien je kinderen er goed en gezond uit ' wat ben je relaxt met 4 drukte jongen (jongens zijn in andere ogen altijd heel druk ofzo ' en wat red jij het goed zeg.. Overigs kom ik altijd zonder vriend en met 3 of 4 kids zelf met huisbezoek toen jongste net geboren was komen ze voor de intake altijd thuis .. Was mijn vriend net boodschappen doen😂 ze hebben dus nog nooit mijn vriend gezien.. Met andere kids en intake was hij gewoon weer aan het werk 😂 dus als ze denken dat ik alleenstaande mama ben begrijp
    Ik het wel 😂

Deel Deze Pagina