Huizen van aso's gratis opgeknapt. Minimaal 8000 per gezin AMSTERDAM - Uitgeleefde woningen van asociale bijstandsgezinnen die van hun leven een grote puinhoop hebben gemaakt, krijgen een grondige opknapbeurt op kosten van overheid en woningcorporaties. De huizen worden ook opnieuw ingericht. In Delft starten het ministerie van Volkshuisvesting en de verhuurders een landelijke proef met vijf (kans)arme gezinnen die met behulp van schilders, stukadoors en timmerlieden en een zak geld hun woningen laten opknappen en herinrichten. Per huishouden wordt een basisbudget van tussen de 8000 en 10.000 euro uitgetrokken. Afhankelijk van de behoefte in de uitgeleefde woningen kan een beroep worden gedaan op meer geld. Een aantal bewoners is in aanraking geweest met justitie. Gezinscoach: De asogezinnen worden tijdens en na de verbouwing van hun huis nauwlettend gevolgd. Hiervoor wordt een speciale gezinscoach aangesteld die zich bemoeit met het huishouden. De gezinnen krijgen hiermee volgens de Stuurgroep Experimenten Volkshuisvesting, onderdeel van het ministerie van VROM, een unieke kans hun leven weer op de rails te zetten. De gemeente Delft en woningcorporatie Woonbron staan tijdens de landelijke proef garant voor de gratis metamorfose. Directeur Karin Schrederhof van Woonbron benadrukt dat het ook om alleenstaande moeders kan gaan, die het huishouden niet meer onder controle hebben. Het opknappen van de zwaar uitgeleefde woningen is volgens de initiatiefnemers noodzakelijk om probleemgezinnen weer een maatschappelijk verantwoord gevoel te geven. Zij zijn geselecteerd na signalen uit hun omgeving. De bedoeling is de ontspoorde gezinnen zelfredzamer te maken. De stuurgroep van het ministerie spreekt van een uniek project. "Bij een positief effect kan ook in andere gemeenten met dergelijke initiatieven worden gestart. Ons doel is mensen die van hun leven een puinhoop hebben gemaakt een eerlijke kans te geven voor een nieuwe start", aldus SEV-zegsman Jeroen Singelenberg. Ook andere woningcorporaties hebben interesse en volgen de proef. De huizen van de vijf asociale bewoners worden volledig opgeknapt. Bron: www.telegraaf.nl
Vanochtend las ik dit met grote verbazing. Dus als je aso bent....wordt je dus gewoon beloond! Mijn tante zit met 2 kinderen in de bijstand, en zou het zo goed kunnen gebruiken dat haar huis wordt opgeknapt, en ze zou het zo verdienen! Maar tja ze is niet aso en heeft haar zaakjes aardig voor elkaar. Dus zij komt natuurlijk niet in aanmerking.
Tsja, welkom in nederland. Zo heb je ook die woonwagenkampen die minder belasting hoeven te betalen dan wij............omdat de staat gewoonweg bang voor ze is.
Het is beter voor de buurt en de mensen die "aso" zijn kunnen nu een nieuwe start maken. Ik vind het wel positief.
Tsja.. in die huizen wonen ook vaak kinderen. Lijkt mij toch wel dat die gebaat zijn bij een gezonde, opgeknapte leefomgeving.
Vind niet dat dat soort mensen beloont moet worden voor hun houding / levenswijze. Als de levensomstandigheden niet goed zijn voor de kinderen dan moeten ze een waarschuwing krijgen en eventuele hulp om het ZELF te verbeteren. Voor dit soort 'beloningen' betalen wij dan belasting. Geef zo iets eens aan mensen die zich wel goed gedragen en wiens huis een opknapbeurt nodig heeft, maar dat ze het gewoon niet kunnen betalen hoe hard en hoe veel ze ook werken. Want die mensen zijn er genoeg. Als mensen hun woning op zo'n manier uitleven, moeten ze niet beloont worden, maar hun woning uitgezet worden. Er zijn genoeg mensen op zoek naar een woning, die wel genoeg waarde hechten aan een goed onderkomen om er goed voor te zorgen. Maar ja Nederland he... aso zijn loont!
Mijn huis kan ook wel een opknapbeurt gebruiken. Ik denk dat ik de komende jaren maar eens flink aso wordt,dan krijg ik het ook gratis.
Ik denk dat ik ook maar eens flink ga relschoppen hier in de buurt zodat ik het stempel "aso" krijg.... Tsjonge jonge jonge het wordt met de dag gekker ! En dan moet ik zeker een beetje gaan betalen voor die luiwammessen ? Want DAAR gaat dus ons belastinggeld naartoe !
Waar iedereen overheen schijnt te lezen, is dat het hier gaat om een proef van vijf gezinnen om te kijken of deze maatregel ze daadwerkelijk kan helpen om hun leven weer op de rails te krijgen. Doorgaans wonen kansarme gezinnen niet in een villawijk, dus ik vermoed dat het ook woningen gaat die sowieso niet meer in al te beste staat waren. Het is dus niet zo dat direct alle kansarme gezinnen in Nederland een make-over van 10.000 euro krijgen. Het is overigens een bericht uit de Telegraaf, een krant die nou niet direct bekend staat om haar genuanceerde berichtgeving. 'Aso' en 'kansarm' schijnen bij hen nogal eens synoniem te zijn en ik vermoed dat wanneer de term 'kansarm' was gebruikt in dit bericht, heel wat minder mensen op hun achterste benen zouden zijn gaan staan.
Vind het aan de eene kant positief dat ze iets willen gaan doen om die mensen wat meer zelf redzaam te maken. Maar...waarom moet het helemaal kado gedaan worden? Ik was ook niet zelf redzaam en mn man( ex) al helemaal niet in het begin. Wil niet zeggen dat ik aso was. Maar veel van die dingen zijn keuzes die je zelf maakt. Je maakt zelf de keuze om een zooi van je huis te maken (mensen met psychische dan wel lichamelijke problemen niet mee gerekent). Je maakt zelf de keuze om een potje van je leven te maken of crimineel te worden. Als je hulp nodig hebt dit weer recht te breien...ok. Maar t hoeft toch ook niet zomaar in de schoot geworpen te worden? Ik kon 15 jaar geleden ook wel wat hulp gebruiken...heb er zelfs om gevraagd bij de woningbouw (die toen nog van de gemeente was). Kreeg pas hulp toen ik er psychisch aan onder door aan t gaan was en al n beginnende maagzweer had (was 19!) Om nog maar niet te beginnen over de ellende die mn vader gehad heeft waar nooit maar dan ook NOOIT een overheids functionaris of gemeente ambtenaar naar gekeken heeft. Terwijl ze het zelf veroorzaakt hebben al die ellende van hem (en daar door mijn ellende) Ook toen hij aanklopte met zijn verhaal en of ze hem niet iig konden helpen om te leren lezen en schrijven kreeg hij 0,0 hulp. Ja ze konden hem wel naar een cursus doen...maar die moest hij dan wel zelf betalen. Dat hij door dat hij niet kon lezen en schrijven bijna geen inkomen had omdat hij geen fatsoenlijk werk had...tja...jammer dan dus ook geen cursus. Hij heeft netjes zn hele leven gewerkt tot zn pscyhische problemen hem opbraken en hij in de ziekte wet kwam te zitten. Idd...niet aso genoeg...dus hadden anderen geen last van zijn sores...DUS werd hij niet geholpen. En met hem ik en mn moeder niet. En ja soms kan ik daar erg gefrustreert over doen
nou ja zeg dit huis waar we nu in wonen was 5x afgewezen omdat het er niet uitzag zwart van de spinnewebben alles kapot en ga zo maar door we hebben wel verf van de woningbouw gekregen maar ze leveren hier alleen half werk de vloer in de gang was een deel verot en wat krijgen we ervoor terug een witte 4kante plank in een bruine houten vloer voor hetzelfde geld wouden we de vloer schuren en lakken maarja alles moet nu eenmaal zo goekoop mogelijk waarom de aso gezinnen er zijn genoeg mensen die het wel kunnen gebruiken
Heb er niet over heen gelezen, maar het maakt het voor mij niet minder belachelijk. Mensen moeten daar zelf moeite voor doen en dan kunnen ze natuurlijk wel hulp krijgen, maar het hoeft ze niet in de schoot geworpen te worden.
Ze worden intensief begeleid door een gezinscoach, dus ik denk niet dat ze het op die manier in de schoot geworpen krijgen. Gezinnen die aan dit onderzoek mee zullen doen, zullen toch wel eerst gescreend worden of ze uberhaupt de wil en de wens hebben om te veranderen. Dat is een eerste vereiste, of althans, dat zou het moeten zijn om mee te mogen doen. Maar, let's agree to disagree
En ze starten in Delft? Van mij mogen ze hier dan ook wel even minimaal 8000 euro komen brengen..... * switched haar aso-mode aan *
Vreemd, als er een probleem is kun je beter de oorzaak aanpakken, niet een oplossing aanbieden die binnen een uur op marktplaats staat...
Van dit soort berichten wordt ik ook niet bepaald vrolijk... Kom op zeg hey... wat een belachelijke bedoening! Ik zal me voortaan dan ook maar flink aso gedragen! Heb ik mijn zaakjes mooi voor elkaar! Laten ze verdorie eens de mensen belonen die hard werken, meegaan met de maatschappij, respect heeft voor de maatschappij en alles gewoon netjes doet zoals hij/zij behoort te doen! Ik kan er werkelijk niet met de pet bij... De gedachte erachter mag dan wel goed zijn, maar de manier waarop? Nee... dat vind ik echt belachelijk!
Dat was zo en is niet meer zo, het ging trouwens maar over 1 kamp en dat was in Maastricht (daar waar Geer en Goor ook zijn geweest). Was volgens mij ook om andere redenen.
Hahahaha jaaaaa laat me raden...ze starten in de Buitenhof of Poptahof hahahahahaha of de bomenwijk haha
Precies. Als je allebei werkt (vier en vijf dagen per week) meent men je nog maar eens extra te moeten pakken op extra heffingen op benzine, op de bijtelling, op de wegenbelasting, gemeentelijke belastingen... Terwijl wij nergens voor in aanmerking komen maar wel alles dubbel en dwars kunnen betalen. En dat soort tuig, dat ook al lekker gesponsord wordt door o.a. uitkeringen en huursubsidie, krijgt ook nog eens een mooi opgeknapt huis kado omdat zo ongelofelijk aso en triest zijn dat ze niet eens normaal kunnen leven in een huis dat niet eens van henzelf is? Leuk, wie betaalt dit? Niet de gemeente, niet de overheid maar de mensen die wel werken. Laat dat soort mensen lekker plantsoenen harken / pleintjes vegen / vuilnisbakken lezen / andere dingen doen die nut hebben en geef ze na een jaar goed werken een bescheiden opknapbeurt van de woning ofzo. Echt hoor, als je je maar NIET aan de regels houdt, kan in dit land alles...