Doubleren groep 7 ervaringen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Luna86, 27 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.317
    7.891
    113
    Gelderland
    @lovemy2kids Ik begrijp idd wel wat je zegt en bedoeld. Ik kan me herinneren dat jij zelf ook leerkracht bent toch?
    Ik denk dat hij prima mee kan komen in groep 8 maar voorzie voor dat jaar daarna of daarna de grote problemen. School zou het ‘probleem’ alleen maar opschuiven en vergroten als ze niet mee willen werken. Wat mij betreft bieden ze hem dezelfde stof en groeit hij op sociaal vlak meer. Hij mag ook zeker wel wat extra aandacht krijgen in planning, concentratie en structuur. Op genoeg vlakken kunnen er nog wel puntjes op de i gezet worden ;)
     
  2. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.317
    7.891
    113
    Gelderland
    Wat ontzettend fijn dat het voor jullie zoon goed heeft uitgepakt. Kwam dit toen vanuit jullie of vanuit school?
     
  3. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.999
    5.823
    113
    Vanuit ons. Vooral uit sociaal/emotioneel punt. Wij hadden al vanaf groep 2 het gevoel dat ie op z’n tenen liep. Maar hij haalde elke keer net (echt net) de lat. En in groep 7 had ik echt zoiets van: nu is het genoeg. En gelukkig zag school dat ook in. Zolang er duidelijk winst te behalen is met een extra jaar (wat bij mijn zoon dus op meerdere vlakken verwacht werd) is er een goede reden om te doubleren.
    Want natuurlijk kost het ook wat (wat je zegt: ‘zijn’ klas die straks op schoolkamp gaat bijv) Maar dat was voor ons een nadeel wat verwaarloosbaar was tov de voordelen.

    Maar je weet nooit helemaal zeker waar je goed aan doet. Ik denk dat het het belangrijkst is dat je er goed over na denkt, input van school meeneemt en doet wat het juiste voelt. Dan kun je ook oprecht zeggen: met de kennis en kunde die ik toen had heb ik het juiste gedaan. Maar ik denk dat jullie daar al heel goed mee bezig zijn. :)
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.523
    8.373
    113
    Ik zou eerst met school in gesprek gaan: hoe kijken zij er naar? En ‘mag’ hij überhaupt een jaar extra doen?

    En qua kamp ed, zou een combigroep misschien niet in z’n geheel op kamp gaan? Dat kun je ook navragen. En anders kan hij het jaar erna alsnog, toch?

    Mijn dochter is gewisseld van school (om andere redenen): op de ene school was een groep over doen geen optie (scores te goed), op de andere school stelde de juf het (heel voorzichtig ;)) zelf voor. Uiteindelijk heeft ze groep 7 over gedaan (ook in een combi-groep) en tot nog toe hebben we daar geen spijt van gehad.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  5. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.380
    1.381
    113
    Mijn neefje heeft dit gedaan. Hij vond het zelf wel makkelijk. Zelfde leerstof, bij zijn vriendjes. Tuurlijk is hij gegroeid op sociaal emotioneel vlak, maar dat was anders ook geweest. Het was bij hem niet het succes dat verwacht was. Een beetje de makkelijkste weg voor hem..

    Ik maak uit je verhaal op dat school hier niet zelf mee komt. Wat voor stof krijgt hij nog als hij het allemaal al gehad heeft. Het is niet zo dat hij doubleert om de lesstof meer eigen te maken toch.
    Ik zou het niet doen. Laat hem zijn eigen lijn volgen. Groep 8 is ook een bepalend jaar en groeien ze ineens flink op dit gebied.

    Qua plannen en structuur, tja daar hebben zo veel kinderen moeite mee. Kortom ik zou niet zomaar een voorstander zijn.
     
  6. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.317
    7.891
    113
    Gelderland
    Voor zover ik weet vanuit de oudervereniging gaat alleen groep 8 op kamp. Maar omdat de klas zo klein is zullen ze dit misschien nog heroverwegen.

    Hoe school ertegenaan kijkt kan ik nog niet helemaal peilen. Ik denk dat ze er niet om staan te springen maar ik vind dat ze echt hele goede argumenten moeten hebben om het tegen te houden. Ik ben echt super benieuwd!

    In alle voorgaande berichten heb ik zijn niveau een beetje achterwege gelaten. Dit omdat het niet de hoofdzaak is waarom wij hem willen laten doubleren. Maar hij is vanaf groep 5 echt wel enorm achteruit gegaan. Zijn laatste rapport liet echt een serieuze daling zien en vanaf toen zijn we er serieus over gaan nadenken.
    Dit hebben wij toen niet met de juf besproken omdat onze zoon bij dit gesprek zat en ik hem niet onzeker wilde maken.

    Ik ben zelf trouwens in de tweede van de middelbare blijven zitten. Ook een onzekere vroege leerling. Dat wil ik voor hem echt voor zijn, omdat het echt de slechte keuze ooit was. Zo hing ik enorm aan mijn vriendinnen dat ik alsnog tegelijk met hun van school af ben gegaan.. zonder diploma dus :rolleyes: nu zullen wij dit nooit toelaten en was de situatie heel anders maar dit neem ik wel mee in de keuze nu ;)
     
  7. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.076
    3.552
    113
    Vrouw
    Totaal geen ervaring mee, dus geen idee of het wat is, maar zou een 10-14 school wellicht wat zijn?
     
  8. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.317
    7.891
    113
    Gelderland

    Hij is in zijn gedrag echt nog heel erg jong. Het verschil is zo duidelijk met de kinderen in zijn eigen klas en hij past gewoon veel meer bij de kinderen die een klas lager zitten. Ook bij voetbal zijn we een team lager gegaan en dan komt hij nog niet als de oudste over :p

    Wat jammer dat het voor je neefje niet goed heeft uitgepakt. Je weet alleen niet of hij anders op de middelbare was blijven zitten.. tis een lastige keuze want je weet gewoon niet waar je goed aan doet..

    Met 11 (en hoe hij nu is) naar de middelbare is geen optie. Of hij doet een jaar over óf hij gaat een tussenjaar doen. Zo heeft hij extra tijd om zijn niveau weer wat op te halen, zekerder te worden en gewoon nog even lekker kind te blijven ;)
     
  9. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.317
    7.891
    113
    Gelderland
    Wat is een 10-14 school?
     
  10. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.380
    1.381
    113
    Oke nou zo te lezen ben je er dan wel uit toch?
    Veel succes met het gesprek op school! Hopelijk werken ze gewoon lekker mee en begrijpen ze de argumenten!
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  11. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.076
    3.552
    113
    Vrouw
    Onderwijs voor 10 tot 14 jarigen, waarin basisscholen en voortgezet onderwijs samenwerken. Volgens mij is het idee dat kinderen zo meer tijd krijgen om te ontdekken wat ze kunnen/willen.

    https://www.1014onderwijs.nl/
     
  12. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.317
    7.891
    113
    Gelderland
    Ah, ik heb even een kijkje genomen. Ziet er interessant uit.
    Tis wel ver weg dus geen optie.
    Het tussenjaar is misschien een beetje vergelijkbaar maar zit helaas ook net te ver weg. Zulke scholen mogen van mij wel op meer plaatsen beschikbaar zijn.
     
  13. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.523
    8.373
    113
    @Luna86: Hier zei school gewoon "we doen het niet, we kunnen het niet verantwoorden aan inspectie"...tja, dan ben je klaar als ouder, hoe graag je het als ouder ook wil... De andere school keek veel meer naar het totaalplaatje. Die juf kwam na een jaar zelf met 'ik zie haar over een jaar nog niet naar de middelbare gaan', tja, juf, wij ook niet, dus die keus was snel gemaakt. ;) Dochter moest wel even schakelen, maar vond het uiteindelijk prima. Combigroep maakt daarbij wel echt veel uit, ze kon gewoon in haar eigen klas blijven, bij de vriendinnen die ze al had, enz. Op zich denk ik dat ze het anders vast ook wel had gered op het VO, maar ze is nu gewoon wat sterker (niet cognitief, maar op alle andere gebieden) en dat is toch net wat prettiger, vooral voor haar zelf.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  14. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.502
    3.165
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik denk dat je kind de laatste maanden klaar zal zijn met school - maar er zijn natuurlijk óók leerlingen die net zo oud zijn en die deze stap bij de kleuters of in groep 3 al gemaakt hebben, waardoor ze uiteindelijk hetzelfde uitkomen als jouw kind. Gezien je beschrijving zou ik 'm denk ik ook op de basisschool proberen te houden.

    Onze dochter is van eind oktober. En bij de kleuters werd indertijd ook getwijfeld - langer kleuteren of niet? uiteindelijk tóch maar niet gedaan. En sociaal emotioneel zie ik dat er nog zoveel groei mogelijk is.... maar ze scoort gewoon hoog. Dus ze gaat komend jaar gewoon naar Atheneum (na de herfstvakantie is ze dan 12) . Waarbij ik dan hoop dat er meer kindjes als zij zijn. Die ook nog wel willen 'spelen' . En waarbij ze zich niet gedwongen voelt om de puber te spelen, van wie ze er nu ook al best een hoop om zich heen ziet... In de trant van; als ik me zo niet gedraag, dan ben ik raar of vinden ze me raar...
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  15. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.523
    8.373
    113
    @Athina: Zijn niet alle leerlingen aan het eind van de basisschool klaar met school? Komend jaar zal ik het uit eigen ervaring kunnen vertellen (al is dat dan nog maar op basis van twee kinderen ;)), maar het is wel iets wat ik heel vaak van leerkrachten hoor.

    Het verschilt gewoon ook zo per kind, leeftijd zegt echt niet altijd alles. Mijn jongste dochter zal ook met 11 naar het VO gaan, ze speelt al sinds dat ze een jaar of 8 is niet meer en begint nu al aardig te puberen. Behalve haar lengte valt ze echt niet op.
     
  16. Driessen21

    Driessen21 Bekend lid

    13 jan 2012
    922
    218
    43
    Vrouw
    Ik ben benieuwd wat school van het voorstel vindt. Ik neem aan dat zij hem over willen laten gaan, anders had je al wel wat gehoord verwacht ik.
    Bij ons op school zijn ze geen grote voorstander van laat op de basisschool doubleren, zeker als hij cognitief gewoon meekomt. Wat gaat hij komend jaar in groep 7 nog leren dan? Het is voor veel kinderen ook demotiverend, zeker als ze de stof in principe beheersen.
    Op wat voor manier kan school nogmaals groep 7 aankleden en hem bieden wat hij nog nodig heeft? Zeker in een combi klas ben je continue bezig met de ene of de andere groep uitleg geven. Het is niet dat je als leerkracht nog veel tijd over hebt om met hem apart te werken mocht dit nodig zijn.

    Hoe zien jullie dit voor je? Wat heeft hij nog nodig om wel met voldoende bagage van school te gaan? Wat heb je in gedachten waar hij nog in moet groeien? Is dit iets dat alleen op school ‘geleerd’ kan worden, of wellicht ook elders? Dit zijn een aantal vragen die ik verwacht die school je zal stellen. Misschien heb je er wat aan. Succes en ben heel benieuwd naar het gesprek wat je gaat hebben.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  17. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik ben geen voorstander van doubleren om aan de wens van ouders te voldoen.
    Ben benieuwd of de school hierin meegaat.
    Zoals ik het nu lees proberen jullie als ouders van alles te voorkomen.
    Mijn advies zou zijn: heb vertrouwen in de ontwikkeling van je zoon, laat hem zijn eigen pad bewandelen.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  18. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.088
    3.528
    113
    Ik denk dat je weinig ervaringen zult lezen want doubleren in groep 7 is wel zeer uitzonderlijk.
    De meeste kinderen die een jaar extra basisschool doen, doen dat toch in de meeste gevallen bij de kleuters of in groep 3 of 4.
    Een hele enkele keer heb ik het mee gemaakt in groep 8. Kinderen die echt nog niet klaar waren voor het VO en ook echt op alle vlakken nog wel wat te halen hadden op de basisschool. Ik zou dat in het achterhoofd houden en wel over laten gaan naar groep 8. Wat sommigen al schrijven maken kinderen in dat jaar een enorme ontwikkeling door.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  19. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.523
    8.373
    113
    @ikkie97: Hier laten scholen een kind juist niet zitten in groep 8, extreme uitzonderingen daargelaten. Maar ik zou die gok dus niet wagen als je denkt dat je kind dat extra jaar echt nodig heeft. Dan zou ik dat toch nu bespreekbaar maken op school en kijken wat er mogelijk is. Hier is het echt niet heel bijzonder dat een kind in groep 6 of 7 blijft zitten. Ook al een paar keer meegemaakt dat een kind werd 'teruggezet' omdat het het niveau in de hogere groep niet aan kon...dat lijkt me voor het kind vervelender... :| Groep 8 overdoen lijkt me ook niet fijn, dan zit je twee keer met alle afrondende dingen als musical en kamp (afhankelijk van hoe de school dat invult), die voor jou dan de eerste keer niet afrondend bedoeld zijn ed... Maar goed, hier dus positieve ervaringen met twee keer groep 7.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  20. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.088
    3.528
    113
    Hmm een kind terugzetten is sowieso uit pedagogisch oogpunt een zeer slecht idee...
    Kinderen die het niveau eind groep 8 hebben aan het einde van groep 8, zijn de kinderen die uitstromen naar havo/vwo. Het is dus vrij logisch dat een voor een vrij groot deel van de leerlingen de leerstof op een gegeven moment "te moeilijk" wordt. Terugzetten naar een lagere groep is wel de meest simpele oplossing, maar zeker niet de beste. Bij ons krijgen die leerlingen een aangepast aanbod, met aangepaste einddoelen. Voor VMBO basis heb je niet de einddoelen van groep 8 nodig, maar is een intensiever aanbod op lagere doelen veel zinvoller.
     
    Anakin en Luna86 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina