Doubleren groep 7 ervaringen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Luna86, 27 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    #41 NiekeKris, 4 jul 2022
    Laatst bewerkt: 4 jul 2022
    Ik weet het, zou er zelf ook niet snel voor kiezen, maar kennelijk gebeurt het toch af en toe. Zullen ook uitzonderingen zijn, ga ik vanuit. Ik verwacht dat school bij deze leerlingen hun uitstroomniveau ook hoger inschat en dan is het wellicht weer zonde als ze dat aanpassen, terwijl het met een jaar extra op te lossen is. Ik ga er dus vanuit dat zij per leerling bepalen wat de beste oplossing is en dat in sommige gevallen inzetten op lagere doelen dat dus juist weer niet is.
     
  2. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.256
    7.822
    113
    Gelderland
    En wat nou als het kind ook heel duidelijk aangeeft nog een jaartje groep 7 te willen doen? Dat hij nu wat onzeker is wij de verwachting hebben dat hij veel zekerder gaat worden? Ook veel meer aansluiting heeft bij de kinderen die een klas lager zitten?
    We zullen nooit weten of we de juiste keuze maken, dat maakt mij wat onzeker maar we doen dit echt met goede intenties.
     
  3. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Hier om hele andere redenen bij het laatste jufgesprek besproken of het niet verstandig zou zijn om jaar 7 over te doen.
    Maar school wil er ab-so-luut niks van weten.
     
  4. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.256
    7.822
    113
    Gelderland
    Ik ben wel heel nieuwsgierig waarom niet?
     
  5. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Dat is “het beleid van de school”.
    Zoon heeft een leerachterstand, en is sociaal gezien niet sterk.
    School wil de focus leggen op een goede middelbare school voor hem vinden.
    Mij lijkt het een goed idee om hem jaar 7 over te laten doen, wat van de leerachterstand weg te werken (want nu gaat hij het nooit meer inhalen) en sociaal nog wat te groeien.
    Maar ja. Dus niet.
     
  6. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.256
    7.822
    113
    Gelderland
    Oei dat vind ik wel heftig.. Ik krijg er een; ‘We schuiven het wel lekker af/op’ idee van.
    Liever wat extra tijd en aandacht op een basisschool met 160 leerlingen en vaste leerkracht, dan een middelbare met 1000 leerlingen en 25 verschillende leerkrachten.

    Over nagedacht om naar het bestuur te stappen?
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Zouden ze met een ‘goede VO-school’ niet een andere soort school bedoelen? Dit even los van het idee van wel of niet nog een keer groep 7.
     
  8. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.256
    7.822
    113
    Gelderland
    Ahh zo.. dat zou ook kunnen..
     
  9. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    De laatste zin zegt alles toch? Het prachtige risico van onderwijs. Ontwikkeling is niet maakbaar. En ik geloof absoluut in goede intenties, ben hier ook niet om het beter te weten.
    Ik vind het wel belangrijk om een ander perspectief te laten horen.
    Doubleren is een veelvuldig ingezette interventie (vooral in Nederland) met minimale effecten. Dat is onderzocht en aangetoond.
    Zoals ik het nu lees en begrijp hebben jullie (ook je zoon) besloten dat het doubleren waarschijnlijk 'het probleem' (is het een probleem?) gaat oplossen. Je geeft zelfs aan dat het geen optie is om met 11 jaar naar het VO te gaan. Dus eigenlijk zitten er al deuren dicht in jullie hoofd. Dat lijkt me lastig, omdat er in mijn ogen betere mogelijkheden voor handen zijn, zoals maatwerk.
     
  10. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.256
    7.822
    113
    Gelderland
    Ik ben wel benieuwd hoe je dat maatwerk zou zien en hoe je dat bedoeld? Ik heb echt geen flauw idee omdat ik niet echt thuis ben in het onderwijs :oops: bedoel je dan maatwerk in groep 8 of juist op de middelbare? Of toch een tussenjaar?
     
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Dat geldt niet voor elk kind, dat langer op de basisschool een oplossing is. De basisschool hier is top, en hebben mijn oudste geholpen waar ze konden. Toch was ze enorm onzeker en gefrustreerd vanwege het niveau.
    Niet doubleren en "zo snel mogelijk" door de basisschool heen en een een passende middelbare school was de oplossing. Dus het is soms echt in het belang van het kind en niet als afschuiven bedoeld.
     
  12. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.256
    7.822
    113
    Gelderland
    We hebben vandaag een heel positief gesprek gehad. Onze zoon kon heel goed vertellen waarom hij graag in groep 7 wilde blijven. Ze begrijpen waarom wij het willen en gaan het nog even intern overleggen. Het was in ieder geen nee en geen ja.

    Waar ze tegenaan lopen is dat ze de verwachting hebben dat onze zoon halverwege groep 8 klaar is met school en dat dit een uitwerking kan hebben op de groep.
    De stof die ze opnieuw moeten aanbieden is geen probleem. Ze kunnen hem namelijk deels groep 8 en deels 7 opnieuw aanbieden. Dat komt wel goed.
    Ook verwachten ze geen probleem bij het aanpassen in de groep en het maken van nieuwe vriendjes..

    Eigenlijk sloten we met een heel positief gevoel af. Nu dus even afwachten wat er besloten gaat worden!
     
    Beertje8, Patty86, Sylver en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.256
    7.822
    113
    Gelderland
    Waar we eerst heel positief waren zijn we dat nu wat minder ;)

    de ib’er hadden we denk wel mee maar zij wilde dit graag overleggen met de directrice. Deze is denken wij tegen maar staat open voor meer onderzoek. Er komt woensdag een kindercoach praten met onze zoon en dit zal de doorslag geven. Er is een oude leerkracht gevraagd en die zag er geen meerwaarde in (deze heeft hij 8 mnd gehad in Corona jaar) Verder heeft hij de afgelopen jaren alleen maar invallers of net afgestudeerde leerkrachten gehad.

    Wij denken alleen maar harder dat het de beste oplossing is. Zoon wil het ook echt heel graag en kan moeilijk begrijpen waarom het eventueel niet zou mogen.. Wij vertellen hem nu wel dat de kans groot is dat het niet mag, dan kan het altijd nog meevallen..
    Ik blijf het bijzonder vinden dat ze niet meer naar ons als ouders luisteren want tenslotte kennen wij onze zoon het beste.

    Het voordeel is dat als het niet mag alle deuren open gezet zijn voor meer begeleiding in groep 8 en straks de middelbare. Daar gaan we dan echt heel erg groot op inzetten en dat verwacht ik ook van school.
     
  14. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.320
    1.052
    113
    Wat vindt zijn eigen leerkracht? Die mis ik in dit geval.
    Hopelijk kan zoon met de kindercoach samen duidelijk maken waarom hij graag groep 7 over zou willen doen.
     
  15. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Ik hoop.voor je dat de juf het goed oppakt.
    Onze zoon heeft ook een "verse" juf gehad dit jaar.
    Dankzij haar is er een traject gestart speciaal voor hem. Zij laat hem gewoon gijs zijn en laat hem geen overbodige taken doen.

    Gijs is erg intelligent en daar waar de kleuterjuf hem vervelend vond, is bij deze juf in groep 3 naar buiten gekomen dat hij heel intelligent is en ook de plusklas overstijgt.

    Een verse juf kan dus ook heel verfrissend zijn!!!
     
  16. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.256
    7.822
    113
    Gelderland
    Zijn juf heeft met 0 ervaring eigenlijk niet echt een mening.. het leek even alsof ze van te voren hadden besproken dat ze zouden aansturen op een tussenjaar en rots en watertrainig.
    Waar de ib’er tijdens het gesprek van mening veranderde zag je dat de juf een beetje bij het afgesproken verhaal bleef hangen. Zo voelde het in ieder geval..

    De juf gaf wel aan niet echt te merken dat hij naar groep 6 trok en dat hij met buiten spelen juist naar groep 8 trekt. Maar dat kan ook komen omdat zijn broer daar zit was haar reactie. Ik weet wel zeker dat dat zo is omdat hij bijna geen aansluiting heeft met kinderen uit zijn eigen groep.
     
  17. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.256
    7.822
    113
    Gelderland
    Er ligt een nieuw voorstel op tafel. Ze willen onze zoon door doen naar groep 8 en dan tot de herfstvakantie beoordelen en begeleiden met een ervaren leerkracht en kindercoach. Dan gaan we de knoop doorhakken.. fijn dat ze nog steeds geen nee zeggen en het beter willen bekijken, en er zoveel tijd en energie in steken. Ze nemen het wel echt serieus en dat geeft wel vertrouwen.
    Maar ook dubbele gevoelens want wij zijn nog steeds van mening dat we maar 1 juiste keuze kunnen maken en dat is nu de knoop doorhakken en doubleren.

    Was even bang voor de reactie van onze zoon maar hij lijkt het te begrijpen en is blij dat de optie nog open staat. Over 1 week hebben we vakantie dus we laten het even rusten en pakken het na de vakantie verder op!
     
    sabagirl vindt dit leuk.
  18. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Een andere reden die ksn meespelen (zeker bij de directie) is dat zittenblijven eigenlijk niet meer mag na groep 2. Je moet je verantwoorden bij de inspectie en de koepel en uitleggen hoe dit kan. Het komt bijvoorbeeld terug in de cijfers over voortgang en prestatie. Ook kan het financiële consequenties hebben. Daarom moet je anders dan vroeger een handelingsplan opstellen en werken aan doelen die je moet evalueren etc. Heel veel werk voor een school.

    In het verleden is dit door scholen ook gebruikt om cito scores omhoog te krijgen en dat wil men niet. Omdat je dan een vertekend beeld krijgt. En leerlingen naar een verkeerd niveau gaan wat op de lange termijn niet haalbaar is. Ik zeg absoluut niet dat dit bij jullie speelt. Maar dit is het grotere beeld zeg maar.

    Nu heeft men geen zittenblijver. Jullie zoon gaat gewoon over. En zal men er alles aan doen hem in 8 te houden. Die kans is ook groter als hij daar eenmaal gewend is.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  19. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.405
    3.954
    113
    noord holland
  20. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.500
    2.394
    113
    Dit denk ik ook.

    Ik zou zeggen, wacht het af, maar ga op je strepen staan als jullie zoon en jullie het niet meer zien zitten. Laat dit ook duidelijk vastleggen.
     
    Luna86 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina