Doubleren groep 7 ervaringen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Luna86, 27 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.137
    7.725
    113
    Gelderland
    Bedankt voor jullie reactie @Amberxx en @bonnie1
    We houden nu een verslag bij met alle betrokkenen en jullie opmerking (in een ander jasje;) ) gaan wij terug koppelen in het verslag zodat het op papier staat. Wij dachten en denken namelijk precies hetzelfde..
    Wij willen meewerken zodat ze meer tijd hebben om het te onderzoeken, maar onze enige optie is en blijft om 7 over te doen. Hier zullen we ook zeker op aan blijven sturen en is nog steeds ons doel. De enige redenen vanuit school om het niet te doen zijn; wij zien het niet zo en het is bewezen dat het op lange termijn weinig effect heeft. Nou wij zien wel waarom het moet en dat effect maakt ons niet zoveel uit. Hij krijgt gewoon net even wat meer tijd om lekker kind te zijn.
     
    Lynx vindt dit leuk.
  2. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Ik vraag mij af of ze in de praktijk een kind dat in groep 8 zit terugplaatsen in groep 7. Eigenlijk kan dat niet. En er is geen sprake van zittenblijven want hij is immers overgegaan. Ik begrijp jullie redenering maar school is er niet voor om nog een jaar kind te kunnen zijn etc. Ze gaan mee in de leerjaren en blijven in deze tijd alleen zitten in zeer uitzonderlijke gevallen. Omdat dat school enorm veel werk kost en ze daar negatief op worden afgerekend. Daarbij is er bij jullie zoon geen sprake van grote leerachterstand of de stof niet aankunnen. Zittenblijven (waar bij jullie al geen sprake meer van is) komt eigenlijk alleen nog voor als kinderen bijvoorbeeld ziek zijn geweest, langdurig afwezig, grote achterstanden etc. Het is echt steeds meer een uitzondering omdat school passend onderwijs moet bieden in de klas. Dus dan gaan ze in groep 8 aansluiten bij de stof van groep 7 bijvoorbeeld. Éxtra ondersteuning (intern of extern etc).

    School heeft duidelijk hun standpunt kenbaar gemaakt. Wat willen jullie doen als ze daarbij blijven? En wat kan je doen?
     
  3. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.137
    7.725
    113
    Gelderland
    Hun standpunt is gebaseerd op hun kennis vanuit het verleden of op algemene ervaringen. Heel begrijpelijk natuurlijk.
    Alleen is de situatie tijdens en na Corona al heel anders.. plus ze hebben er als school voor gekozen om 2 leerkrachten zonder enige vorm van begeleiding fulltime voor deze klas te zetten.
    Hij heeft de afgelopen 3 jaar matige les gehad. Dat is ook te zien aan zijn Cito scores en rapporten.

    We hebben nu duidelijk laten weten wat onze voorkeur is en blijft, mocht het nodig zijn dan gaan we een brief naar het bestuur schrijven. Veel meer kunnen we denk niet doen?
    We werken mee aan hun ‘plan’ zodat ze meer tijd krijgen om te kijken wat bij hem past maar wij blijven in de tussentijd aansturen op doubleren. Ik sta ook niet open voor extra begeleiding want dat kunnen ze nu wel geven maar hij verzuipt straks op de middelbare.
    Ik sta niet vaak ergens voor de volle 100% achter maar in dit geval weet ik inmiddels 1000% zeker dat dit de enige juiste keuze zal zijn. Noem ons eigenwijs ;) maar je weet als ouder heel goed wat je kind nodig heeft en dit zou hem op alle fronten zo enorm helpen.
     
  4. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Oh ik begrijp je volledig hoor. De ervaringen die ik ken zijn alleen zoals ik beschreven heb. Ik ken weinig scholen die uiteindelijk nog van hun standpunt afwijken. En zeker in groep 8 niet meer. Daarom ook mijn vraag wat je nu werkelijk kunt doen als het zover komt. Een bestuur zal zijn eigen medewerkers bijna altijd steunen. Zeker aangezien er financiële en bestuurlijke consequenties zijn.

    En jullie hebben het over zittenblijven maar dat is dit niet. Hij is immers over en dan al weken of maanden in groep 8.

    En wat was er mis met deze leerkrachten? Neem aan dat ze gewoon bevoegd waren? Het is in deze tijd echt een drama om docenten te krijgen helaas.
     
  5. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.108
    2.838
    113
    Op verzoek van @Luna86 heropend.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  6. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.137
    7.725
    113
    Gelderland
    Ik wilde even een update geven met een positieve afloop!

    Na de herfstvakantie is besloten dat onze zoon in groep 8 blijft. Hij heeft een intelligentieonderzoek gehad waaruit kwam dat zijn niveau te hoog was om hem nog een jaar in groep 7 te laten.
    Wij wisten dat er meer inzat dan er al die tijd uit gekomen is. Het was niet de hoofdreden maar het speelde zeker wel mee om hem een jaar te laten doubleren. Zo kon hij op alle vlakken nog groeien en bloeien.
    Zijn voorlopig advies was toen bb/kb en voor ons is toen het balletje gaan rollen.

    Hij was blij met de keuze om in groep 8 te blijven maar hij vond het wel jammer. Vooral blij dat eindelijk de keuze gemaakt was.
    We hebben hem mee laten doen met een 6 mnd traject sport & brein, om te groeien en om zekerder te laten worden. Dat traject heeft hem zichtbaar goed gedaan.
    Zijn definitieve advies is aangepast naar kader/mavo, mede door zijn inzet van de afgelopen maanden maar ook door het onderzoek.

    Inmiddels heeft hij de uitslag van zijn eind Cito binnen en daar is gewoon havo/vwo uitgekomen! We zijn zó trots! Maar ook hij is super trots en dit geeft hem zoveel zelfvertrouwen!

    Hij gaat volgende week op kamp waar hij in groep 7 echt tegenop zag maar nu gaat hij het rocken ;) We zien een heel ander kind en zijn blij dat we aan alle kanten veel ondernomen en gewerkt hebben. Hij blijft jong maar we zien hem op alle vlakken groeien.

    Na kamp hebben we een gesprek op welke school we hem nu gaan plaatsen. Wij hebben nu zelf de voorkeur voor een dakpan klas mavo/havo. Dat zou betekenen dat hij naar dezelfde school gaat maar een andere locatie. Voor hem ook echt een opluchting want de kader/mavo locatie is best een pittige locatie qua leerlingen. Daar zagen we ook best een beetje tegenop maar met de juiste begeleiding was het vast goed gekomen. Nu lost het zich op een andere manier op.

    al met al; we zijn blij dat hij in groep 8 is gebleven maar onze vraag heeft wel een hoop ballen doen rollen. Door zijn onderzoeken, traject en aandacht gaat hij nu passend onderwijs krijgen.
     
    Lola2008, Zeebra, Magnolia29 en 10 anderen vinden dit leuk.
  7. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.849
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad

    Wat fijn dat het zo goed is uitgepakt.
    Gaat vast goed komen op het VO, succes!!
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Bedankt voor je update! Wat goed om te horen dat hij zo is gegroeid!

    Hij gaat vast een top kamp hebben en met zijn vertrouwen gaat het voorgezet onderwijs ook lukken!
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  9. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.660
    9.575
    113
    Klinkt goed zeg! Ik snapte m al niet zo goed, had niet door dat ik in een draadje van een jaar geleden kwam, dus ik dacht al, hoezo de jongste met november 2011 en groep 7, hij heeft dan toch al lang gekleuterd? Fijn dat je zoon nu zn draai gevonden heeft.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  10. Zeebra

    Zeebra Bekend lid

    5 aug 2020
    791
    1.072
    93
    Vrouw
    Wat fijn om te lezen!
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  11. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.667
    6.835
    113
    Vrouw
    Haha ik dacht precies hetzelfde hier, snapte er niks van en bleef maar lezen en rekenen:roflmao:
     
    Luna86 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina