Vraag voor juf of meester groep 1

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by moontje2008, Jun 30, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. moontje2008

    moontje2008 VIP lid

    Aug 7, 2008
    9,366
    87
    48
    Female
    Docente Engels
    Achterhoek
    wat betekend er als er op het cito formulier van groep 1 een 1+ staat en iets in de trant van "niet weer te geven in verband met te hoge score"? Staan dus geen grafieken..

    Het is omcirkeld, maar ik ben het vergeten te vragen. Rapport ligt nu onder haar kussen dus kan niet kijken wat er exact staat.
     
  2. tupp

    tupp VIP lid

    Jun 13, 2009
    22,780
    18,927
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik sta niet voor groep 1 maar weet het antwoord wel.

    Cito werkt met vijf niveaus met Griekse cijfers ( I II III IV V) Elk niveau vertegenwoordigd 20% van de leerlingen in die leeftijd. Niveau I betekent dat je kind tot de beste 20% hoorde. Niveau III gaat om de middelste 20%.
    Alleen niveau I en niveau V worden soms nog gesplitst. Niveau I+ betekent dat je kind voor dat onderdeel tot de beste 10% hoorde. Vergeleken dus met de controlegroep van leeftijdsgenoten die is gebruikt tijdens de ontwikkeling van de toets.

    Dat tweede deel gaat waarschijnlijk om het FunctioneringsNiveau (FN) Het functioneringsniveau kan aangeven hoeveel een kind voor of achter loopt. Als een kind toets E1 (eind groep 1) maakt en ook FN E1 haalt, loopt hij of zij de mooi op schema. Daar zie je dan dus waarschijnlijk score III bij staan. Stel er zou M1 staan, dan loopt een kind ongeveer een half jaar achter. Dat is dan een lage III of een IV.

    Bij een hoge score van I+ is je kind natuurlijk wat verder vooruit. Een FN van M2 of E2 zou dan betekend hebben dat jullie kind de toets net zo goed heeft gemaakt als een 'gemiddelde leerling' die in midden of eind groep 2 zit.
    De kleutertoetsen meten niet verder dan E2. Dus als je kind ook nog hoger scoort dan dat niveau, staat er vaak >E2. Maar misschien dat er programma's of leraren zijn die dat op deze manier 'vertalen'.
     
  3. moontje2008

    moontje2008 VIP lid

    Aug 7, 2008
    9,366
    87
    48
    Female
    Docente Engels
    Achterhoek
    Dank je wel.. bij rekenen staat ook 1+ en staan er nog grafieken, maar bij taal dus 1+ en alleen die zin dat de score te hoog is om weer te geven..

    Wij moesten wel lachen, onze dochter was eerst heel lui met praten, ze wees liever dingen aan. Liep echt achter...Toen ze echt begon met praten, ging dat binnen no time over in volzinnen en ondertussen heeft ze een gigantische woordenschat opgebouwd, is gek op woordgrapjes en kletst iedereen onder de tafel.

    Bedankt voor je reactie!
     
  4. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    May 7, 2011
    10,905
    3,933
    113
    1+ is inderdaad de hoogst haalbare score.
    Normaal gesproken kun je een analyse uitdraaien op basis van de antwoorden die ze gegeven heeft zodat je kunt zien welke onderdelen ze hoger scoort en welke lager. Maar als de score heel hoog of juist heel laag is, dan is er geen zinvolle analyse te maken. Waarschijnlijk heeft je dochter slechts een enkele fout gemaakt en scoort daardoor op alle onderdelen heel goed.
     

Share This Page