Doubleren

Discussie in 'De lounge' gestart door Anne2019, 30 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Hebben jullie dat zelf gedaan dat onderzoek? Want met die scores kom je niet in aanmerking toch?
    Mijn zoon scoorde in groep 3 en 4 een E, 2e keer in groep 4 ‘helaas’ een D, dus we kwamen niet in aanmerking voor het onderzoek zei de school.

2. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Ja kan je het echt zitten blijven noemen als een kleuter wat langer kleutert? Is school dan al echt begonnen.

Hier zetten ze iedereen voor een tweede keer in groep 1 die niet vlak na de zomer binnen kwam (wel gemengd 1/2).

3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    hoe bedoel je? Mijn zoon heeft groep 7 2 keer gedaan, niet de kleuterklas. Of bedoel je in het algemeen?

4. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Dat was als reactie op het stuk wat erbij stond. Plus de overgang van groep 2 naar 3.

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Ah ja ok, ja ik zie dat ook niet als blijven zitten. Hier op school ook niet trouwens, wij hebben jaren groep 1,2 en 3 in 1 klas gehad. Dus hier hadden ze vaak nog wat extra tijd om te rijpen. Dus sommigen zaten officieel wel in groep 3, maar speelden nog vaker mee met groep 2 en sommigen uit groep 2 lazen en rekenden mee met groep 3. Waar de behoefte dan ook lag.

Zonnestralen vindt dit leuk.
  6. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Jammer dat die grens daar niet voor het merendeel van de scholen ligt. Niet dat ik bedoel dat ze per se gemengd zouden moeten zitten. Maar omdat je dan wat meer kan kijken naar de volledige basis voordat er doorgestroomd wordt.

Eppo82 vindt dit leuk.
  7. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    even hierop alleen, dat klopt niet. Als een kind blijft zitten, moet je lezen doortellen (want dat gaat gewoon door). Dus normen van groep 5 als een kind in groep 4 blijft zitten, dan had hij waarschijnlijk wel E gescoord?
    Bij spelling kan dat niet, want je biedt niet in groep 4 al de regels van groep 5 aan.

8. Elizah

Elizah Niet meer actief

Mn zoon scoorde de 2ex groep 3 wel meerdere keren E. Dus kon hij getest worden.
    Mn oudere dochters niet, die vielen door de mand bij de taaltoets op t voortgezet onderwijs. De dyslexietest konden we toen zelf betalen.
    4 van de 6 hebben hier dyslexie.
    Die E-score is echt vervelend. Ze scoren echt niet allemaal zo laag, maar kunnen t toch hebben. Volgens het dyslexiecentrum heeft dat ook te maken met de intelligentie van het kind. In ons gezin klopt dat dus ook.

Eppo82 vindt dit leuk.
  9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    sorry, ik zie dat ik het onduidelijk heb opgeschreven. Hij is niet blijven zitten in groep 4, maar ze mogen 2 keer per jaar die toetsen afnemen meen ik. Ik begreep van school dat het ging om spelling en DMT. En daar scoorde ie dus beide 2 keer een E (1 keer groep 3 en 1 keer groep 4) op en daarna een D (2e keer testen groep 4) Door 3 keer per week extra instructie was ie 3 maanden in onderwijs gegroeid (van de 5) en dat was ‘te goed’. Nou leek mij het niet echt een verbetering te noemen, maar dan krijg je dat onderzoek dus niet vergoed, aldus de school.

10. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Ok dus toch om even in het achterhoofd te houden.
    De kleuterjuf had het wel al een keer geopperd omdat ie klanken ‘anders’ hoorde of zo zei ze? En toen in groep 3 en 4 die scores.
    Maar er spelen/speelden bij mijn zoon wel meer dingen (o.a. disharmonisch profiel en zwak onderwijs) dus het kan ook heel goed geen dyslexie zijn.

11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Ik denk dat het belangrijk is om te achterhalen of de achool voldoende opties heeft om ook uitdaging te geven als het geleerde er ineens als een malle in gaat. Vooral voor groep 3 maar zeker ook 4 en 5 (en allicht tm 8)

Als je net een jaar ouder bent valt t kwartje soms wat sneller dan de rest van de groep, uit t raam kijken, tig tekeningen en je kapot vervelen is niet leuk.

De fundering van alles valt in groep 3 en 4.

Hier eentje van december, gestart in januari (dus werd februari) qua intelligentie zou ze origineel door kunnen naar groep 2, al zag ik dat niet zitten. Maar of dat ging hing natuurlijk af van meerdere factoren en soms draaien ze ineens als een blad om.

Effect van corona heeft dat plan ook wel aardig omver getrokken en daar heb ik geen probleem mee. Beter je soms vervelen (ik heb me stelselmatig verveeld) dan continue op de toppen van je tenen lopen.

Qua spraak en "leerbare momenten" is t geen hoogvlieger. Meer de technischere hoek, hoe iets in elkaar zit en werkt tot in de details en geheugen is ze heel sterk. Qua werkconcentratie is t net Dory, maar dan meer door de afleiding, vergeten doet ze iets niet maar er zijn nog zo veel andere leuke dingen en die MOETEN toch ook éven bekeken worden. "oeh a , oeh b, oeeeeeeeh c...." hebben ze allemaal maar hier is t wel een tikkeltje "opvallend".

Mja als je die van ons vergelijkt met een ander kindje qua aanwezigheid. Dan heb je een kindje wat "hallo" zegt. En die glitter confettibom er achteraan die tegen alle wachtende ouders bij t hek roep "Hallooooooooo allemaaaaaaaal, goedemorgen! Hier ben ik!!!!!" , dat is de mijne. Klinkt leuk en gezellig, maar dat gaat heeeeeel de dag met alles op ongeveer dat "energieniveau" door.

En nee, dat heeft ze niet van ons wij zijn introverts en bij voorkeur onzichtbaar/onopvallend.:eek:

Morgen eerste oudergesprek, ben benieuwd naar de bevindingen van de juf. Die keek uit naar een uitdaging. Hopelijk heeft ze nu niet zoiets van "vervroegd pensioen is een optie" al kan ik me dat wel goed indenken.

NiVa0230 vindt dit leuk.
  12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    Dat zijn van wat ik begrijp helaas de regels (aldus mijn moeder die tot vorig jaar in het onderwijs zat). Triest genoeg, want daardoor blijft er veel liggen denk ik, wat wel aandacht nodig heeft. Bij mijn zoon zitten nu 2 kinderen in de klas die dit jaar gediagnosticeerd zijn met dyslexie (brugklas). Heel fijn dat ze er daar wel goed opletten, maar dit had natuurlijk veel eerder al gekund.

13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Ja het is zonde. Ik snap ook wel dat ze een grens moeten trekken hoor, maar ik had echt zoiets van met al dat extra leeswerk (want ook thuis uiteraard) is het resultaat 60%. van de leertijd.:rolleyes: Ik verwacht dan minstens boven die 100%/een inhaalslag als er niks aan de hand is (want je stopt er veel meer dan 100% van de tijd in). Maar dat is als leek gezien natuurlijk. ;)

suus1983 vindt dit leuk.
  14. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Bij ons heet het echt blijven zitten of doubleren, terwijl voor veel kindjes dat niet echt doubleren is als ze gedurende het jaar binnenstromen. (groep 1) Wij hebben groep 1, groep 1/2 en groep 2. Alhoewel het meer om het sociale gaat en de structuur van school gewend te raken zijn er wel "doorstroompunten" waar ze aan moeten voldoen.

Een kind die laat binnenkomt en perfect meedraait kan gewoon door naar 2. Een kind die er nog niet aan toe is, ookal was die er vlak na de zomer houden ze liever nog een rondje extra. Bij hun gaat het om "leerbaar" worden meer een mentaal ding. Extra kleuteren is meer passend in hun geval, voor leren is nog zat tijd.

Blijven zitten, ala de klassieke vorm vind ik zelf meer een term die je in de bovenbouw gebruikt of de middelbare, dan in de onderbouw overigens. Ik zie het ook helemaal niet negatief maar als een versterking van de fundering, waarop je later verder kan bouwen. (ook, beter gezegd vooral in groep 3/4)

Zonnestralen vindt dit leuk.
  15. KleineFee

KleineFee Bekend lid

22 feb 2015
    820
    307
    63
    Mijn oudste zit nu in groep 4 en gaat dit na de zomer nog een keer doen. Vorig jaar al wat moeite gehad met groep 3 (adhd & dyslexie), maar voor lockdown 1 ging het wél goed op school. Leerkrachten inclusief man en ik dachten dus dat ze met normaal onderwijs op school wel mee zou kunnen met groep 4. Het jaar begon ook best goed, voldoende ingezet op begeleiding en hulpmiddelen. Toen kwam lockdown 2 en was het weer klaar. Voor nu dus de keuze gemaakt om nog een jaar groep 4 te gaan doen in de hoop dat volgend schooljaar een normaal jaar is en er echt vooruitgang geboekt kan worden.

16. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Maar dan zeggen ze dus rijp om te leren. Terwijl tos en dyslexie niet zeldzaam zijn. Ik vraag mij af waarom ze dan niet kijken naar de volledige basis. Sociaal, emotioneel, taal en rekenen. Sommige kinderen hebben wat meer tijd nodig voor de taal basis. Sommige meer voor de sociale basis terwijl ze wel echt toe zijn aan leren.

17. MissXray

MissXray Niet meer actief

Ik ben zelf blijven zitten op de Havo. Verder geen last van gehad al vond ik het zwaar irritant dat ik toen helemaal de oudste was. Als november kind had ik destijds al extra lang moeten kleuteren.

Nu heb ik zelf kinderen van eind oktober en eind november en stonden wij dus ook voor de keuze lang of kort kleuteren. Bij de oudste was het meteen duidelijk dat ze door moest en dat gaat ook super goed.
    De jongste was veel speelser en scoorde daarbij een 4 (of D) op de Cito’s rekenen in groep 2. Het leek ons een goed idee om hem lang te laten kleuteren. Juffen en IBer waren het daar niet mee eens. Uiteindelijk toch gegaan voor groep 3 (inmiddels 4) en wat doet hij het goed. Heeft pluswerk rekenen en presteert het keer op keer om uitgerekend de Cito rekenen foutloos te maken, terwijl daar onze grootste zorg lag. Onze keuze lag overigens vooral in zijn vriendjes die door gingen naar 3.

Kijk niet alleen naar cijfertjes zou ik zeggen, maar bekijk je hele kind. Laat je goed adviseren door leerkrachten, maar alleen jij kunt voor je kind spreken/opkomen. Ik denk dat er veel kinderen zijn die echt kunnen opbloeien van een jaar doubleren.

18. Duma

Duma Fanatiek lid

13 sep 2007
    1.085
    1.069
    113
    Hier ook groep 3 en lezen op niveau start groep 3, en andere Cito’s op E en D... Rekenen doet ze eigenlijk juist weer heel goed.

Ze vindt t gewoon echt moeilijk.. verdenk haar van dyslexie. Kunnen ze dat al testen met 7 jaar? Gister gehoord dat ze vanaf nu naar RT gaat. Wat dat precies inhoudt?

Mijn dochter heeft groep 2 al gedoubleerd. Wat dan? Ze kan niet nog eens blijven zitten toch? Geen ervaring mee!
    Mijn andere kinderen zitten juist in plus klassen en scoren alleen maar A’s..

Ik vind t zo sneu voor haar, ze zit er echt mee dat t lezen niet vlot. :/

19. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Een kind dat een volledig schooljaar groep 1 en 2 heeft gedaan en dat nogmaals doet blijft gewoon zitten. Daar geven ze vaak een andere term aan. Maar dat is voor de inspectie wel wat het is. Daar kunnen prima redenen voor zijn. Maar benoem het op school dan ook zo. Ik heb het dan niet over kinderen die halverwege het jaar instromen en dus geen vol jaar een groep hebben gedaan.

Verder mag zitten blijven eigenlijk niet meer zomaar. School hoort problemen tijdig aan te geven en te laten onderzoeken. Ze dienen een handelingsplan te maken. In samenspraak met oa de ib-er. En blijft een kind toch zitten dan moet er dus echt een plan van aanpak liggen voor dat extra jaar.

School moet in overleg met ouders en echt op papier hebben waar ze dat extra jaar aan gaan werken qua stof. En welke extra begeleiding ze daarvoor inzetten (og hulpmiddelen). Zoals vroeger gewoon een jaartje herhaling is dus niet de bedoeling en werkt ook niet bij leerproblemen (die zijn er immers nog steeds). Bij een leer of gedragsproblemen zou er gerichte ondersteuning en begeleiding geboden moeten worden. En de vraag moet dan zijn of daarvoor een extra jaar nodig is.

Ook krijg je bij opeens goede cijfers een vertekend beeld. Want die cijfers lijken beter maar feitelijk loopt het kind een jaar achter. En zet je cijfers en cito af tegen een verkeerde doelgroep. Het lijkt alleen mooier aan de buitenkant.

Hou er ook rekening mee wat het sociaal emotioneel met een kind doet. Als enige achterblijven (in de beleving van het kind omdat hij/zij een domoor is). Terwijl alle andere kinderen verder gaan. Natuurlijk kan je blijven spelen. Maar er echt bijhoren doe je niet meer. Uitzonderingen zijn kinderen die toch al geen aansluiting hadden en juist veel contacten in de lagere klas. In de hogere groepen zie ke die verschillen juist nog veel meer. Een kind dat in groep 8 al zoveel ouder en verder is kan zich daar ook onprettig bii voelen.

20. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    En misschien lastig om te horen. Maar er zijn ook heel veel kinderen die gewoon niet (zo) slim zijn. Die kan je eindeloos begeleiding geven en laten testen. Maar soms is het gewoon wat het is. En dat is ook prima! In deze tijd lijkt opeens iedereen een slim kind te hebben of willen. Maar 60% gaat gewoon naar het vmbo en is dus gemiddeld. En 20% komt daar op het laagste niveau terecht. En dat is ook goed.

Hoever je uiteindelijk zult komen is van zoveel meer afhankelijk dan van zaken als IQ of niveau. Sommige kinderen zijn laatbloeiers. Of komen op de middelbare of het praktijk of beroepsonderwijs pas tot bloei en groeien dan verder.

En wat je heel veel ziet zijn niveauverschillen. Dus voorlopen op een bepaald gebied maar (ver) achterlopen op andere gebieden. Dat is lastig met vervolgopleidingen.

puzzelstukje en Duma vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina