Doubleren

Discussie in 'De lounge' gestart door Anne2019, 30 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    mijn zoon had dit vorig jaar 2 x cito score E op lezen. dus wij hebben net het hele traject doorlopen, voor dyslexie.
    RT staat voor remedial teacher. Die helpt kinderen individueel of in kleine groepjes met extra lees en/of rekenwerk.
    Kinderen moeten minimaal 1,5 jaar leesonderwijs krijgen, ze moeten extra begeleiding van school krijgen om het niveau te proberen omhoog te krijgen en 3 lage cito scores (Volgens mij 3x een E score) halen voordat ze kunnen doorverwijzen naar een door de gemeente vergoede en begeleide dyslexie test met als de uitkomst dus dyslexie is een heel traject. Wij zijn er nu echt vroeg bij. Mijn zoon is 7 en zit voor de tweede keer in groep 3, hij leest nog steeds op niveau avi 3 start tot M3.

Duma en Roanna vinden dit leuk.
  2. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    o, dan klopt het inderdaad wat school zegt. Het idee is dat je, als je dyslexie hebt, ondanks al die intensieve hulp (half jaar lang minstens een uur in de week, verdeeld over meer momenten) onvoldoende vooruit gaat. Jouw zoon ging dus wel vooruit... Nog wel zwak, maar toch te goed.

Je ziet vaak dat kinderen die intelligenter zijn, kunnen compenseren. Soms vallen ze later alsnog wel uit, of anders op het VO (daar heb je andere testen en daar wordt het onderzoek sowieso niet vergoed). Op de basisschool kun je trouwens ook wel onderzoek zelf betalen (en dus eerder laten doen), maar de vraag is wat het je oplevert. Bij onderzoek binnen de vergoeding zitten er ook (vergoedde) behandelingen aan vast.

In groep 7/8 zou ik trouwens wel onderzoek buiten de vergoeding laten doen als het zo moeizaam blijft gaan. Dan heb je toch niet meer de kans dat het binnen de vergoeding gaat lukken en dus ook geen behandelingen, maar heb je wel voor het VO duidelijkheid over dyslexie en hoef je niet op het VO weer een traject in (waar ook zo weer een jaar overheen gaat).

Eppo82 vindt dit leuk.
  3. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    Maar er kan al wel onderzoek worden gedaan op de basisschool bij deze leerlingen, alleen wordt het niet betaald vanuit de gemeente. En veel scholen denken dan dat het niet kan, maar dat kan dus wel!
    Wat ik net al zei, moet je wel even nadenken wanneer je dat doet omdat het natuurlijk fijn is als er ook behandelingen gegeven kunnen worden (dus beter niet te vroeg onderzoek buiten de vergoedingsregeling).

Verder klopt het niet dat er dan geen aandacht is voor deze leerlingen. Ze hebben net zo goed hulp nodig en begeleiding op school (die drie momenten, totaal een uur), alleen (en gelukkig) hebben zij er meer baat bij dan de 'ernstige' dyslecten. Dat is voor hen juist positief ;)

Scholen kunnen dus meer dan ze denken, diagnose is daarvoor niet altijd nodig. Wel hulp!

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Bedankt voor je uitleg! Het lastige is dat bij mijn zoon meerdere dingen spelen waardoor ik inderdaad betwijfel of het dyslectie is. Dat is met name dat hij een disharmonisch profiel heeft met een lage verwerkingssnelheid (verbaal/performaal IQ ligt zo’n 30 punten uit elkaar om je even een beeld te geven) en dyslectie zit niet in de familie. Daarnaast was dus het onderwijs niet optimaal. En verder zit ie qua schoolwerk en Cito-toetsen begrijpend lezen (DMT word niet meer afgenomen in groep 8 begreep ik) en rekenen op het niveau waarop wij en school hem in eerste instantie ingeschat hebben, dus is de noodzaak om weer een molen in te gaan er niet zo nu.

5. Anne2019

Anne2019 Fanatiek lid

14 apr 2019
    1.902
    2.692
    113
    Bedankt voor al jullie reacties en adviezen.
    Wij hebben gekozen voor doubleren. Hopelijk is het de juiste keuze de tijd zal het uitwijzen.

Dubbelgeluk en YaelStone vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina