Doublure havo 3 of naar mavo 4

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door maria80, 7 mei 2025 om 10:50.

1. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.979
    136
    63
    Zoon (aug wordt hij 15) is vooral lang leve de lol op school en het leren is een bijzaak. School heeft een vermoeden van adhd uitgesproken en dat onderzoek loopt nu (zien we thuis overigens niet, maar ja, wij zien hem niet in een klassensituatie).
    Hij is van de basisschool afgegaan met een havo/vwo-advies en heeft ook 2-jarige brugklas havo/vwo gedaan. Nu zit hij dus in 3 havo en staat alsnog 7 tekorten. Gezelligheid vindt hij veel belangrijker dan leren. Goede cijfers halen doet m niet zo veel en als hij gaat altijd voor de 5,5. Je zou toch denken dat een 7 halen veel leuker en 'veiliger' is, maar voor hem geldt dat niet.

Grote kans dat hij dus niet over mag naar havo 4 (al denkt hij zelf dat hij dit nog wel kan ophalen. Ik zei al 'je hebt 8 maanden over deze cijfers gedaan en dat ga je dan in 2 mnd ophalen??).

Dan dus de kwestie: lekker alles nog een keer in 3 havo doen, omdat hij cognitief echt wel havo moet aankunnen óf naar vmbo-t en meteen het examen in? Lastige is ook dat hij echt nog niet weet wat hij wil, dus welke mbo-opleiding het dan evt zou gaan worden is ook een groot raadsel.

Wat zouden jullie doen?

2. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.367
    17.289
    113
    Wat zegt school over naar vmbo4 gaan? Bij oudste kregen wij te horen dat dat echt lastig is omdat er in vmbo3 ook al examenonderdelen worden afgenomen.

3. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.979
    136
    63
    School vindt het een goede optie. Als hij biologie zou kiezen, moet er iets extra's gedaan worden. De rest sluit goed aan, zeggen ze.

4. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.367
    17.289
    113
    En wat zegt je zoon zelf?

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.363
    10.316
    113
    Ligt er maar net aan. Als hij eerder havo / vwo had en nu havo niet haalt wie zegt dat hij dan vmbo t nu wel gaat redden? Hij zal dan waarschijnlijk wel wat moeten doen.

Hij heeft nog geen enkel idee welke richting hij zou willen doen?
    Als je zo leest heeft hij geen richting bedacht op de universiteit. Maar had ook nog niks voor het hbo?

Misschien raakt hij meer gemotiveerd als hij in een richting zit waar zijn interesse ligt. Dan zou je denken nu examen en de nieuwe richting in.

Wat wil hij zelf? Anders vlot nu een nieuwe opleiding zoeken..

6. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.979
    136
    63
    Die twijfelt....ergens is het ook wel een 'blamage' om nog verder te zakken naar mavo (al is daar natuurlijk niks mee, laat dat duidelijk zijn), anderzijds blijft hij dan wel bij leeftijdsgenoten. Want in 3 havo blijven, is eigenlijk ook een blamage en kom je bij jongere kinderen. Hoewel hij zelf al een jonge leerling is, dus dat zal echt wel meevallen.

Nadeel van blijven in 3 havo is dat je alle vakken die moeizaam gaan, nog steeds niet veel makkelijker zullen gaan (de talen, scheikunde).

Hij is toch van plan om hard te gaan werken en toch nog over te gaan. Ik geef hem het vertrouwen, maar zie het niet gebeuren

7. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.979
    136
    63
    Hij heeft dus echt nog geen enkel idee. Zowel geen mbo- als hbo-opleiding. Dus daar schieten we niks mee op.

Vmbo-t zal echt wel moeten lukken, hij heeft de cognitieve vaardigheden voor havo/vwo, dus als de instelling goed is, moet vmbo geen probleem zijn. Maar ja, die puberhouding en school...hier geen topcombi

8. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.367
    17.289
    113
    Lastige keuzes. Hadden wij vorig jaar, alleen dan vmbo3 of havo2 nog een keer. Besloten in de laatse schoolweek dat hij nog een x havo2 ging doen. En nu is min of meer de beslissing al gevallen dat hij na de zomervakantie toch naar vmbo3 gaat. Zijn cijfers zijn iets beter, hij zou het nog kunnen ophalen. Maar na 3 jaar grijs gebied en voordeel van de twijfel zien we te weinig vooruitgang om vertrouwen te hebben in op de havo blijven. (Komt mede door zijn ass. En dit jaar ook wel een slechte klas, heel druk en chaotisch).

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.258
    6.155
    113
    Bij ons op school blijven alleen leerlingen zitten waarvan ze op school het vertrouwen hebben dat ze door omstandigheden nu even niet presteren, maar dat ‘het er wel in zit’. Onze zoon zou het wel kunnen, dus hij had mogen blijven zitten, maar dan had ie er wel voor moeten werken. En nou ja dat zag ie niet zo zitten. En wij ook niet, want nog een jaar een ongemotiveerd kind achter z’n broek aan zitten, nee dank je ;).
    Nou is bij hem ook wel het idee om naar een bepaalde mbo-opleiding te gaan dat jaar gegroeid. Dus hij is naar mavo 4 afgestroomd. Het valt mee hoor wat ze in moeten halen van mavo 3 vind ik.
    Succes, hopelijk laat ie de komende 2 maanden zien dat ie het op kan halen.:)

10. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.632
    8.365
    113
    Vrouw
    Ik zou een concreet plan vragen. Als er spraken is van adhd kan de knop ook omgaan zodra de druk hoger wordt. Laat hem een plan maken, of maak het samen. Kijk of je handige dingen kan vinden die helpen bij het leren. Zoals bijvoorbeeld Wozzol voor de woordenlijsten. Aan de hand van hoe hij het doet als hij even wat strakker gehouden wordt kan je misschien makkelijker een keuze maken.

11. Crazyplantlady

23 apr 2025
    84
    82
    18
    Vrouw
    Ik zou eens met hem overleggen hoe hij zijn vervolgopleiding ziet. Ik lees dat hij nog niet weet wat hij wil doen, maar ik bedoel het ook algemeen.
    Een mbo opleiding is heel anders dan hbo. Dus wil hij nog vnl de boeken in (ook op hbo loop je stage natuurlijk) of ziet hij meer praktijk voor zich? De meeste mbo opleidingen zijn van zichzelf al een stuk practischer.

12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.363
    10.316
    113

Nou precies met die houding heeft hij kans dat hij vmbo nog een keer moet doen.
    Vervelend dat hij nog niks in gedachten heeft. Want dan zou het ook makkelijker zijn om te motiveren.

Ben benieuwd hoe hij er nu zelf over denkt. Hij moet nu niet te makkelijk denken over vmbo.

Lijkt me ook frustrerend voor jullie als ouders.

13. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.908
    6.476
    113
    Dus zelf denkt hij dat hij wel nog over kan en dat is eigenlijk ook wat hij wil? Misschien kan school hem dan helpen met dat aan te pakken? Bv begeleiding bij plannen, afspraken maken over bv op school huiswerk maken? Misschien dat het hem wat meer kan motiveren als hij een soort plan van aanpak heeft, en niet het gevoel heeft in het luchtledige maar wat te hangen en niet weten waar hij überhaupt moet beginnen.

Zonnestralen vindt dit leuk.
  14. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.248
    4.480
    113
    Moeilijk maar niet onmogelijk. Vorig jaar stond dochter (havo 3) ook 7 min punten tijdens de mei vakantie, heeft dit toch weten op te halen naar 3 min punten waardoor ze een bespreek geval werd (voor het eerst) en heeft, omdat ze liet zien dat ze er wel voor wilde werken, het voordeel van de twijfel gekregen. Ook al was haar plan ervoor gaan en de - punten wegwerken hebben wij wel gezegd dat het verstandig was als ze ook een plan b had.

Haar plan b was 4 mavo en dan via mbo 3 naar mbo 4.

Dochter zit nu in 4 havo en op dit moment 2 minpunten dus in principe gaat ze gewoon naar 5 havo volgend jaar. Ze heeft wel van vorig jaar geleerd en geeft ook aan dat ze vorig jaar pas tegen lage cijfers aan liep omdat ze toen pas echt moest gaan leren, en er achter kwam dat 1 x iets doorlezen niet meer genoeg was voor een 5,5.

Als zijn instelling net zo is als nu kan die ook op de mavo tegen dingen aanlopen, het enige dat anders zal zijn is dat hij zich minder hoeft in te zetten om betere cijfers te halen. Maar als hij nu inzet op een 5,5 (en dat ken ik doet mijn dochter ook, compleet met berekeningen wat ze minimaal moet halen om op die 5.5 te komen en te behouden) zal dat in de mavo niet anders zijn denk ik.

15. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.367
    17.289
    113
    Zou best kunnen. Hier werd er echt duidelijk over gesproken maar komt denk ik ook omdat het best een specifieke school is met veel praktijk. Denk dat op de school van nr2 het ook makkelijker kan. School van nr1 zegt echt dat ze liefst de overstap vab 2 naar 3 zien en niet 3 naar 4 omdat het dan veel moeilijker is.

16. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.258
    6.155
    113
    Ja dat is zeker waar. Het is niet relaxed om in 1 keer in je examenjaar te zitten, wat dat betreft zou ik ook zeker kiezen voor eerder afstromen. Bij mijn zoon ging hij echter nog over van havo 2 naar havo 3 zonder ‘onvoldoendes’ . Tussen haakjes want de helft van de vakken stond ie tussen de 5,5 en de 6:cool:. Maar dus met geen reet uitvoeren. En dat deed ie in havo 3 nog steeds niet, maar ja, de lat gaat wel hoger. Dus dat haalde ie niet.
    Wel z’n best gedaan in de laatste periode toen hij ineens doorhad dat je met een overgangsbewijs gelijk doorkon naar het mbo, maar hij moest een 6,0 gemiddeld staan en hij had Frans al afgesloten met een 3,5 dus ja..

Maar als het nu nog steeds niet lekker loopt na blijven zitten zou ik inderdaad eerder kiezen. :thumup:

17. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Ik zou zeggen naar 4 TL, grote kans dat hij dan in ieder geval volgend jaar zijn diploma haalt. En wil hij naar de Havo, dan kan dat alsnog. Doet hij er net zolang over dan wanneer hij nu blijft zitten, alleen heeft hij dan een diploma en een waarschijnlijk passend profiel.

18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik zou hem denk ik niet laten zitten vanwege zijn mentaliteit... dat wordt niet beter als hij al de stof nóg een keer krijgt... Zeker omdat hij nog net vóór zijn vakkenpakket zit.
    Dus vmbo - tenzij hij het wel gaat redden... als hij inderdaad zijn cijfers goed omhoog krijgt - dan heeft ook als bespreekgeval nog kans als hij zijn houding bijstelt. Dat hoor je ook vaker.... Ik zou zelf misschien dat gevoel van 'blamage' wel een beetje voeden... als dáár dan de motivatie van moet komen - dan moet dat maar... blijkbaar komt het nu nergens anders van... Zeker als het er wel inzit- en juist omdat hij nog niet weet wat hij wil. Waarmee ik zéker niet wil zeggen dat hij uiteindelijk naar het HBO moet - die keuze kan later vallen. MBO kan ook alsnog. Maar dan is hij weer een jaartje ouder en 'wijzer' qua wat hij wil misschien.

19. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.786
    7.374
    113
    Ik zou het eerst afwachten.
    Onze oudste stond elk jaar rond dit moment 8 of meer tekorten.
    Hij is elk jaar alsnog overgegaan.
    Dus idd, in 2 maanden alsnog ophalen kan prima, volgens mijn zoon ;)
    Als het niet lukt, dan zou ik echt naar je kind kijken. Van mij hoeven ze absoluut niet het hoogst haalbare te doen, maar ik weet zeker dat mijn zoon gewoon niks deed, en met dus ietsje meer doen (lees: een kwartier per dag met school bezig zijn i.p.v. 2 minuten) haalde hij zijn cijfers alsnog op. Vorig jaar stond hij eigelijk op niet overgaan. Maar de docenten hadden niet het idee dat hij meer zou gaan doen als ze hem zouden laten zitten, en dat vmbo ook niet bij hem paste. Dus mocht hij alsnog door.
    Dus misschien toch even afwachten wat school zegt als hij toch teveel tekorten staat? Want hier bekijken ze dus echt het kind.

20. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.510
    8.437
    113
    Als hij Havo 3 nog een jaar overdoet en volgend jaar wel het overgangsbewijs Havo 3 > Havo 4 krijgt, heeft hij in principe ook een "MBO-ticket" en zou hij dan eventueel ook zonder schooldiploma naar een MBO opleiding kunnen doen.

Geen garantie voor succes natuurlijk, maar altijd goed om te weten.

Edit: en inderdaad, wie weet trekt hij het nog recht!

Alhoewel, heeft hij nu ook al les in zijn gekozen profiel? Want dan kun je onvoldoendes van vakken die je hebt laten vallen natuurlijk niet meer ophalen.

Deel Deze Pagina