Hier ervaring met oudste dochter, zij heeft eerst haar Mavo diploma (vmbo-t) gehaald, daarna is ze doorgestroomd naar 4 havo. Uiteindelijk heeft ze haar Havo diploma niet gehaald, helaas is ze gezakt voor haar eindexamen Het was gewoon net te veel van het goede. Nu mbo-4 en dat eerste jaar is eigenlijk weer net te makkelijk. Wat mij is opgevallen: Mavo: heel goed te doen, eigenlijk heeft ze dat met 2 vingers in de neus gehaald. 4 havo: een heel, heel zwaar jaar. Veel huiswerk, veel projecten. En al werken aan je SE’s voor je eindcijfer Als je zoon het nu zwaar heeft, is de stap naar Mavo echt iets om over na te denken Want volgend jaar gaat het echt los in 4 Havo en zal zijn houding echt moeten veranderen, anders red je het gewoon niet Als hij nu naar Mavo gaat, kan hij altijd nog na het behalen van z’n diploma naar Havo doorstromen, mocht hij nog geen idee hebben welke richting hij op wil, of ook als hij er zeker van zou zijn dat hij een HBO opleiding wil doen
Ik haal even deze twee dingen aan. Je zegt 'als de instelling goed is', maar kennelijk is die instelling niet goed. Want ondanks havo/vwo capaciteiten, redt hij het niet op de havo en als ik jou goed begrijp, ligt dat meer aan zijn werkhouding dan aan iets anders. Dan deel 2: fijn dat ie nu van plan is om hard te werken. Maar dan is hij er nog niet hè, want als hij overgangsbewijs havo 4 haalt, zal hij daarna nog 2 jaar moeten werken, om zijn school af te ronden. Is hij bereid om dat te doen en het dus de komende 2 jaar niet meer zo ver te laten komen dat hij weer in de 'gevarenzone' komt? En ook als hij naar mavo 4 zou gaan, moet hij volgend schooljaar echt harder werken. In mavo 3 worden namelijk al onderdelen van het schoolexamen gemaakt. Die zal hij dus, bovenop het normale mavo4-programma, moeten inhalen. Is je zoon gevoelig voor 'een stok achter de deur'? Dan zou je nog kunnen afspreken dat als hij zijn 7 minpunten weet terug te brengen tot maximaal 3 minpuntem, dat jullie hem dan laten meebeslissen over de keuze voor volgend schooljaar. Als dat niet lukt, beslissen jullie voor hem. Of een of andere variant hierop, met een door jullie te bepalen aantal minpunten en gevolgen daarvan.
Ik zou voor nu 4 vmbo kiezen. Hij kan altijd na het halen van zijn diploma alsnog havo gaan doen. Dat jaar ben je toch ‘kwijt’, maar via deze route heb je in ieder geval volgend jaar (als het goed is) een diploma en meer opties (want dan kan mbo ook). Zelf ben ik vroeger om die reden na 2 havo naar 3 mavo gegaan en na het halen van mijn mavo-diploma heb ik nog twee jaar havo gedaan. Dan doe je zes jaar over de havo, maar dat doe je met een jaar blijven zitten ook.
Weet hij hóe hij moet leren? Het gedrag kan ook een masker zijn, omdat het niet lukt. Hoe werkt hij thuis? Overziet hij het geheel? Lukt dit niet, dan wordt 4 vmbo ook moeilijk.
Precies Ik ging van 3 havo/vwo naar 4 havo, en ben na het halen van m’n havo diploma doorgestroomd naar vwo en diploma gehaald. Ik ben er van overtuigd dat als ik meteen vwo was gaan doen, ik dat niet had gered. Niet qua niveau en niet qua enorme hoeveelheid werk. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden
Mijn persoonlijke ervaring is dat 4 havo nog vele malen pittiger is dan 3 havo. Zelf bleef ik zitten in 4 havo, mijn houding was om te janken. Moet wel zeggen dat ik na doubleren het licht zag. Ik was al een late leerling en kwam toen helemaal tussen kleuters. De knop ging om en ik haalde enorm goede cijfers, fluitend examen gedaan ook. Doubleren kan dus zeker veel opleveren. Als ik nu aan mijn eigen zoon denk die ook niets met school heeft dan zou ik hem ipv laten doubleren naar 4 mavo doen. Liever school verlaten met een diploma.
Als dit z’n houding is vraag ik me dan ook af of hij 4 mavo gaat redden. Want daar moet je dan ook wat voor doen. Misschien ook eens gaan kijken of hij weet wat echt leren is misschien gaat het daar ook fout waardoor hij snel afhaakt?
Ik dacht dat je in mavo4 niet mag instromen. Je mist dan namelijk mavo3 waarbij er al veel schoolonderzoeken/ examenonderdelen zijn. Het examenjaar duurt eigenlijk 2 jaar. Daar mag je er dus niet 1 van missen. Heb je al gecheckt of dit op jullie school wel mogelijk is?