Zoontje van bijna 4 wil ineens niet meer op de wc/potje poepen en is ZO dwars

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamavanbrandon, 8 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanbrandon

mamavanbrandon Bekend lid

17 nov 2009
    627
    0
    0
    leidster op kinderdagverblijf
    Mijn zoontje word in oktober 4 jaar en is nu sinds twee maanden zindelijk.
    Eerst ging het hartstikke goed, tot twee weken terug;

Hij wil NIET meer op het potje of op de wc poepen (was daarvoor geen probleem). Als ik vraag waarom niet zegt hij dat het gewoon niet wil, en dat hij het stom/saai vind.
    Als ik hem toch op de wc zet krijst hij het hele huis bij elkaar en krijgt hij een enorme driftbui.
    Afgelopen weekend had ik een erg lekker snoepje voor hem gekocht, en gezegd dat als hij op de wc of het potje poepte hij het snoepje mocht opeten (ik weet dat het fout is! :) ) 5 minuten later gaat hij op het potje zitten en poept.
    Ik was helemaal blij en vroeg waar hij voortaan dan gewoon ging poepen. Vervolgens zegt hij dat hij niet meer op de wc of op het potje gaat poepen ! Hij doet het dan gewoon in zijn boxershort.... :$ Plassen doet hij overigens gewoon op de wc.

Verder is zijn gedrag ook vreselijk veranderd, hij word overal boos om..
    Als iets niet naar zijn zin gaat krijst hij alles bij elkaar en als ik dan vraag of hij wil stoppen met gillen zegt hij dat hij daar geen zin in heeft.. Ik vind zijn gedrag zo frustrerend.. Herkent iemand dit?

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

is er niet iets wat hem dwars zit?

dat hij dat uit door dwars te doen op precies dat ene ding... waar jij niks aan kunt doen?

3. mamavanbrandon

17 nov 2009
    627
    0
    0
    Ik heb al zitten denken wat hem dwars zou kunnen zitten.. Heb echt geen idee!
    Het enige wat "logisch" zou zijn is dat hij bijna naar school gaat? Dat hij dat misschien spannend vind?

Ik vraag ook steeds aan hem wat er nou aan de hand is. Als antwoord krijg ik dan "ik weet het niet"..

4. Saskia78

mja het zou best kunnen da thij zichzelf een beetje in de weg zit omdat hij enorm toe is aan school denk ik...
    lastig is dat he

ze weten het zelf ook niet echt.. maar nukkig en dwars dat snappen ze heel goed :)

wanneer mag hij wennen op school? volgende maand?

5. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

In de weg zitten of niet, hij is bijna 4 en snapt het dondersgoed, en wie is er nu de baas, hij of jij? :)

Belonen voor het poepen vind ik wel een goed idee, maar daarna mag jij best kenbaar maken dat hij geen keus heeft, en dat als hij op de grond blijft poepen hij niet naar school gaat, of iets anders dat je leuk vindt.

Bijvoorbeeld, mijn oudste wilde altijd graag naar de speeltuin, maar vertikte het zijn brood op te eten en kwam dan zeuren om koekjes. Als ik hem een uitje naar de speeltuin had beloofd, zat daar altijd aan vast dat hij zijn brood moest opeten. En zonder dan gingen we ook niet. Dat deed hij 2x en toen was het over. Als jouw zoon netjes op de wc gaat poepen gaan jullie wat leuks doen, doet hij het opzettelijk in zijn broek dan ontneem je hem iets. Je mag best hard zijn hoor!

6. mamavanbrandon

17 nov 2009
    627
    0
    0
    Ja, hij gaat volgende maand op school wennen. Hoop dat dat hem goed doet.
    Ik denk ook dat hij er echt aan toe is.

Heb hem vanochtend in de supermarkt snoepjes uit laten kiezen en gezegd dat als hij op de wc of het potje poept, hij een snoepje mag.
    Niet veel later poepte hij 2x op het potje.
    Maar, hoe lang moet ik doorgaan met dat belonen?

7. Peet012367

Peet012367 Bekend lid

20 feb 2011
    579
    0
    0
    Ik zou ermee stoppen voordat je ook een snoepje gaat geven omdat hij ademhaalt. ... Ik ben het zeer eens met Marieke.
    Sterkte!

8. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    iki denk dat je het gewoon een keer moet "vergeten" te geven als hij gepoept heeft.
    begint hij er niet over laat je het de volgende keer ook zitten, vraagt ie er wel om dan geef je het, want je hebt het beloofd.

op deze manier zijn wij van de stempels voor van alles en nog wat af gekomen.
    alyssa kreeg een stempel voor plassen, poepen, opruimen en verzin maar wat.
    dat werd me te gek en toen ben ik het een keer perongeluk vergeten en ze vroeg er niet naar, toen ben ik het dus ook expres gaan vergeten en als ze er om vroeg kreeg ze de stempel en zo niet dan bood ik het niet aan.

nu gebruiken we de stempels als we in een periode zitten dat het wat minder gaat.

jij bent de baas en bepaalt dus wat en hoe de dingen gaan.
    succes ermee.

liefs doris

9. Saskia78

nou.. de baas over het poepen is hijzelf...
    als 1 van de weinige dingen waar hij daadwerkelijk de baas over is dus :)

Deel Deze Pagina