Mijn man belde net: onze warmptepompdroger heeft er finaal de geest aan gegeven. Nu las ik dat de consumentenbond hier net een test over heeft gedaan: weet iemand misschien de uitslag? En anders misschien suggesties van bij jullie thuis? We zijn echt afhankelijk van de droger en hebben ook eentje nodig met een behoorlijk laadvolume... For the record: we hadden een Bosch - en die heeft het maar zo'n drie jaar uitgehouden (gemiddeld 6-7 ladingen was per week)
De AEG 9000 serie (drie varianten: TR959M4C, TR696M6C en TR979M8CS) komt als beste uit de test. En de beste koop is ook een AEG, de TR738AT4B. Wij hebben 1,5 week geleden een nieuwe droger moeten kopen omdat de oude kapot was en hebben de AEG TR696M6C gekocht. Ik ben erg tevreden tot nu toe, hij droogt echt goed en gelijkmatig. En de condensatie-efficiëntie is goed, wat voor ons belangrijk was omdat hij in een kleine, niet erg geventileerde ruimte staat. Deze heeft een vochtuitstoot van 9%. Miele heeft drogers die nog beter scoren wat dat betreft, maar die scoorden dus minder op droogresultaat en zijn duurder. Minpunt van de AEG zou zijn dat blouses en shirts er flink gekreukt uit zouden komen, dat andere drogers daar beter in zijn. Nu doe ik blouses nooit in de droger en met shirts vind ik het niet slechter dan bij mijn oude droger. Ik moet er wel aan wennen dat hij er langer over doet omdat wij nog een ouderwetse luchtafvoerdroger hadden, maar dat wist ik dat dat zou gebeuren zodra we die moesten vervangen. Hij droogt wel gelijkmatiger bij een gemengde was, daar komt echt alles goed droog uit, wat bij mijn oude droger niet zo was (deze heeft ook een mixed stand hiervoor). En hij is natuurlijk een stuk energiezuiniger dan onze oude, maar dat was ook te verwachten. O ja, de 9000 serie heeft een laadvermogen van 9 kilo, de beste koop 8 kilo.
Wij hebben sinds april de AEG TR969M6C, echt een top ding! Hij is een stuk sneller dan onze oude droger, en hij gebruikt een stuk minder stroom. De vorige droger deed er zo'n 3,5 uur over, deze is vaak binnen 2 uur klaar, soms zelfs al met 1,5 uur.
Wij hebben een Siemens, bevalt ook heel goed. Ik vind 3 jaar wel heel kort, zit daar geen garantie meer op?
Wij hebben ook een aeg, die het ondertussen al een jaar of 6 heel goed doet. Behalve dat hij er lang over doet maar dat doen volgens mij alle warmtepompdrogers. Denk dat wij 7kg hebben maar er past echt superveel in.
Heb je geen garantie meer, meestal kan je die een aantal jaar bijkopen met bosch. Wij hebben er eentje van bosch die nog wel meer ladingen per week doet dan bij jullie en die gaat inmiddels 10 jaar mee.