Hoi hoi, Wij zitten er aan te denken om onze zoon binnenkort onderhanden te gaan nemen met de tondeuse. Zijn haar groeit momenteel heel hard, ik kan er weinig meer mee doen.. Ik wil het niet gemilimeterd hebben, maar gewoon tondeuse op langste stand ofzo.. Ik heb al wat plukjes bij zijn oren en in zijn nek eraf geknipt, maar ik ben veel te bang dat ik zijn oor eraf knip o.i.d. als hij ineens zijn hoofd omdraait. Kapper kan natuurlijk ook, maar het lijkt me gewoon leuk om zijn haar de eerste jaren zelf te 'knippen'.. Uiteraard wil ik hem dan wel eerst aan het apparaat laten wennen, niet gelijk patsboem ding aan en zijn haar afscheren.. Hij moet even vertrouwd raken met het apparaat en het geluid Zijn er mensen die er ervaring mee hebben en welke tondeuse is goed en zijn er wellicht nog handige tips waar ik aan moet denken? Alle reacties zijn welkom! Gr, Joriet
hier eerste x met 5 mnd gedaan, dat ging heel goed, papa deed het en hij zat bij mij op schoot...toen hij er genoeg van had, mocht hij zittend bij me drinken, dat gaf toen troost... daarna een paar x bij de kapper laten contouren na een knipbeurt, dit vond hij ehct verschrikkelijk, helaa smoest het in de houdgreep en kreeg aan het eind wel iets lekkers voor de troost...( bijd e kapper was een ballenbak, dus na 1 tel wa shij alles alweer vergeten) laatste x bij de kapper was hij 19 mnd ofzo laatst hebben we het zelf gedaan, hij was dus 21 mnd ...heb hem eerst het ding laten vasthouden..en samen het knopje aan gezet, en dan dee dik heel overdreven waaauw wat kan jij dat goed! heb je het helemaal zelf aan gedaan, wauw! samen doen samen knopje drukken etc blabla dat geluid vond ie al niet super...dus ik liet het ding gewoon ff aan, hield het vast..en ging dan het geluid na doen..en hem vragen of hij het ook na kon doen..en dan spelletje ervan maken, van voel es kietelt of oeehhh brrrrrr trilt heh ditdat verder paar dgn ervoor al steeds uitgelegd, papa gaat je haartjes scheren, met de tondeuse...hoe doet de tondeuse? en dan ging ik met mn nagels zo zzzzzz over zn haar, vond ie erg grappig... Dus erg veel over praten en uitleggen en voorbereiden...en dan "kennismaken "met dat ding.. En spiegel voor hem gezet..en omdat papa het deed, vond ie het veel minder erg...Hij zat in zn kinderstoel en dan moest ik soms zn gezicht vasthouden en probeerde btj af te leiden..en zgegen dat ie zo grote jongen was blalabla...en toen het bijna afgelopen was, zei ik dat ie een ijsje mocht ( danoontje) en toen kon hij nog geduldig wachten..en kreeg dat.. Nu steeds als ik erover praat zo van, wist je nog dat papa je haar ging scheren, zegt ie gelijk..ijsssssss hahah
Hallo! Ik ben zelf kapster en ik weet uit ervaring dat je bij (de meeste) kinderen gewoon met de tondeuse moet beginnen. Een tondeuse stelt niks voor en doet geen pijn en hoe meer je erover begint en verteld des te spannender je het maakt terwijl dat niet leuk is. Ik maak er zelf altijd een raar geluid bij om wat af te leiden. Zo gauw je het hele hoofdje met de tondeuse doet word het, zelfs met de langste stand, altijd gemillimeterd. De langste stand is 12mm. Zou wel voor een goede kappers tondeuse gaan want goedkopere die trekken vaak wat meer wat die kleintjes sowieso niet leuk vinden. Wat ik zou doen is in de kinderstoel zetten voor bv de tv of vaders ervoor die voor afleiding zorgt en gewoon in de nek beginnen van onder naar boven en met een kam het haar naar beneden kammen zodat de tondeuse die ook mee pikt. Bij de oren reageren ze eigenlijk altijd omdat ze het lawaai goed horen. Bij kruinen moet je met de tondeuse tegen de haargroei in zodat alles goed kort word! ps het is wel handig om het op een dag te doen dat je als het een drama word nog wel naar een kapper kan hihi! Succes!!!
Wij doen de haren van de oudste ook zelf met een tondeuse. Zetten hem dan in de kinderstoel voor de tv met een dvd van Bumba op. Mocht je een tondeuse hebben die alleen op accu werkt en niet aan het snoer, dan zorg ervoor dat de accu goed vol zit. Mocht je nog een tondeuse moeten aanschaffen, neem ervan een die zowel op accu als met snoer werkt. Zelf hebben we een babyliss, vind hem erg fijn, doe de haren van mijn man er ook mee. Houd met de tijd er rekening mee dat je kindje na het knippen meteen onder de douche of in bad kan om al die kleine kriebelende haartjes weg te spoelen. Om de haartjes om de oren te knippen gebruiken wij meestal een schaartje die bij zijn nagelsetje hoort (nagelschaartje), hier zit een botte punt aan dus kunnen we hem niet per ongeluk prikken.
zo doen wij het ook, hier is het altijd drama! maar de aanhouder wint! al duurt het een half uur voor hij zich overgeeft. Dat van het schaartje is wel een goeie! ga ik ook es proberen. Ik heb zelf vroeger op de kappersschool gezeten en heb nog wat "gereedschap" liggen, maar ik ben ook als de dood dat hij een schijnbeweging maak en ik met die vlijmscherpe schaar zijn oor eraf hak
wat dan nog een tip is om met een kam zijn oortje wat opzij te drukken en dan met de schaar erbij, de kam zit dan tussen de schaar en het oortje zodat de kans iets kleiner is dat je het oortje raakt!
krijg gewoon de kriebels als ik lees dat mama's zelf hun kids 'knippen' heb regelmatig moeders overstuur de salon binnen zien rennen omdat het een drama is toen ze t zelf probeerden te knippen en dit met happen en gaten mislukte soms ook wel erg lachwekkend wat voor mooie kunstwerken er sommigen van kunnen maken haha
Ieder z'n vak en het mijne is niet knippen... Mijn zoontje vindt het vreselijk, maar de dames bij onze kapsalon weten er toch altijd wat van te maken en met een koekje als het klaar is, is hij achteraf altijd gelijk weer vrolijk.
Ja dan zie je de meest creatieve creaties voorbij komen!!! Het grappige is ook dat mensen vaak hun kinderen al vanaf kleins af aan leren dat een schaar gevaarlijk is en je pijn doet...dat is niet leuk voor de kapsters want wij doen kinderen namelijk geen pijn. (als het goed is hihi)
Hubbie was bang dat het met de tondeuse toch te kort zou worden, dus we zijn met hem naar de kapper gegaan.. Hij vond het niet leuk, brak de tent zowat af, maar zijn haar is wel leuk geknipt En ik was 15 euro kwijt, vond ik toch best prijzig voor zo'n klein koppie
Inderdaad! Negen van de tien keer ben je met kinderen langer bezig als volwassenen. Bij mij oude baas was het voor kinderen ook gewoon 15 euro, om die reden fijn dat je het hebt laten doen, vind altijd zonde als moeders zelf aan de slag gaan