afval sorteren, wie doet het?

Discussie in 'De lounge' gestart door happyglow, 12 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    De gemeente heeft ophaaldagen voor de grijze en groene container. Daarnaast heeft de gemeente dus ook ophaaldagen voor plastic en papier en weetikveel wat nog meer.

Omdat wij met ons gezin van 5 personen never nooit genoeg hebben aan 1 grijze kliko zijn wij dus gaan sorteren. Allereerst plastic en papier. Dit scheelt al een hoop want alle pakken drinken en melk hoeven dus niet meer in de prullenbak.

Nu is het probleem dat we dit aan het opstapelen zijn in de keuken en het ziet er echt niet uit. Ik wil dit graag verplaatsen naar de schuur maar dan zou ik dus iets moeten hebben waar het in gestopt kan worden. De gemeente biedt hier geen oplossing in bij ons, wat ik erg jammer vind aangezien zij toch willen dat we gaan sorteren maargoed, zelf even verder zoeken dus.

Nu vraag ik me af aan alle sorteerders hier, hoe jullie dit doen. Hebben jullie hier een bak voor gekocht en hoe zet je dat dan aan de kant van de weg? Je wilt toch niet dat ze ook je gekochte bak meenemen lijkt mij... Ik vind het niet erg om 2 tonnen te kopen om het in te doen natuurlijk maar heb dan geen idee hoe ik het aan de weg moet zetten, en om het nu gewoon op de hoek om te keren en los op de grond te gooien vind ik ook niet echt netjes :D

2. Chaii

Chaii Niet meer actief

Wij krijgen vandie speciale zakken voor het plastic en die kan je eens per 2 weken aan een paal hangen in elke straat.
    Die zak hangt gewoon in de bijkeuken.
    Papier hebben wij een kliko voor die buiten staat en ook voor het groen aval. Ik doe het met alle liefde. :)

Wij hebben trouwens allemaal hier een speciale plek voor 3 kliko's naast ieder zijn carport.

3. nijntje1983

nijntje1983 Fanatiek lid

21 nov 2012
    1.192
    0
    0
    vlakbij assen
    wij krijgen hier gratis plastic afvalzakken, die kunnen we online bestellen. Oud papier doe ik in kartonnen dozen die ik van de supermarkt meeneem. Maar wij krijgen geen folders, en ik heb drinken in flessen die (nu nog wel) teruggaan naar de winkel.
    Container zit met 1 kind in de luiers ongeveer voor de helft vol.

4. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Wij hebben een plastic afval bak die 1 x per maand geleegd word, veel te weinig maar oke. Groen afval wordt 2 x per maand geleegd. Rest brengen wij naar een ondergrondse container en ik stop het oud papier in de schuur en dit halen ze elke maand een x op..

Verder weiger ik om nog meer te scheiden:p tis wel genoeg zo:)

5. tuc

tuc Niet meer actief

Wij zamelen rest afval en groente afval sowieso apart in door de 2 verschillende bakken. Daarnaast doen we glas apart...dat zetten we in de schuur op een hoge plank en eens in de week gaat het weg. En oud papier apart, in de gang hebben we een kast waar onderin een kartonnen doos staat waar we alles in verzamelen en dan in de oud papier container. Plastic doen we niet apart...dat vind ik echt te veel gedoe

6. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    Ja ik las dat sommige gemeentes inderdaad bakken heeft voor papier e.d. maar hier dus niet. Vind ik wel erg jammer voor een gemeente die wil dat je gaat sorteren.

Ik zal eens een grote doos halen in de hoop dat het daarin past maar een maandlang pakken drinken en overig papier is wel erg veel hoor!! Hoop het maar.

7. Wam

Wam Actief lid

28 dec 2012
    259
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier gewoon afval in de keuken, groenafval buiten in de container die kun je eens per twee weken laten legen. Verder in de trapkast een doos voor oud papier (eens per maand komen ze dat halen), op een schapje glas, blik en flessen dat gaat mee naar de supermarkt iedere keer als we boodschappen doen. Voor het plastic gebruik ik zo'n in elkaar zet afvalding wat je normaal op de camping gebruikt en daar hang ik dan een plastic zak in, deze moeten wij ook zelf wegbrengen bij de supermarkt.

8. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Wij hebben zo'n ondergrondse container voor de deur waar je je vuilnis in deponeert met een pasje die je voor €15 moet kopen van de gemeente. Ik zou ook willen sorteren, maar ik zie nergens een papierbak of flessenbak in de buurt omdat ik daar altijd aardig wat van heb. Vooral karton.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Wij hebben hem sinds een paar maanden, eerst verzamelden wij eerst in de gangkast zoals ik zei en daarna in een grotere doos in de schuur of meteen in de kofferbak van mijn man die regelmatig langs de grotere papiercontainers komt.

10. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Wij sorteren ook, anders moeten we heel veel betalen. In onze gemeente betalen we per leging én per kilo.

Plastic, glas, papier, blik, drinkkartons, hout en gft afval mag gratis naar de milieustraat gebracht worden. Luiers ook in speciale zakken.

Sinds januari zijn ze dit aan het doen en wij hebben onze grijze kliko nog maar 2 keer laten legen. We hebben nu een vuilnisbak voor plastic, buiten de kliko's natuurlijk en 2 kratten voor papier, blik en glas. In de schuur hang ik de zakken met plastic aan haken aan het plafond zodat het niet te veel plaats in neemt.

Elke zaterdag of om de week brengt mijn man alles weg.

Edit: wij zijn trouwens ook met z'n 5'en

11. annet1985

annet1985 Fanatiek lid

14 okt 2011
    4.136
    0
    36
    friesland
    Ik ben daar best wel slecht in. Groen afval sorteer ik wel. Lege flessen lever ik in, glas in de glasbak. Maar voor de rest niet

12. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Enige wat we apart doen is glas en papier. De rest gaat allemaal in de grijze bak. Betaal genoeg ervoor. Ik heb echt het idee dat hoe meer men scheid hoe duurder de gemeentelijke belastingen worden.

13. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hmmm in Vlaanderen doe je dat eigenlijk standaard. Wij hebben aparte zakken voor PMD (plastic, metaal en drankkarton) en vaak ook los plastic. Glas gaat in de glascontainer (daarvoor hebben we gewoon een bak in de garage staan, en die gaan we dan legen in de glaswol). Papier verzamelen we in kartonnen dozen die je meebrengt van de winkel. En gft gaat in de compostbak, of wordt in sommige gemeenten opgehaald in een aparte zak.

Nooit bij stilgestaan dat dat niet overal zo vanzelfsprekend is :)

14. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Wij doen ook aan scheiden!!
    Bij ons wordt 1 keer in de 2 weken het plastic, de groene en grijze kliko opgehaald (is gelukkig op dezelfde dag)
    Wij hebben in totaal 4 prullenbakjes in de keuken staan.
    - een 'gewone' prullenbak voor het grijze afval
    - een klein prullenbakje op de aanrecht voor het groen afval
    - 2 kleinere prullenbakje voor het papier en plastic.
    Het groen afval wordt iedere avond na het eten in de groenbak gegooid, de andere prullenbakken legen we als deze vol zitten of gaan stinken.
    Glas en tetra pakken (pakken drinken) leveren we ook apart in. Deze leg ik meestal gewoon op de aanrecht en deze gaan na het avondeten naar de garage, waar we 2 doosjes hebben staan.
    Als de kleine er is, ga ik straks ook de luiers scheiden en apart inleveren.

15. Koon

Koon Niet meer actief

Wij scheiden gft, papier, textiel en glas van het restafval. Plastic zou ik wel willen scheiden, maar we hebben geen ruimte voor 2 prullenbakken in de keuken dus dan houdt dat op. Ik ga niet voor ieder plasticje naar de schuur lopen.

Weten jullie zeker dat je lege pakken drinken/melk bij het oud papier mag gooien? Het is namelijk niet helemaal papier. Volgens mij zit er plastic in verwerkt omdat anders de vloeistof er doorheen zou komen.
    Wij gooien lege pakken altijd bij het restafval namelijk...

16. MamaG

MamaG Fanatiek lid

24 mei 2008
    1.298
    0
    36
    Omg Nijmegen
    Ik heb 3 kliko's, grijs, groen en oud papier. En dan scheid ik ook nog het plastic en glas.
    Grijs, groen en plastic wordt 1x in de 2 weken opgehaald en oud papier 1 x in de maand.

Vroeger deed ik alles gewoon bij elkaar, maar ik vind het een hoop schelen zo. De containers zitten toch echt minder snel vol.

17. p1982

p1982 Niet meer actief

Wij hebben diftar en betalen voor de grijze per x aan de weg zetten
    Hebbben een container voor plastic

Verder sorteren we papier blik glas en sappakken
    Plank in schuur met bakken erop voor t sorteren

18. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Ja, ik dacht ook dat het nieg mocht want inderdaad zit er plastic in de binnenkant van de pakken melk en frisdrank. In sommige pakken fris is de binnenkant bedekt met een soort aluminiumfolie?

19. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Ik scheid zoveel mogelijk, papier,glas,plastic,rest afval en gft.
    Vind dat al de aardige richting op.

Ik weet toen ik nog bij de Jumbo werkte in Limburg (13jaar terug) dat er toen al verschillende bakken stonden, voor pakken melk, frisdrank, plastic en blik. Idieaal maar het stonk enorm in de zomer.

20. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Die pakken mag je ook sorteren en weer apart
    Inleveren, idd niet bij het papier

Deel Deze Pagina