Antistof Jk(a) tijdens zwangerschap

Discussion in 'Zwangerschap' started by gonzo, Feb 13, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. gonzo

gonzo Actief lid

Sep 25, 2006
    254
    0
    0
    Ik heb al eerder een onderwerp geopend over antistoffen in de zwangerschap. Er is voor mij nu bekend geworden dat ik antistof Jk(a) heb.

Zou graag horen van mensen die deze antistof ook hebben, of die het van andere mensen hebben gehoord, en wat dat voor hun voor consequenties had (heeft).

Hoop op reacties en ervaringen.

Angela

2. gonzo

gonzo Actief lid

Sep 25, 2006
    254
    0
    0
    helemaal niemand?

3. Nonnie28

Nonnie28 Actief lid

Nov 18, 2008
    159
    0
    0
    Woonbegeleider
    Amsterdam
    Sorry, nooit van gehoord, wat houdt het precies in?

Gr, Manon

4. gonzo

gonzo Actief lid

Sep 25, 2006
    254
    0
    0
    Dat ik antistoffen in mijn bloed heb die eventueel het bloed kunnen afbreken van de baby in het ergste geval. Maar omdat ik ook niet weet wat het precies inhoudt, omdat ik nog niet bij de gyn. langs ben geweest, had ik gehoopt dat iemand deze antistof misschien ooit ook gehad had en mij iets meer kon vertellen, maar zo te zien komt het niet veel voor.

5. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

ik heb er ook nog nooit van gehoord, alleen van de rhesusfactor.. dus als je negatieve bloedgroep hebt en je kindje bijv een positieve bloedgroep..

hopelijk kan iemandje vraag beantwoorden..
    misschien de verloskundige op dit forum de vraag stellen?

liefs Daantje

6. Nonnie28

Nonnie28 Actief lid

Nov 18, 2008
    159
    0
    0
    Woonbegeleider
    Amsterdam
  7. gonzo

gonzo Actief lid

Sep 25, 2006
    254
    0
    0
    Bedankt! Ik had die folder ook gevonden. Het is alleen jammer dat je niet voor iedere antistof specifiek weet wat het nu precies doet.

Nou ja, even afwachten dan maar.

8. Nonnie28

Nonnie28 Actief lid

Nov 18, 2008
    159
    0
    0
    Woonbegeleider
    Amsterdam
    Ja precies, helaas afwachten dan maar. Heel veel succes, don't worry too much. Hou ons op de hoogte, vind het wel interessant om te horen ook!

Gr, Manon

9. darcy

darcy VIP lid

Oct 1, 2006
    5,715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    *geeft Gonzo een bemoedigende knuf*

10. gonzo

gonzo Actief lid

Sep 25, 2006
    254
    0
    0
    Haha, lief van je Darcy!

11. nummer 4

nummer 4 Bekend lid

Jan 28, 2009
    774
    0
    0
    huismoeder
    noord-holland
    BEN OOK ERG BENIEUWD NAAR DIT ANTWOORD.HAD TIJDENS DE LAATSTE ZWANGERSCHAP OOK ANTISTOFFEN IN ME BLOED.GELOOF K?
    HAD DIT BIJ DE VORIGE 2 X NOG NIET.
    KAN DIT EVENTUEEL LAST BIJ EEN VOLGENDE ZWANGERSCHAP?

12. Niet meer actief

hoi gonzo heb je hier wat aan?

De werkzaamheid van de irregulaire antistof
    Van sommige antistoffen is bekend dat zij meer neiging hebben het bloed van de baby af te breken
    dan andere antistoffen. Van de antistoffen tegen K (Kell), c en E is bekend dat zij nogal eens
    aanleiding geven tot bloedafbraak van het kind. Antistoffen tegen e, Fy, C, Jk, S en s hebben een
    zwakke werking en weinig neiging het bloed van het kind af te breken. Andere antistoffen (met
    uitzondering van rhesus(D)-antistoffen) hebben over het algemeen een nog zwakkere werking en
    daarmee geen gevolgen voor de zwangerschap

13. veertje

veertje Fanatiek lid

Mijn zusje heeft anti d gehad.

Dat was ook iets met bloed iig.
    Ze was de kleine aan het afstoten geloof ik.
    Toen de kleine geboren was heeft de kleine de hele tijd onder een lamp moeten liggen en heeft ze 2 keer een bloedtransfusie gehad en nu gaat gelukkig alles harstikke goed.

Heb haar even gebeld en ze kent het antistof die jij hebt niet dus zal het wel wat anders zijn.

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

"Antistoffen tegen e, Fy, C, Jk, S en s hebben een
    zwakke werking en weinig neiging het bloed van het kind af te breken.
    "

Je krijgt er iig geen spuit tegen net zoals bij vrouwen die rhesus-negatief bloed hebben.

Heeft de vk niet gezegd wat er nu gaat gebeuren dan? Of er nog vervolgonderzoek of zoiets plaats gaat vinden?

15. gonzo

gonzo Actief lid

Sep 25, 2006
    254
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties en jullie meedenken!

Ik weet inmiddels dat Jk(a) weinig doet met betrekking tot afbraak van het bloed, maar wat het dan wel doet dat weet ik niet. Ik moet morgen naar de gyn. om het te bespreken. Ik had al wel een verloskundige gesproken, maar die wist het niet.

In ieder geval moet er nu van mijn partner bepaald worden of hij de drager is van het gen waartegen ik antistoffen ben gaan aanmaken (wat bijna al zeker is). Als dat zo is, is de kans groot dat mijn baby die gen ook zal hebben, waardoor de kans groter wordt dat mijn antistoffen zullen toenemen. Maar zoals ik al zei, ik weet er het fijne nog niet van.

@Veertje - anti D heeft met de Rhesusfactor te maken en daardoor gaat inderdaad je bloed stollen als dit met elkaar in aanraking zou komen. Hier krijgt de moeder een injectie voor, bij mij is er geen injectie voor. Het is ook wel een antistof, maar heel anders. Lief dat je het gevraagd hebt.

@Mell30 - ik had dat stukje inderdaad gezien in de folder van nvog, ik zou alleen zo graag weten wat Jk(a) dan specifiek doet, ook al heeft de antistof een zwakkere werking. Lijkt wel heel zeldzaam en nog onbekend allemaal

@nummer 4 - als jij K had kan dat inderdaad wel gevolgen hebben voor je zwangerschap, lees het stukje maar van Mell30 waarin staat dat K aanleiding geeft tot bloedafbraak van je kind. Hebben ze daar een vorige zwangerschap dan niks mee gedaan?

@Nonnie28 - ik laat weten wat ik morgenmiddag te weten kom, raar dat het allemaal zo onbekend is eigenlijk, het schijnt toch best geregeld voor te komen.

16. veertje

veertje Fanatiek lid

@gonzo, oke, ben benieuwd wat de gyn je morgen allemaal gaat vertellen, laat je het ons nog even weten?

17. Krissa

Krissa Bekend lid

May 16, 2007
    585
    0
    0
    Sittard-Geleen
    Hoi,

Ik heb de antistof M in mijn bloed zitten.
    Hoe en wat precies is daar helaas niet van bekend.
    Mijn man heeft ook bloed moeten laten prikken, ik zelf ook weer, en over anderhalve week krijgen we daar de uitslagen van.

Wat ik wel heb gevonden is dat al die antistoffen alleen in zeer uitzonderlijke gevallen problemen kunnen opleveren. Maar hoe en wat weet ik niet. Ze hebben het nooit over specifieke antistoffen maar alle soorten bij elkaar in het algemeen.

Wel moet ik nu een altijd een kaartje bij me hebben aangezien het ook van belang is voor andere medische situaties. Het heeft vooral te maken met het feit dat je speciaal bloed moet krijgen als je bloed moet worden bijgezet.

Verder weet ik ook niet en is het afwachten.

Indien je meer te weten komt, ben ik hier benieuwd naar, maar ik hoop dat je hier al iets aan hebt.

Groetjes,
    Krissa

18. nummer 4

nummer 4 Bekend lid

Jan 28, 2009
    774
    0
    0
    huismoeder
    noord-holland
    :oops: :oops: :oops: hier nog ff een berichtje van mij{ben een oen :confused: }heb net even mijn kaartje erbij gepakt en het gaat niet om antie k maar om antie M.
    foutje!

19. gonzo

gonzo Actief lid

Sep 25, 2006
    254
    0
    0
    Ik heb de gyn. gezien en gesproken en....

ben geen bal wijzer! De gyn. wil niet op de feiten vooruitlopen en wil eerst wachten op de bloeduitslagen van mijn vriend. Hij zei dat het misschien nog door de bloedtransfusie kwam - dat kan helemaal niet want dat was in 2001 en in 2006 had ik nog geen antistoffen. Hij weet niet precies wat Jk(a) doet want dat is per persoon verschillend en is afhankelijk van verschillende factoren!

Toen kreeg ik op mijn kop dat ik 10 kilo zou zijn afgevallen....dat is helemaal niet zo en toen zag hij dat hij bij de gegevens van de zwangerschap van Thijs zat :p . Toen was het weer niet goed omdat ik maar 1 ons was aangekomen. Nou ja, volgens mij hoef je nu toch nog niet veel aangekomen te zijn.

Verder kreeg ik een echo en vloog hij over mijn buik heen. Mijn placenta lag aan de achterkant en nou ja eigenlijk overal :( . Beetje vreemd, maar hij ging er verder niet op in. Verder nog een zwangerschapsverklaring gekregen en werd haast de deur uit geduwd met de opmerking dat ik maar goed dik moest gaan worden :confused: . Ik en mijn vriend hadden hier geen fijn gevoel over, want hij nam totaal geen tijd voor ons en vragen vond hij schijnbaar erg vervelend. Jammer dat het zo moet gaan...

@Krissa - volgens mij kan M geen kwaad als ik de folder goed gelezen heb. Ik moet nu dus ook wachten op de bloeduitslag van mijn vriend. Dat kaartje voor bloedtransfusies heb ik ook gehad. Hou me ook op de hoogte hoe het met jou verder gaat als je wilt.

20. Nonnie28

Nonnie28 Actief lid

Nov 18, 2008
    159
    0
    0
    Woonbegeleider
    Amsterdam
    Jeetje wat vervelend! Alsof je een nummer bent... misschien moet je even bellen dat je je niet echt gerustgesteld hebt gevoeld en meer het idee hebt gehad lastig geweest te zijn.

Misschien heeft ie het zelf niet in de gaten gehad, het is volgens mij ook een fabriek daarzo af en toe. Hoeveel mensen ziet zo'n man op een dag tenslotte? Maar hij mag best eens gewezen worden op zn people skills, je hoort zo vaak dat dit zo gaat.

Dus nu maar weer afwachten dan?

Lfs
    Manon

Share This Page