Hallo allemaal Vraagje...wanneer douchen jullie met jullie kleintjes? Doen jullie dit altijd op hetzelfde tijdstip?(sochtends smiddags of savonds?) Wij doen dit altijd tegen de avond maar ivm het slaapje naar de nacht toe is dit altijd moeilijk te gokken wanneer we dit het beste kunnen doen (geen vaste slaaptijden namelijk en het slaapje als ze de nacht in gaat gaat niet altijd even soepel ) Het gaat dus vaak niet altijd even handig... Sochtends gaat helaas niet aangezien ze drie keer per week op het kdv zit en sochtends vroeg op moet. Ik wil er graag wat regelmaat in krijgen qua douchen e.d. maar weet nog niet hoe...vandaar mijn vraag aan jullie Mijn moeder vertelde me dat ze ons elke ochtend in bad deed om de regelmaat en voorspelbaarheid te creeeren... nou...elke dag douchen doen we sowieso niet...om de dag wel... is regelmaat hier nu echt zo belangrijk in? Ik ben benieuwd hoe jullie hierin zijn Gr baby001
Wij doen het altijd na de warme maaltijd. Vlak voor het op bed gaan. Inderdaad om een ritme te creëren.
Hier geen regelmaat in het badderen. De oudste twee gaan wel altijd 's avonds, maar de jongste (2 maanden oud) wanneer het uitkomt. Regelmaat zit hier alleen in het slapen, voeden en spelen. Boodschappen etc doe ik ook niet op een vast moment.
Met onze dl van 5 maand, doen we het altijd begin avond. Als we thuis komen uit werk. We doen het nu niet na het eten, omdat we niet precies weten wanneer ze de nacht in gaat, 2 weken terug was dat 19.00 uur en nu 22.00.
Zoon is 's avonds doodmoe, dus als we dan badderen helpen we hem helemaal over de piep. Ik doe het dus meestal in de loop van de ochtend. Zou het lekker overdag doen op de dagen dat je thuis bent. Verder zit ritme volgens mij niet echt in badderen. Als je elke dag allemaal terugkerende ritueeltjes hebt omtrent eten, slapen en spelen maakt het echt niet uit wanneer je in bad gaat, net zoals het ook niet uitmaakt wanneer je de eensjes gaat voeren.
Wij douchen in de avond, in de winter rond 18.00 uur, dan mogen ze daarna even op de bank tv kijken met een schaaltje yogurt of bakje fruit, In de zomer mogen ze wat later omdat het dan A nog warm is op de kamer en we in de avond als het wat afkoelt eerst even door laten waaien en B vaak spelen ze tot 19.00 uur lekker buiten met buurtkindjes, gaan dan onder de douche en dan lekker naar bed, met warm weer een lekkere lauwe douche zodat ze lekker fris in hun bed stappen, Als de vierde geboren is gaat die mee in het ritme, alleen dan een lekker flesje en dan naar bed.
Wanneer het mij uitkomt. Ik ben niet zo heel erg van de regelmaat en de kids blijkbaar ook niet, want ze doen het beide prima zonder dat we op vaste tijden douchen en met flexibele tijden voor de dutjes overdag enzo. Als je merkt dat je kind kind er behoefte aan heeft, moet je het natuurlijk doen. Maar als je kindje geen last heeft van wisselende tijden, zou ik lekker flexibel blijven. Voorspelbaarheid kun je altijd nog inbouwen als je kind er behoefte aan heeft. Maar als het niet nodig is, is het toch juist fijn als je kindje gewend is aan wisselende tijden. Er zijn altijd wel dagen dat het anders loopt dan normaal. Fijn juist als een kindje da al gewend is en daar tegen kan.
Dl heeft eigenlijk ook weinig regelmaat hoor... ik volg haar eigenlijk in alles...naar bed wanneer ze aangeeft moe te zijn...voeding wanneer ze honger heeft etc. Daarom weet ik ook niet wanneer ze de nacht in gaat en is het moeilijk te gokken... nu doe ik het steeds rond een uur of 1600... haar 'ena laatste slaapje ' vaak voordat ze de nacht in gaat...
Ik doe het wel elke dag rond dezelfde tijd. Vind ik zelf ook handig ivm avondeten. 6u in badje, daarna flesje en rond 7/half 8 naar bed. Hij vindt het heerlijk en z'n huidje lijkt er geen last vah te hebben dus lekker elke dag. Hij slaapt ook makkelijker na een bad. In het weekend doen we het ook weleens op een ander tijdstip, of met man of mij in bad of douche
hier geen regelmaat in douchen. en ook in de rest niet trouwens. douchen of badderen deed ik ze sowieso om de dag. en dan de ene keer s'ochtends en de andere keer s'avonds. net wanneer ik zin en tijd had. en eerlijk gezegt deed ik helemaal niet mee met al dat regelmaat onzin. er zullen best kindjes zijn die zonder regelmaat helemaal gaan flippen en die het echt nodig hebben. maar ik ben van mening dat je door al dat regelmaat gedoe juist kindjes "creeert" die nergens tegen kunnen qua veranderingen. ik ben altijd mn gang gegaan. heb nooit vaste tijden voor iets.
Regelmaat hoeft niets te maken te hebben met vaste tijden, ze kunnen toch nog geen klok kijken Ik merk wel dat mijn kinderen voorspelbaarheid in de volgorde van dingen waarderen. Dus mijn baby krijgt normaal gesproken als ie wakker wordt eerst een voeding, dan knuffelen en dan zelf spelen in de box tot ie moe is. Maar geen enkele dag is hetzelfde, dus ik ga er heus wel flexibel mee om. Als derde kindje moet ie ook gewoon meedraaien met het gezin.