Ik lees net elders op het forum een linkje over roken voor en tijdens de zwangerschap. Dat het de kans op zwanger worden verminderd (met de helft!) Ik wist wel dat als je rookte tijdens de zwangerschap, je meer kans hebt op groei achterstand. Maar dat die peuken van mij er ook voor zorgen dat ik minder snel zwanger word....Dat wist ik niet! Dames, vanaf nu gaat deze meid stoppen met roken! (ooooh wat zal dat moeilijk worden!)
nou ik rook helaas,maar heb geen moeite gehad om zwanger te worden,nu ik zwanger ben rook ik met mate[Ik weet het is slecht] maar bij de eerst heb ik ook met mate gerookt en ze is zo gezond als een vis.
Heel veel succes. Als je zoethout gaat eten dan smaken je sigartten echt heel erg smerig. wel gewoon de stokjes eten niet de thee drinken want dan heb je niet de zuivere smaak meer. Echt een aanrader heeft me ook geholpen. en lolly's eten dan heb je toch het gevoel dat je wat in je mond heb.
oeps de helft? Ik rook ook maar was eigenlijk pas van plan om te stoppen als ik een posi test in mijn handen had! uhm geloof dat ik ze maar moet stoppen ppfff wordt niet makkelijk als je net weer ongie geworden bent pfff! En weer midden een in BAAL fase zit! liefs Pearly
Wat goed van je, Het gaat je zeker lukken. Ik ben 2,5 jaar( ongeveer) geleden gestopt. En ik zal niet liegen, maar de eerste 6 maanden blijven vervelend. Daarna gaat het alleen maar beter. En ik voel me nu beter dan ooit. Succes met stoppen
ik ben nu ook sinds juli gestopt en bevalt mij goed. Terwijl ik, toen ik nog rookte, al verdrietig werd bij het idee dat ik ooit moest stoppen. Nu met vlagen soms wel moeilijk maar ik ben vaker blij dat ik er vanaf ben. Succes!
Tuurlijk is niet roken beter maar vroeger werden vrouwen ook gewoon zwanger terwijl ze rookte en ook als ze tijdens de zwangerschap rookte was er niet altijd iets aan de hand met het kind ik ken in elk geval al 5 kinderen die met rookende moeders ter wereld zijn gekomen en niks mankeren zelf drugs verslaafde enzo kunnen zwanger worden dus hoe veel invloed het nu werkelijk heeft weet ik niet heel veel succes met stoppen groetjes pammy ( een roker)
Lees vaak dat meiden willen stoppen als ze eenmaal zwanger zijn: STOP VOOR DIE TIJD! Het duurt echt wel even voor die troep uit je lijf is! Toen wij starten met proberen zwanger te worden zijn we eerst allebei gestopt met roken. Weet dus heel goed waar ik het over heb. Wij wisten ook dat we de MMM in gingen maar persoonlijk vind ik dat dat er los van staat. Ik vind het echt afschuwelijk om zwangere vrouwen te zien roken (MENING). Wat je met jezelf doet moet je zelf weten...maar zorg in ieder geval voor je kindje. Iedereen weet dat het slecht is en ja, mijn moeder rookte ook en wij zijn ook allemaal gezond (broer-zus) maar dat vind ik geen excuus...dusss: STOPPEN ALLEMAAL! Elmo
Hoeveel invloed het heeft? Het is aangetoond dat het kwaad KAN. Dus waarom risico's nemen? Deze lijst MOET een goede stok achter de deur zijn voor iedereen die wil stoppen! (zonder weer in zo'n oeverloze discussie te vervallen, van "vroeger deden ze ook dit en dat enzo" ) Erg goed dat je wilt stoppen meid! Gevolgen Wat zijn nu precies de gevolgen voor je baby als je toch rookt tijdens je zwangerschap? We zetten de feiten voor je op een rijtje: Lager gewicht Als je rookt is het gemiddelde gewicht van je ongeboren baby op ieder moment van je zwangerschap lager dan wanneer je niet rookt. Ook het geboortegewicht van je baby is gemiddeld 200 gram lager dan normaal. Een te laag geboortegewicht (minder dan 2500 gram) komt bovendien twee keer zo vaak voor bij babys van moeders die roken als bij niet-rokende moeders. Het is bekend dat de kans op ziekte en sterfte bij deze babys groter is dan bij babys met een normaal geboortegewicht. Groeiachterstand De foetus groeit trager wanneer je rookt. Daardoor zijn babys van moeders die roken bij de geboorte kleiner dan andere baby's en hebben ze een kleinere borst- en schouderomtrek. Kleinere babys zijn kwetsbaarder dan normaal en kunnen tijdens, maar ook na de bevalling minder hebben. Ook na hun geboorte blijven deze kinderen gemiddeld nog jaren achter in de groei. Overigens heeft het hoofdje van deze kindjes vaak wel een normale grootte. Daardoor is de bevalling van deze kindjes niet makkelijker dan wanneer je niet rookt. Vroeggeboorte De kans dat je baby te vroeg wordt geboren, is aanmerkelijk groter dan normaal. Een te vroeg geboren baby is erg kwetsbaar, omdat nog niet alle organen zijn volgroeid en het lichaam te weinig antistoffen heeft kunnen aanmaken. Dit kan betekenen dat je baby na zijn geboorte nog enige tijd in een couveuse door moet brengen. Uit onderzoek is bovendien gebleken dat babys die vijf of meer weken te vroeg worden geboren, een aanmerkelijke lichamelijke en sociale achterstand op kunnen lopen in verhouding tot voldragen kinderen. Gevoeligheid voor aandoeningen Je baby wordt extra gevoelig voor aandoeningen aan de luchtwegen wanneer je rookt tijdens en na je zwangerschap. Deze kinderen hebben dan ook vaker en meer last van verkoudheid, middenoorontsteking, bronchitis en longontsteking. Dat kan weer andere schadelijk gevolgen hebben. Zo kan je kind door een herhaalde oorontsteking een gehoorbeschadiging oplopen. Wiegendood Roken verdubbelt het risico van een wiegendood. Dit geldt met name wanneer er na de geboorte nog gerookt wordt in de omgeving van de baby. Maar ook wanneer er tijdens je zwangerschap veel wordt gerookt in de ruimten waar je baby straks zal zijn, wordt de kans dat je baby plotseling overlijdt aanmerkelijk groter. Het risico is het grootst wanneer er wordt gerookt in de ruimten waarin de baby slaapt. Borstvoeding De schadelijke stoffen uit een sigaret komen via het bloed van de moeder terecht in de borstvoeding. Hierdoor krijgt het kind, ook wanneer je na de geboorte gestopt bent met roken, tijdens het drinken deze stoffen binnen. Roken beïnvloedt ook de smaak van de voeding. Voor je kindje smaakt je melk minder lekker wanneer je rookt. Bovendien heeft roken een slechte invloed op de aanmaak van moedermelk. Je maakt minder melk aan dan een moeder die niet rookt, je melk is minder voedzaam en je hebt een minder goede toeschietreflex. Zet hem op topicstarter, je kunt het! \/ =D>
sorry anabella maar voel me nu een beetje aangevallen ik heb niet gezegt dat het helemaal niks doet en er zijn zoveel dingen die het hele lijstje kunnen veroorzaken hoeft echt niet door het roken te komen
Nee het hoeft niet, maar het kan wel, dat is naar voren gekomen uit onderzoek. Ik suggereer ook niet dat je gezegd hebt dat het helemaal niks doet, maar uit je eerdere post maak ik op dat je de risico's niet zo serieus neemt als ze zijn. Als je rookt tijdens je zwangerschap, en je voelt je door mijn post aangevallen, dan is dat terecht. Je zou je ogen uit je kop moeten schamen!
Ik ben gelukkig zelf al ruim twee en een half jaar van het roken af hoor, lang voordat een beeb in de planning lag. En ik ben het helemaal eens met alle rokende zwangere vrouwen die zeggen dat het niets uit hoeft te maken. Dat hun kindje gezond ter wereld kan komen. Dat klopt allemaal. Maar stel dat je kindje niet gezond ter wereld komt en het zou kunnen komen door het feit dat je rookte? Zou je jezelf het dan vergeven?
Ik ken 3 kindjes die wel hartstikke ziek zijn geworden door hun rokende moeder. Me 2 achternichtjes zijn hartstikke asmatisch, zo erg dat ze een aantal keer in het ziekenhuis zijn opgenomen! Natuurlijk is mevrouw in de ontkenningsfase en het zal wel erfelijk zijn maar ik weet dondersgoed dat het door het rookgedrag komt tijdens de zwangerschap! Dan een achterneefje van mij die is blind aan zijn ene oog, asmatisch omdat mamalief tijdens de zwangerschap nog weleens een blowtje rook! Beetje rare familie maar dat komt omdat ik wel 50 nichtjes heb van me moeders kant alleen al dus ook positieve verhalen! Ik vind het echt niet kunnen dat mensen roken tijdens de zwangerschap! Ik word al pisnijdig als mensen in me buurt gaan staan roken, niet alleen nu ik zwanger ben maar gewoon ook al! Omdat hun ervoor kiezen hun longen zwart te branden hoeven die van mij niet zwart te worden! Ik begrijp niet dat iemand het risico neemt om zijn kindje zwarte longen te bezorgen. Dit is mijn mening, wat jullie doen moeten jullie zelf weten ik besef dat het moeilijk is om te stoppen (mijn stiefmoeder rookte tijdens de zwangerschap nog 1 sigaret per dag en me zusje is ook een superkind) dus het zal allemaal wel goed komen, hopelijk.
Ja Caithlin, ik weet het, daar gaaaaaaan we weer. Maar mensen die met argumenten komen als "mijn ma rookte ook en wij mankeren toch ook niets?" hebben een realitycheck nodig. Er lezen ook jonge meiden mee die hun mening misschien wel laten beïnvloeden door wat ze lezen. Ik weet dat het de zoveelste 'discussie' is ivm met roken, maar het moet gezegd blijven worden!