Ze zeggen vaak dat elke bevalling makkelijker wordt of sneller gaat. Voor de moeders met meerdere kindjes: welke bevalling was het zwaarste? Voor mij was de 2e bevalling weliswaar sneller (3 uur ipv 5) ik vond hem veel pittiger omdat ik geen persweeen had en dus op eigen kracht ons zoontje eruit moest krijgen. Poll toegevoegd!
Voor mij ook de tweede bevalling. Heb er de helft korter over gedaan, 4,5 uur en 16 minuten persen tov 8 uur en 34 minuten persen, maar juist daarom vond ik het pittiger. Heb ook flinke naweeën gehad. Zoontje nummer 2 was ook 600 gram zwaarder wellicht dat dat ook meetelt
Oh ja die naweeen! Alsof ik snachts weer ging bevallen haha. Hier was overigens de tweede lichter, dat dan weer wel!
De derde. Hoewel er niets 'engs' gebeurd is en ik uiteindelijk ook gewoon thuis bevallen ben, vond het echt niet leuk en tegenvallen vergeleken met de andere 2... Gedwongen platte bedrust na spontaan breken vliezen, niet vorderende ontsluiting, helse weeenstorm... brrr. Is ook mijn langste bevalling, langer dan de eerste en tweede bij elkaar... Ik zeg altijd maar, als ik een bevalling zou moeten overdoen: zeker weten de eerste . Die ging vlot, maar niet vreselijk snel, persen was pijnloos en heel rustig in 20 min. De tweede ging te snel en was hierdoor ook veeeeeel pijnlijker en vooral ook chaotisch... (en idd die naweeën, die waren hels bij de tweede )
mn 3e.... Gewoon het hele totaalplaatje.. vliezen gebroken, met de ambulance (zoner toeters en bellen hoor) naar het zkh vanwege niet ingedaald, het persen ging moeizaam en zonder hele sterke persweeen. Het hoofdje heeft een behoorlijk tijdje gestaan, wat ik bij de eerste 2 niks van heb gemerkt deed dit vreselijk pijn. Ze bleek een stuk groter dan verwacht, 4130 gr met 38+3. En het duurde even voor ze ging huilen. Daarna na een paar uur naar de OK omdat ik maar bleef bloeden, ik ben toen zooo bang geweest. Ik heb er 2x zolang over gedaan als bij de 2e, toen 3 uur en 15 min. En het feit dat ik wist wat me stond te gebeuren, kwa bevalling zelf, de pijn e.d.
Voor mij de derde. Omdat ik toen moest bevallen van een dood kindje. Je doel is daardoor weg en elk beetje pijn lijk je 10x zo erg te voelen.
Ik heb opzich nog nooit een mooie bevalling gehad maar als ik dan zou moeten kiezen, ga ik toch voor de eerste bevalling. Ik wist niet waar ik het zoeken moest met de weeen, ik vond het zo’n hel en het duurde zolang (30 uur lang weeen, daarna ruggenprik). Ik was helemaal uitgeput.
De eerste, die duurde het langst, 21uur de hartslag van de baby ging achteruit, ik lag de hele tijd aan de ctg en mijn dochter kreeg een krammetje op haar hoofd. Het persen duurde 45 minuten. En achteraf nog een fluxus van ruim 2 liter waardoor ik weer in het ziekenhuis belandde.
De 1e. Ingeleid, weeënopwekkers daardoor weeëntorm, ruggenprik, knip en vacuümpomp. 2e en 3e waren een stuk beter te doen.
Bij de eerste was de ontsluitingsfase vreselijk. Bij de tweede was die pijn minder heftig maar was het persen vreselijk omdat ik geen persweeen had en ik een sterrenkijker had
Allebei een ramp, telt dat ook? 1e, inleiding, 22 uur, sterrenkijker, vacuüm pomp, knip, slechte hartslag baby 2e, ook inleiding, wel "maar" een uur of 8, maar werd er 1 met een schouderdystocie. De hel gewoon.. En nu gewoon nog een 3e keer dus blijkbaar niet rampzalig genoeg haha 3x is hopelijk scheepsrecht!!
Ik vond het beiden zwaar, maar op een heel andere manier. 1) alles ging fout: in vruchtwater gepoept, sterrenkijker, navelstreng rond de nek. Ik heb 2 uur moeten persen voordat mevrouwtje er was. Ik heb volgens mij na iedere wee geroepen dat ik het niet meer zag zitten Dood- en doodop was ik. En zwaar ingeknipt. 2) maar 15 min. geperst. Ik heb dit veel bewuster meegemaakt en vond het echt pijnnn doen aan de onderkant. Had ik bij de eerste helemaal niet zo door. En achteraf flinke naweeën gehad. Ik hoop dat nummer 3 voorspoediger gaat!
Hoop ik ook voor je! Ik duim! Overigens had ik wat jij schetst ook. Bij de eerste stond het hoofdje maar kort en kwam er Eem knip. Nu stond het hoofdje heel lang omdat ik zwakke tot geen persweeen had en die knip wilde ze niet zetten Pijn!
2e vond ik zwaarder. Voelde een beetje als een bevalling op bestelling (inleiding). Kon niet in m'n bubbel komen, weeën kwamen elke minuut bijna en kon de opbouw niet goed herkennen. Enige wat ik fijn vond was dat het in een dagje gedaan is. 1e duurde veeeeeeeel langer, was totaal uitgeput, maar het echte werk was beter te handelen. Beide zonder verdoving en echte kleerscheuren (2e alleen een kleine hechting) kunnen doen. Zou er geen vrije middag meer voor op willen offeren, maar heb niet veel te klagen denk ik
Hier was de 2e bevalling het zwaarste. Duurde 6 uur waarvan ik het grootste deel een weeën storm had. Persen was heel erg zwaar doordat zoontje eerst met zijn schouders bleef hangen en daarna met zijn heupen. Hij is nogal grof gebouwd Dat viel echt flink tegen want toen ik bij de eerste mocht persen was alleen zijn hoofdje even zwaar maar de rest glibberde er gewoon achteraan. De 3e bevalling was een stuk fijner. Zat steeds pauze tussen de weeën en dat scheelt een hoop. Alleen het persen was weer pittig. Dochter bleef hangen op haar schouder en er was geen tijd om op een volgende wee te wachten dus moest op eigen kracht. Ze werd ook helemaal blauw geboren. Maar het eerste deel van de bevalling kijk ik heel goed op terug!
Ik mag niet klagen, ik heb 2 droombevallingen gehad. De eerste was een keizersnede, geen complicaties, vrij vlot herstel. De tweede was een natuurlijke bevalling, om 17u00 voelde ik iets dat "misschien wel eens het begin kon zijn" en nog voor 22u00 was ze geboren. Begrijp me niet verkeerd, beide bevallingen hebben erg veel pijn gedaan, elk op een andere manier. Het herstel van de keizersnede was behoorlijk pittig en ik heb vaak wel een traantje gelaten vanwege de pijn. En de 2de bevalling was de ergste pijn die ik ooit heb gehad, maar dat is voor velen wel zo denk ik (om nog maar van de naweeën te zwijgen), maar ik heb geen pijnbestrijding gehad en het is gewoon gelukt zonder scheurtje, zonder knip... Ik ben dus behoorlijk benieuwd of de 3de bevalling ook zo vlot gaat zijn!