RIVM wil af van term 'Mexicaanse griep'

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door bosi333, 22 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113

Uitgegeven: 22 januari 2011 10:14 Laatst gewijzigd: 22 januari 2011 10:18
    BILTHOVEN - Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) wil af van de term 'Mexicaanse griep', die sinds de komst van de griepepidemie in het land weer veelvuldig opduikt in de media.

[​IMG] © ANP

Het gebruik van de term suggereert dat er een groot gevaar voor de volksgezondheid is, terwijl er in werkelijkheid sprake is van een gewone seizoensgriep, zei een woordvoerder van het RIVM zaterdag naar aanleiding van een bericht hierover in dagblad Trouw.
    In de griep die nu rondwaart, overheerst de virusstam H1N1. Die dook voor het eerst op in april 2009 in Mexico.

De ontdekking van deze virusstam veroorzaakte wereldwijd grote onrust, maar wetenschappers concludeerden vorige zomer al dat H1N1 niet dodelijker was dan andere griepvirussen. Daarmee werd de Mexicaanse griep gedevalueerd tot een ‘gewone’ seizoensgriep.

Doorsnee epidemie

In Nederland overleden vorige winter 63 mensen aan deze griep, terwijl bij een doorsnee griepepidemie tweehonderd tot duizend slachtoffers vallen.
    In de epidemie van dit jaar spelen drie virussen een rol. Dat zijn de A-stammen H1N1 en H3N2 en een B-stam. Tot nu zijn 288 grieppatiënten met H1N1-infectie opgenomen en zijn elf patiënten overleden, aldus cijfers van het RIVM.

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Goed idee!

3. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    ja idd goed idee!

4. Zomerbries

Zomerbries Fanatiek lid

20 sep 2008
    3.539
    0
    36
    Helemaal mee eens, al die ophef, wordt er niet goed van ;)

5. BolBuikje34

BolBuikje34 Niet meer actief

Maar weer gewoon varkensgriep dan! Dat is een betere naam :) Is ook niet zo lullig voor de Mexicanen

6. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Noem het gewoon griep ofzo, heeft niks met Mexico of varkens (meer) te maken.

7. keizerin

keizerin Niet meer actief

Nou idd.
    Ik zat bij de huisarts toen net bekend was dat er 2 kindjes waren overleden aan de griep en de telefoon stond gelijk weer roodgloeiend bij de huisarts.
    Ik was er echt zo verbaasd over dat mensen gelijk weer helemaal paniekerig worden en dus gelijk de huisarts gaan bellen en tamiflu willen hebben.

8. glimworm

glimworm Niet meer actief

ja precies! mensen worden er alleen maar bang mee gemaakt
    en met een gewone griepgolf gaan er helaas ook mensen dood, maar
    daar hoor je nooit iets over.

9. tulip

tulip Niet meer actief

tja, dan hadden ze die term natuurlijk ook niet in het leven moeten roepen;)

10. glimworm

glimworm Niet meer actief

Dat doen ze alleen maar om er flink geld aan te verdienen

11. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

Wat ik me afvraag. Wie heeft de mexicaanse griep al gehad? IS hij nu echt heftiger dan de andere griep? Daar twijfel ik namelijk aan!

12. Zomerbries

Zomerbries Fanatiek lid

20 sep 2008
    3.539
    0
    36
    Ik heb hem gehad tijdens de vorige zwangerschap, niks zwaarder, alleen wat langer last gehad van luchtwegen.

13. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

Oke, maar daar staat hij inderdaad bekend om. Luchtwegen, hoesten e.d.

Deel Deze Pagina