Ik vroeg me af of er ook mensen waren, die een down test hebben laten doen door middel van bloedprikken? Waarom deze overweging en hoelang was het wachten op de uitslag? Wij willen zon test gaan doen omdat het bij mijn man in de familie wat vaker voorkomt. Volgende echo krijgen we meer info hier over maar was nu al een beetje nieuwschierig.
Veel over te vinden op dit forum. Ik heb het laten doen bij 11 weken zwangerschap (nu inmiddels bijna 18 weken). Heb in Nederland bij een prik punt geprikt, en is opgestuurd naar België Gendia. Kosten van 590 euro voor eigen rekening. Kreeg 8 dagen na prikken mail met uitslag. Dus de chromosoom test, en het geslacht (kan je zelf aangeven of je die wilt weten). ik heb het gedaan om dezelfde reden als jou, bij mijn man zitten er een paar met down in de familie. ik heb bij mijn eerste een combinatie test laten doen. Voordeel daarvan is dat je gelijk een echo hebt waarop ze nog wat extra kunnen kijken. Nadeel vind ik persoonlijk dat je een uitslag krijgt van 1 op zoveel, waarbij het voor mijn gevoel nog vrij weinig zegt. Dus nipt geeft mij deze keer wat meer vertrouwen.
Oke dankje voor je uitleg, ook ik vind t wat onzeker 1 op de ... en geeft nog niet echt veel duidelijkheid. Alleen hier doen ze als de uitslag 1 op 200 een extra test is de uitslag 1 op 250, dan moet je het er maar mee doen.
Ik heb ook de nipt gedaan toen ik 11 weken zwanger was. Ik wilde graag meer zekerheid dan de combinatietest. Ik heb het bij het uza in Antwerpen laten doen. Geslacht bepalen ze ook gelijk als je dat wil. Dat koste 390 en ik had na 8 dagen de uitslag. De kosten zijn daar nu verlaagd naar 290.
Ze nemen bloed af en in jouw bloed kunnen ze vervolgens het DNA van de baby vinden. Daarom is de uitslag ook zeer nauwkeurig.
Mag en kun je dit ook gelijk aan vragen zonder de andere test? Of moet dit via de verloskundige/huisarts?
Je mag het ook zelf aanvragen (zou dan wel bij de vk informeren), maar dan zijn de kosten hoe dan ook voor jezelf. Als bij de combinatietest blijkt dat er een verhoogde kans is, wordt NIPT wel vergoed.