ook van mij succes gewenst, ik blijf het volgen hier... en aan alle andere die hun mening willen geven; volgens mij gaat het daar niet om in dit topic. het gaat erom hoe je samen hier mee omgaat en merah is op zoek naar reacties en ervaringen dus geen meningen of je een kindje met down weg zou laten halen of niet.
Dank MissJopie, dat is precies wat ik bedoelde!!! Hier wel goed nieuws. CRL was 5,2 cm. NT was 1,2 mm. Dit is eigenlijk dus gewoon goed! Ik kan nu gaan zeuren dat ik liever nog wat lager had gehad (dat zou dan de slechte bloedwaarden kunnen corrigeren in de kansberekening), maar ik kan er gewoon niet omheen dat dit goed is. Met een beetje geluk komen we nu toch op 'geen verhoogd risico' uit. Tuurlijk is die 1:200 maar een cut-off die is gesteld en is 1:150 echt niet opeens heel veel meer kans op een kindje met Down. Maar we hebben wel afgesproken dat als het boven de 1:200 blijft, dat we dan geen vervolgtesten doen. Dan mag het kindje komen zoals het komt. En daar zou ik erg blij mee zijn. Ik ben niet bang dat mijn man er vandoor gaat, mocht het toch een kindje met down zijn. Hij is zich heel bewust van zijn verantwoordelijkheidsgevoel, gelukkig. Nog even wachten tot de officiele uitslag, maar we zijn er wel weer een stukje rustiger onder. Dank voor alle medeleven. Ik zal zeker nog laten weten wat onze kansen nu officieel worden. Mochten er lezers zijn die zich toch in mijn initiele vraag herkennen (verschil in standpunt wat betreft Down) dan zou ik het nog steeds fijn vinden als die daar iets over kwijt willen. Mag ook in een PB.
Merah wat ontzettend fijn dat de nekplooi goed lijkt! Hier staat manlief er ook wat rationeler in, maar gelukkig hebben we nooit voor het dilemma gestaan. (combitest ook niet gedaan, maar gelukkig ook geen afwijkingen op echo's) Ik hoop dat de officiele uitslagen voor jullie ook goed zijn!
Super, super goed schat! Ben verrryyy happy voor jullie . Nu genieten van je wondertje hoor, het is je gegund!
wat fijn zeg een goede NT!!! Mijn dochter had ook een NT van 1,2 mm, is helemaal gezond succes nog even met wachten op de officiele uitslag!
Wilde even laten weten dat ik ontzettend blij voor jullie ben met de uitslag! Ik wens jullie nog een hele fijne zwangerschap toe!
O ja, ongeacht wat de uitkomst van de kansberekening zal zijn, zal ik wel extra in de gaten worden gehouden tijdens de rest van de zwangerschap. Extreem lage PAPP-A waarden worden namelijk ook gekoppeld aan oa placenta insufficientie, vroeg geboorte, intra uterine vruchtdood etc. Ook niet leuk, maar dat is voor later zorg...
Merah, dat zijn zeker ook niet leuke dingen... maar wel goed dat men nu al weet dat je die lage waarde hebt en je dus extra goed gemonitord wordt. Hopelijk kan alles bijtijds gesignaleerd en indien nodig bijgestuurd worden. En nog hopelijker (dat is geen woord, maar je snapt me wel) is alles gewoon in orde en komt jullie kindje over een week of 28 gezond en wel ter wereld. Zelf hield ik ook die 1:200 als criterium aan voor wel of geen verder onderzoek. Ik wilde niet dat de kans op het verliezen van een gezond kindje dóór dat onderzoek groter zou zijn dan de kans op een on-opgespoorde chromosoomafwijking. Mijn vriend liet dit soort afwegingen helemaal aan mij; dus ik deed dat als stelling (bij een kans die kleiner is dan 1:200 wil ik geen verder onderzoek, met de reden waarom ik dat niet wilde) en dan zei hij oké. En uiteindelijk denk ik, dat als we toch een slechte uitslag hadden gekregen, hij net als ik meer informatie had willen inwinnen voordat we een besluit zouden nemen. Ook al denk je er in het begin anders over, je wilt toch samen tot een beslissing komen. Dat gold toen voor het prenataal onderzoek, dat geldt nu ook bij alles wat met opvoeding, gezondheid en onderwijs te maken heeft. Je kunt het nu eenmaal niet op voorhand overal over eens zijn, en ook dan moet je verschillen zien te overbruggen omdat je toch die keuzes wilt maken waar je beide achter kunt staan - ook al is het soms niet jouw eigen eerste keuze. In mijn zwangerschap had ik nog het laatste woord kunnen claimen, omdat het mijn buik was waar het in gebeurde, maar nu de kinderen er zijn kan ik toch echt niet meer zeggen dat mijn stem zwaarder weegt dan die van mijn vriend.
Fijn om te lezen dat de nekplooi niet te dik was. En nu maar hopen dat je kansberekening meevalt en je nog wat kan genieten de komende 28 weken! En als resultaat een gezond baby'tje in de wieg!