Baby bijna 8 maanden, van consultatiebureau mag hij alles eten

Discussie in 'Voeding' gestart door Sammie2017, 16 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sammie2017

Sammie2017 Fanatiek lid

14 feb 2014
    1.030
    10
    38
    Hoi allemaal,

Laat ik voorop stellen dat ik een fijn consultatiebureau heb en ik erg vrij word gelaten. Ook weet ik wel onderscheid te maken met wat ik nuttig advies vind en wat niet.

Maar dan... 1,5 week geleden vertelde ze mij dat onze kleine nu alles mag eten behalve honing en kruiden.

Als ze alles mogen waarom zijn er dan nog potjes vanaf 8 maanden, 12 maanden enz?

Wij geven beetje om en om vers en potje al vind ik het nu lastiger worden nu hij meer mag. De potjes gaan er zo in maar wat moet ik nou maken voor hem? Aardappeltje met groente vind hij niet meer zo boeiend.
    Het gaat alleen om avond eten, overdag komen we er wel uit. Vanaf wanneer met de pot mee eten? En hoe dan? Hij kan toch geen gebakken aardappels eten of wel?

Ik ben beetje de weg kwijt haha

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Potjes van 12 maanden zijn grover dan die van 8 maanden, net zoals de van 8 maanden grover is dan die van 6 maanden.
    Advies is om uiterlijk rond 10 maanden wat stukjes aan te bieden.

Ik hield zelf dit schema grotendeels aan; https://www.borstvoeding.com/bijvoeding/schema/nederlands.html
    Kool en ui soorten kunnen krampen geven, net als citrus vruchten.

En aardappel met groente niet boeiend? Hoe dat zo?
    Wij eten nog steeds grotendeels van de week gewoon aardappelen en groente.

En verder, als je zelf vers en zoutloos eet kan er al heel veel. Als wij sperziebonen aten ging ik niet iets anders maken ;)

3. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.299
    10.268
    113
    Onze uk is net 3 dus moest echt even denken, wat voor soort groente geef je nu? Pompoen , worteltjes waren hier wel zijn favoriet. Je kan smaak aanbrengen door meer kruiden te gebruiken. Het boek opperdepop geeft leuke recepten en anders brengt het je op ideeën.

Pasta was even wennen maar dat eet hij nog steeds graag. Persoonlijk zou ik geen potjes meer geven maar laten wennen aan echt eten.vanaf 1 kreeg hij ook gebakken aardappeltjes maar patat kreeg hij voor de eerste keer bij 1.5 (paar steeltjes) dat hij het echt lust en wil is pas bij 2.5.

Wanneer je wat eet wat je kindje zeker niet lust kun je altijd de restjes van de dag er voor dan geven. Blijf je niet dubbel koken.

4. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ik gaf gewoon wat wij ook aten. In het begin pureerde ik het grof, later sneed ik het heel klein en nu snijd ik het gewoon in hapklare stukjes.

Favoriet waren stamppotten, spaghetti bolognese en carbonara, risotto met zalm en doperwtjes.

5. Sammie2017

Sammie2017 Fanatiek lid

14 feb 2014
    1.030
    10
    38
    Oja natuurlijk, grovere stukjes... zoooo goedemorgen Hahaha kon er echt niet op komen.

Dat boek opperdepop stond gewoon in de kast. Ga ik nu in kijken!

Qua groente eet hij, sperziebonen, broccoli, wortel, pompoen, doperwten, avocado, zoete aardappel en gewone aardappel.

Verder qua potjes wel meer natuurlijk maar dat is qua smaak niet zo spannend als verse groente, overal zit wortel in haha via de potjes krijgt hj ook vlees, 2 keer in de week, meer vind ik niet zo nodig nog en weet ook nog niet zo goed hoe we dat in zijn eten kunnen verwerken.

Ik ga dat boek eens goed bekijken!

Hij krijgt wel al veel verschillende structuren over de dag, fruit, brood, rijstwafel of koekje, knabbel sticks voor babies. Naja je kent t wel.

Wij eten vrij lastig eten voor een kleintje, dus apart koken moet wel, geeft niet natuurlijk! Wil de potjes ook gewoon houden als we beide een hele lange dag hebben gehad.

Dank jullie wel voor de tips! Wij gaan lekker puzzelen

6. Boommm

Boommm Niet meer actief

Wat voor eten eten jullie dan? Dat het 'lastig' is?

7. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou zelf gewoon wat meer je eten aanpassen zodat het voor iedereen kan. Aardappel met groente niet boeiend dat begrijp ik niet zo, is toch heel normaal eten lijkt mij?? Waarom zijn gebakken aardappelen dan wel boeiend?

Hier niks gepureerd en geen potjes gegeven. Zo stukken op het bord, vonden ze super interessant. Eerst alleen groenten, later rijst, aardappel en pasta erbij. Kook alles vers dus ze aten hier al snel precies hetzelfde als wij.

8. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Je kan vanaf 6 maanden alles geven behalve toegevoegd zout en honing. Ik volgde de Rapley-methode en die is wat dat betreft gewoon heel makkelijk. Hebben als enige toevoeging ook geen suiker geven maar daar was ik minder moeilijk in. Gewoon geen zout toevoegen aan de pan en honing vermijden is al helemaal niet moeilijk. En dan zo uit de pan op zijn bord of op het blad van de kinderstoel en veel succes ermee ;). En als het niet lukte prakte ik het een beetje.

Tenzij er voedselallergieën voorkomen bij bijvoorbeeld jou of je partner, dan kan het handig zijn om een introductieschema van voedingsmiddelen aan te houden. Maar als dat niet het geval is kun je gewoon alles geven.

9. Sammie2017

Sammie2017 Fanatiek lid

14 feb 2014
    1.030
    10
    38
    Wij eten veel curry, pasta's, aardappels uit de oven, gerechten met veel kruiden, salades enz. Misschien 1 keer in de 2 weken groente met aardappels en vlees.

We hebben wat ideen uit t boek opgedaan wat we gaan maken. Kunnen voor hem natuurlijk makkelijk voor 2 dagen maken. T is gewoon even zoeken Naar hoe we ingrediënten uit ons eigen eten voor hem eetbaar kunnen maken.

10. Boommm

Boommm Niet meer actief

Wij eten ook bijna nooit aardappels, vlees, groente. Vind ik niet zo lekker. Maar aardappeltjes uit de oven en pasta's kan hij gewoon mee eten. Evenals salades.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Kruiden, salades, ovenschotels, curry's e.d. is allemaal geen enkel probleem. Zolang je het maar niet uit pakjes en zakjes haalt. Maar dat is voor jezelf zo vaak net zo slecht als voor hem.

Alles vers maken dan is dat prima.

12. Sammie2017

Sammie2017 Fanatiek lid

14 feb 2014
    1.030
    10
    38
    Nou dan gaan we dat rustig opbouwen en proberen! Dank jullie wel!

T blijft soms lastig met zon kleintje, je wilt t graag goed doen maar het moet ook allemaal gewoon kunnen.

13. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Wij eten ook weinig aardappelen. Ze lust ip alles maar soms is het te scherp voor haar. Zoals vanavond eten we pittige boontjes met rijst. Ik bewaar altijd de restjes pasta saus etc en dat krijgt zij dan vanavond met vlinderpasta.
    En soms is het niet geschikt voor haar darmen en dan merken we het in de nacht gezien ze dan gaat poepen.

14. Sammie2017

Sammie2017 Fanatiek lid

14 feb 2014
    1.030
    10
    38
    Maar zoals nu, gister een Italiaanse kip uit de crockpot, geen zou toegevoegd en absoluut niet pittig. Zit tomaat en andere groente in en kip. Kunnen we daar wat van blenden en geven? En dan met beetje pasta?

15. Boommm

Boommm Niet meer actief

Zou t niet blenden maar gewoon klein snijden. En dan inderdaad met wat pasta of rijst.

16. Sammie2017

Sammie2017 Fanatiek lid

14 feb 2014
    1.030
    10
    38
    nou we gaan eens kijken! :D

Ook al recepten en boodschappenlijst voor komende week gemaakt.

17. tuc

tuc Niet meer actief

Heerlijk man! Zou het alleen niet blenderen, maar gewoon in stukjes aanbieden. En lekker met pasta idd.

18. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik lees even mee en vraag me af hoe jullie dat dan doen met bijvoorbeeld sambal of pepers. Dat voeg je niet later toe, dan smaakt het toch anders. En macaroni, in zo'n groentenpakket zit toch ook kool en ui enzo?

19. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Hier haalden we dan voordat het minder geschikte erbij gaat, gewoon al wat uit de pan voor onze dochter. Of een apart klein pannetje waar hetzelfde inging, maar dan zonder bepaalde ingredienten.

20. Sammie2017

Sammie2017 Fanatiek lid

14 feb 2014
    1.030
    10
    38
    we hebben gister heerlijke dingen voor hem gehaald! kan hij lekker van gaan smullen.

Ik had inderdaad ook bedacht om de pittige dingen pas later toe te voegen zodat hij het wel kan eten. Of een beetje apart houden.

Deel Deze Pagina