Ik vind dat onze kleine man weinig drinkt. Ik weet dat we fruit ook gewoon mogen meetellen, maar dan nog... (Opvolgmelk gaat er trouwens ook bijna niet meer in, dus soms sla ik dat ook over, m.u.v. ochtendpap). Het schema is als volgt: 07.15 uur 180/6 pap 09.00 uur fruithap 11.45 uur boterham met thee of opvolgmelk (hooguit 20/30 cc) 15.30 uur cracker en nog wat fruit 18.00 uur avondeten, ca. 250 gram, zit ook kookvocht bij / yoghurt 75cc 19.30 uur flesje opvolgmelk, tussen de 20 en 80 cc (!!!) Ik denk zelf dat dat laatste flesje best snel zal vervallen, in principe vraagt hij er niet echt meer om. Maar ik wil gewoon dat hij nog wat vocht en zuivel binnenkrijgt, vooral omdat hij verder op de dag zo weinig melk en vocht drinkt. Mannetje drinkt uit een gewone fles en uit een rietjesbeker waar we mee oefenen. Dat laatste gaat goed, al kan hij nog niet altijd inschatten hoe veel hij daarmee binnenkrijgt. Op de creche laten ze hem ook uit een tuitbeker dringen (2 dagen). We bieden de hele dag thee/water/sapje aan. Dus hij krijgt tussendoor ook wel slokjes binnen, maar het lijkt allemaal zo weinig. Ohja. We gaven eerst nog melk in een gewone fles bij zijn boterham maar dan ging hij daarna spugen. Dan was brood én melk samen gewoon te veel.
Ik geef mijn zoon van 9,5 maand rond 12 uur brood (hij eet flink, 2 stuks) en wat water naar behoefte. Dan geef ik rond 15 uur pas melk, dan drinkt hij meer dan na het brood. Er vervalt dan een tussendoortje aangezien het anders te veel wordt. Wie weet ook een optie bij jou? Ik denk dat avondeten, yoghurt en melk 's avonds best veel is. Drinkt hij wel een goede fles wanneer hij de yoghurt overslaat? Al is yoghurt ook redelijk veel vocht natuurlijk.
Ik zit met dezelfde dilemma! Mijn dochter drinkt wel regelmatig water, maar het is echt te verwaarlozen de laatste tijd. Ze drinkt zo'n 50 cc water per dag en de avondfles gaat er ook bijna af vermoed ik. 's Ochtends laat ze overigens zo'n 70 cc staan (van de 200 cc). Limonade en sap lust ze trouwens niet. Zou het een 'bijna 10 maanden fase' zijn?
Qua zuivel zit je op zo'n 275cc. Je zou in plaats van cracker en fruit om 15.30 een bakje yoghurt à 100cc/125cc kunnen geven. Dan zit hij in elk geval op de geadviseerde 300cc per dag rond 12 maanden. Wellicht dat hij dan ook meer melk drinkt vlak voor het slapen gaan, doordat het toetje na de avondmaal vervalt. Wat ander vocht betreft werkte bij ins de rietjesbeker van Hema heel goed. Hij had in een paar uurtjes door hoe hij werkte en dronk daar ook veel meer water uit dan uit een tuitbeker of oefenbeker. Focus je niet al te veel op de hoeveelheden. Geef het tijd. Je kunt bij de boterham 'd middags ook gewoon water aanbieden ipv opvolgmelk. Dat valt misschien minder zwaar als melk. En wat je zelf ook al zegt, zr halen ook vocht fruit en groente
Bedankt voor alle reacties tot nu toe! We gebruiken inderdaad de rietjesbeker van de hema en los van het doseren, zijn de slokjes natuurlijk groter dan wanneer hij uit een gewoon flesje drinkt. Het is inderdaad een idee om melk of yoghurt te geven rond 15.30 ipv de cracker. Dan komt hij wel aan zijn zuivel. Ik realiseerde me ook dat we inderdaad nog een nr3 speen gebruiken van dr Brown. Hij kan al over naar nr4. Dus dat gaan we ook nog even proberen. Het kost dan in ieder geval minder moeite! Op dit moment is de kleine man ook snotverkouden. Drinken gaat helemaal wat lastiger, wan hij ademt niet zo lekker door z'n neusje. Misschien dat dat momenteel ook meespeelt.
Ik heb me er bij mijn dochter ook zorgen over gemaakt, ze had wel haar papje en een flesje voor het slapengaan maar de rest van de dag viel het aardig tegen. Allerlei bekers geprobeerd (rietjesbeker, tuitbeker, beker) en verschillende soorten drinken. Nu drinkt ze in totaal zo'n 2 keer de Nuby rietjesbeker leeg maar dan alleen als er Lidl diksap in zit, water, melk, thee of andere smaken diksap hoeft madame niet.
Mijn zoontje speelt hier altijd op een speelkleed en daar heb ik altijd een flesje water liggen. Ook in zijn bedje, in de buggy, overal eigenlijk. Hij pakt het wanneer hij dorst heeft en drinkt zo ruim twee volle flessen water over de dag verspreid, misschien wel bijna 3. Ik biedt het dus niet aan, maar het ligt er altijd. Misschien een idee?