Slaapritme baby 11 weken > tips gevraagd

Discussie in 'Verzorging' gestart door Fabje123, 29 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fabje123

Fabje123 Bekend lid

9 jan 2016
    555
    53
    28
    Vrouw
    Hallo allemaal,

Het is voor het eerst dat ik iets op dit forum plaats, maar zit hier toch wel mee, dus misschien levert het de gouden tip op!

Mijn meisje is morgen 11 weken oud. In het begin kreeg ze bv, we zijn inmiddels over op fv. Qua slapen had ze in het begin een omgekeerd dag-nachtritme, sinds ze een week of 4/5 is gaat het 's nachts vrij goed. Ze heeft nog één nachtvoeding en slaapt daarna redelijk makkelijk weer door tot de volgende ochtend.

Overdag is het slapen echter een ramp. Ze wordt standaard na 45 minuten wakker, is dan niet uitgerust en heeft geen honger. Ik probeer haar met pink/speentje verder te laten slapen, maar dit lukt lang niet altijd. Soms zet ik haar in het wippertje om tijd te rekken, of op schoot, maar dat houdt ze maximaal een half uur vol. Ook in de wagen slaapt ze nog maximaal een half uurtje. Dus geef ik vaak de fles wat eerder, omdat ik echt niet weet wat ik anders moet doen. Maar dit leidt er niet toe dat de nachtvoeding eraf gaat, zodat ze eigenlijk steevast te veel binnenkrijgt op een dag. Kleinere flesjes aanbieden heb ik al geprobeerd, maar dan gaat ze natuurlijk helemaal niet langer slapen en wordt de dag een ontzettende rommel met allerlei hazeslaapjes en een overprikkelde baby als gevolg.

Ik ken Ria Blom en Stephanie Lampe. Ik pas dit zo goed mogelijk toe (alleen het laten huilen vind ik zielig), maar als ze echt altijd na 45 minuten wakker wordt lukt het gewoon niet. Dan zou ze tien voedingen per dag krijgen. Dus doe ik nu: wakker worden - wippertje, schoot of wagen - voeding - verschonen - spelen - slapen.

Iemand nog aanvullende tips wat ik zou kunnen doen om de dag wat minder rommelig te laten verlopen????

En weet iemand wat de gevolgen zijn als ze standaard te veel fv op een dag binnenkrijgt (niet meer dan een liter hoor, daar let ik wel op, maar wel te veel voor haar gewicht)?

Groeten!

2. Bubbels1985

Bubbels1985 Actief lid

13 sep 2012
    207
    1
    18
    Volgens mij is het normaal dat ze niet meer van fles tot fles slapen rond deze termijn.
    Mijn zoontje is bijna 11 weken en krijgt vijf flessen. Hij komt niet meer in de nacht dat scheelt denk ik wel.
    Mijn zoontje is na de fles nog ongeveer 45 to 60 min wakker en valt dan weer in slaap. Af en toe slaapt hij tot een volgende fles en soms is hij na 45 minuten weer wakker. Hij gaat hier in de draagdoek (gegarandeerd dieper en langer slapen dan in bed, box en wagen voor mijn zoontje dan) en je kunt wat dingen doen je handen zijn vrij, in de wipper (bv als ik sta te strijken) of lekker ff knuffelen (hij wil graag bij je zijn, in de box is geen succes voor hem). Ik geef pas voeding als hij erom vraagt behalve als hij erg over de tijd heen gaat en we dan later op de dag te snel op elkaar zouden zitten. Dat betekent in de praktijk dat hij vaak 1x per dag na 3 uur erom vraagt, en de overige flessen na 3,5/4 uur.

Wat ik uit jouw bericht niet helemaal op maak is of ze ook vraagt om de fles omdat je schrijft dat je het geeft omdat je niet weet wat je moet doen. Huilt ze dan en is het echt een hongerhuiltje?
    Wat bij mij heel erg hielp bij de eerste en nu weer was accepteren dat je soms niet alles gedaan krijgt wat je wil. Ook gewoon toegeven aan het ritme van je dochtertje en aan wat zij nodig heeft.
    Ik hoop dat je er iets aan hebt om de dag beter door te komen. Ik zou ook even met cb/huisarts overleggen over de hoeveelheid drinken. Heeft ze niet krampjes omdat ze teveel krijgt?

3. Fabje123

Fabje123 Bekend lid

9 jan 2016
    555
    53
    28
    Vrouw
    Thnx voor de tips....ze gaat idd huiken maar weet niet of het van de honger is of iets anders...ze drinkt de fles dan wel gulzig leeg.
    Draagdoek is hier helaas geen succes....ze wordt daar helemaal wild van omdat ze niet goed om zich heen kan kijken. Rondgedragen worden op de arm vindt ze wel leuk maar uiteindelijk is het toch weer huilen, ook in de wagen....
    Je hebt gelijk hoor, ik moet eraan toegeven, maar heb zo sterk het gevoel dat ze te weinig slaapt. Aan het einde vd dag is ze dan echt niet te genieten....
    Nouja, we houden vol, het zal uiteindelijk wel beter gaan...thnx iig!

4. Bubbels1985

Bubbels1985 Actief lid

13 sep 2012
    207
    1
    18
    Jammer dat de draagdoek geen succes is, maar ja rondkijken is natuurlijk ook heel leuk ;)
    Als ze aan het eind van de dag veel huilt is het misschien inderdaad te weinig slaap. Vertrouw vooral ook op je moedergevoel dat heeft toch meestal gelijk. Dan weet ik niet zo goed wat je nog anders zou kunnen doen. Voeding voor hongerige baby's zodat ze wat langer voldaan is?
    En het zijn inderdaad allemaal dingen die overgaan maar dat maakt het niet minder zwaar.

5. Fabje123

Fabje123 Bekend lid

9 jan 2016
    555
    53
    28
    Vrouw
    Thnx, die voeding voor hongerige babies heb ik ook over nagedacht, zal het met cb overleggen volgende x....zij adviseerden verder de hoeveelheid in de fles verder op te hogen maar dan krijgt ze nog meer binnen.
    Ach ja - ik modder nog maar even aan, accepteer het huiluurtje 's avonds, tel mijn zegeningen ('s nachts slaapt ze wel!) en hoop dat het gauw beter gaat :)

6. Fabje123

Fabje123 Bekend lid

9 jan 2016
    555
    53
    28
    Vrouw
    Hoera, ze heeft net twee uur geslapen in de Stokke (dus niet de draagdoek, maar een ergonomische drager), terwijl ik in de stromende regen door de stad sjouwde. Dat zou ik vaker moeten doen! Alhoewel....;)

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.211
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    De Stokke is niet ergonomisch hoor, hij heeft een harde rug, smalle heup basis en ik vind dat stuk staal op je eigen rug echt belachelijk, zeker als dat bij rug dragen letterlijk tussen jou en je kindje in zit.

Maar het is natuurlijk wel heerlijk dat ze een flinke slaap heeft gedaan! Aangezien ze in de drager wel sliep en in de doek niet fijn zit, zou het kunnen dat je je doek niet goed knoopt? Dat je kindje niet stevig en vertrouwd zit?

Heb je na een slaap cyclus al weleens geprobeerd met je kindje samen te gaan liggen en een dutje doen? Want op een bepaalde leeftijd gaan ze toch minder slapen inderdaad en zal je kindje dus vaker wakker vermaakt worden.

8. Fabje123

Fabje123 Bekend lid

9 jan 2016
    555
    53
    28
    Vrouw
    Oh is de Stokke niet ergonomisch? Oeps...
    De draagdoek krijg ik idd niet goed strak...ligt mss ook aan de soort? Heb een Bykay....
    Als ik haar er na een slaapcyclus uithaal komt er van slapen vaak niet meer zoveel....ze wil dan van alles zien en van bij me liggen wordt ze dan heel boos...;)
    Misschien is ze idd ook gewoon wakker dan en heb me er nu bij neergelegd dat ik dan iets met haar moet gaan doen: spelen of wandelen...
    De prikkels huilt ze er rond 19:00 dan uit en in de nacht haalt ze haar slaap weer in. Mss is het ook niet zo erg en moet ik me minder druk maken....maarja, het is mijn eerste en wil het zo graag goed doen....:(

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.211
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Dat huilen S avonds is helaas wel herkenbaar hoor! Bij ons tot een jaar of 1 eigenlijk...

10. Fabje123

Fabje123 Bekend lid

9 jan 2016
    555
    53
    28
    Vrouw
    Oh dan blijft het misschien nog wel even zo...;)

Ik vind het soms best lastig. Niet alleen omdat ik liever wil dat mijn baby altijd blij is (wie niet?), maar ook omdat mijn vriend twee oudere kinderen heeft uit een eerdere relatie. Ook als hij er niet is moeten zij natuurlijk eten / douchen / tanden poetsen / voorlezen / naar bed. Dus het tijdstip van het huiluurtje is zo onhandig... Ik wil de baby niet alleen laten huilen en moet mezelf af en toe dus letterlijk in tweeën hakken. Dat lukt meestal wel (figuurlijk dan), maar het is wel echt aanpoten....

Een goede draagdoek zou op die momenten echt een uitkomst zijn! Heb jij nog tips welke doek fijn is??

11. Bubbels1985

Bubbels1985 Actief lid

13 sep 2012
    207
    1
    18
    Ik heb ook een Bykay draagdoek en heb in het begin ook geworsteld met strak krijgen. De truc is om kleine stukjes per keer aan te spannen. Wat ook wil helpen is met je handen de nekrand strak trekken onder je oksels door en van daaruit doorspannen (tenminste dat werkt bij mij). Ik span nog wel na als mijn ventje in slaap is gevallen want hij duwt zichzelf los en dan lukt helemaal strak ook niet in een keer. Maar welke draagdoek je fijn vind is echt persoonsafhankelijk. Ik weet niet of je Facebook hebt maar er is een groep draagpraat die gaat over dragen met drager en doek en waar je tips en trucs kan vinden/vragen

12. Fabje123

Fabje123 Bekend lid

9 jan 2016
    555
    53
    28
    Vrouw
    Thnx voor de tips!
    Ik ga er nog eens mee aan de slag :)

Deel Deze Pagina