Merkkleding maakt vrouwen slimmer AMSTERDAM - Vrouwen worden slimmer door het dragen van merkkleding. Niet alleen krijgen vooral de materialistisch ingestelde vrouwen meer zelfvertrouwen ook nemen hun cognitieve capaciteiten toe. Dit blijkt uit een onderzoek van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Tachtig vrouwen kregen voor het experiment een zwart colbert aan. De ene helft van de vrouwen kreeg te horen dat het jasje van een bekende designer was, de andere helft werd verteld dat het om een jasje van de markt ging. Zelfbeeld De personen die dachten dat ze een merkcolbert droegen, gaven aan meer zelfvertrouwen te hebben en waren ook beter in het beantwoorden van een vragenlijst met taalkundige, logische en wiskundige problemen. Bij de merkbewuste vrouwen was het verschil in score veel groter dan bij vrouwen die niet zoveel geven hebben met merken. De wetenschappers denken dat het gebruik van merken het zelfbeeld en gedrag van mensen kan beïnvloeden en zelfs invloed heeft op hun cognitieve vermogens. Belangrijke vergaderingen Volgens de onderzoekers is het dus vooral handig om als merkbewuste vrouw op je best gekleed te gaan naar veeleisende situaties als examens, sollicitatiegesprekken of belangrijke vergaderingen.
wat een onzin zeg haha. Alsof dat plaatje aan de binnenkant je slimmer maakt. Waar ze al allemaal geen onderzoek naar doen.
ik ben juist heel slim om geen ( of weinig) merk kleding te drgaen! ga daar extra betalen zeg voor een naam! hahaha. nee hoor zonder dollen. vind het maar kwats! ieder moet doen wat ie graag wil dragen!
merkkleding maakt me wel armer in ieder geval , ik koop het bijna nooit en als ik het koop dan in de uitverkoop.
Ik denk als ik zoiets zie: weer een misleidende titel. Het gaat erom dat vrouwen die zowieso al graag merkkleding dragen zich beter voelen en dus beter presteren als zij dit dragen. Geef je niets om het merk (als het voor de rest maar mooi is) zal dit dus geen effect hebben. Als je je prettig/zelfverzekerd voelt presteer je beter en dat lijkt me vrij logisch en of dit nu komt omdat je een lekker luchtje op hebt of merkkleding draagt of net lekker gesext hebt met je partner zou mij persoonlijk een worst wezen.
haha eindelijk een verklaring voor mijn domheid even zonder gekheid.. Vind het maar onzin eigenlijk.. Ga geen weeksalaris betalen voor merkkleding haha..
Je bent toch ook wel slim? Ik kan me er overigens wel in vinden. Als ik goed gekleed de deur uit ga, voel ik me een stuk zelfverzekerder met alle gevolgen van dien. Dat heeft misschien niet perse met merkkleding te maken, maar ik ervaar het wel sneller met kwaliteitskleding. Maar het heeft denk ik nog meer te maken met de soort kleding die ik draag, wat zakelijker waardoor ik me ook 'sterker' voel. Ik denk dat het overigens maar een kort effect is in het dagelijks leven, maar het zou mij niets verbazen als het wel bestaat. Je wordt ook anders benaderd in dergelijke kleding en dat heeft ook zo z'n invloeden.
Ik denk overigens dat het onderzoek is uitgevoerd onder universitaire studenten (zo'n 90 procent van dergelijke experimenteel onderzoek gaat op die manier). Dus daar is sowieso al de meer 'succesvrouw' vertegenwoordigd waardoor het effect hier wellicht sneller optreedt dan wanneer je ook de lagere klasse had meegenomen. Ik denk dat dergelijke vrouwen gemiddeld genomen gevoeliger zijn voor status.
hahaha nou dit is echt heel stom.. Heb een kennis, is geobserdeerd door merkkleding, maar is zo dom als het achtereind van een varken...... !
Ik vind dit juist een beetje stom Geen enkele wetenschapper zal beweren dat een effect voor alle vrouwen geldt.
Ik vind juist dat hoger opgeleide mensen, met een geweldige baan en veel bestedingsruimte er vaak uitzien als zwervers. Van die alternatieve vodden om het lijf geslagen. Of het is een zeer exclusief merk dat ik het niet eens ken. Zo duur dat het weer lelijk wordt.
Inderdaad!! Ik ken maar weinig hoog opgeleide vrouwen die er tiptop uitzien in hun merkkleding. Ze lopen vaak in houtje-touwtje kleding met een gebreide parka omgeslagen. Maar ik moet wel zeggen, ik voel me ook erg zelfverzekerd als ik goed gekleed de deur uit ga. En dan niet eens merkkleding, daar hecht ik niet zoveel waarde aan, maar er gewoon mooi uitzien. Voel me ook prima als ik een zondags kloffie aan heb hoor, maar het is altijd leuk als mannen naar je fluiten terwijl je zwanger bent
De titel klopt niet helemaal, ik heb die vrouw in kwestie aan het woord gehoord en zij zei dat het iemand zelfverzekerder en zelfbewuster, dus eigenlijk meer zelfvertrouwen kan geven waardoor iemand beter kan presteren. En dat is toch geen nieuws, iedereen weet toch dat zelfvertrouwen goed is, zo ook dan in prestaties.