245 doden bij vuurwerkbrand in Braziliaanse nachtclub - Home - AD Verschrikkelijk 245 doden. De band had een vuurpijl afgestoken waardoor er brand uitbrak. Er was maar 1 uitgang:x Ze probeerden nog een muur in te hakken zodat mensen naar buiten konden maar dat lukte niet. Zag net de beelden op het nieuws. Echt verschrikkelijk
Ook vreselijk voor diegene die het heeft veroorzaakt...brrr En maar 1 uitgang? In Nederland zou dat dus niet kunnen. De brandweer houdt dat heel erg in de gaten. Laatst hadden wij een kerststuk van school in een kerk. Het ging maar om 1 uurtje. Maar de brandweer kwam voor de tijd controleren of de decoratie allemaal in orde was...waar iedereen zat en hoe de uitgangen waren. Standaard controle. Heel erg dit.
Heel goed dat ze dat deden. Na de Volendambrand zijn de regels ook heel erg aangescherpt, heel erg goed. Het plafond was blijkbaar niet veilig genoeg. En dat er maar 1 uitgang was is toch ongelooflijk.
Zo zie je maar. Ik check ook altijd de nooduitgangen als ik ergens voor het eerst kom. Vooral een hotel. Mijn moeder is brandweervrouw geweest bijna mijn hele jeugd dus dat zit er flink in gestampt. Ik zo in zo'n discotheek dus of niet naar binnen zijn gegaan of bij de uitgang staan. ( dichtbij)
Dan ben je extra alert dus. Kan me dat heel goed voorstellen. Normaal mag je er vanuit gaan dat alles veilig is. Dan zo erg dat dit moet gebeuren. Deels door nalatigheid van de eigenaar.
Verschrikkelijk Heb ook gehoord op de radio dat mensen door de beveiliging bij de deur werden tegengehouden omdat ze eerst hun drankjes moesten afrekenen...
Wat Mag hopen dat dat niet echt is. 2 bandleden en de eigenaars van de bar zijn opgepakt. Hoop dat ze heel hard gestraft worden. Ze meten sowieso leven met het idee dat ze zoveel doden op hun geweten hebben.
Er waren wel meerdere uitgangen, nooduitgangen, maar die zaten allemaal op slot.... ongelofelijk.... las het vandaag in een duitse krant hoe ze de dag erna de meeste slachtoffers hebben gevonden. Mensen zijn in de paniek vertrapt, de meeste slachtoffers bij de toiletten. De meeste zijn gestikt door het vrijkomen van bijzonder giftige gassen na het ontstaan van de brand.
Dat is dan misschien wel zo, maar ook pas nàdat er eerst een verschrikkelijk drama is gebeurt. Tijdens de brand in Volendam waren de nooduitgangen ook geblokkeerd. Sindsdien gelden er veel strengere regels. Waarschijnlijk gaat in Brazilië nu ook het spreekwoord "als het kalf verdronken is, dempt men de put" gelden.. Vreselijk drama, zoiets hoop je toch nooit mee te maken
Ja maar is dat niet altijd zo...mensen moeten er eerst van leren. Maar ik vind een drama als deze...maar 1 uitgang? Dat kan gewoon niet. Dat snapt iedereen.