definitieve sterilisatie (vrouw)

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Nora1983, 17 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Hoi,
    ik ben zwanger van onze 2e. En we weten zeker dat het hier bij blijft.
    Nu duurt het nog heel lang voor de kleine geboren word, maar ben al wel een beetje aan het nadenken over definitieve sterilisatie. Las op internet 2 vormen, de "ouderwetse" via de buikwand en de poliklinische, met van die veertjes in je eileiders.
    Hoor hier en daar verhalen over de veertjes dat je er last van kan gaan krijgen. Daar zit ik niet op te wachten natuurlijk.

Wie heeft zich ook definitief laten "helpen" of is dat ook van plan? En wat heb je gekozen of wat ga je kiezen? Hoe is het verlopen?

Alvast bedankt!!

2. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    waarom laat je man zich niet steriliseren?
    veel simpelere ingreep voor hem dan dat het voor jou zou zijn..

3. mamalap

mamalap Niet meer actief

Ik ben in augustus gesteriliseerd, heb ook altijd geweten na 2 is het klaar en mijn moeder was ook gesteriliseerd dus een logisch gevolg dat ik het zou doen. Mijn man is tevens bang voor artsen ;)

Het bevalt mij geweldig geen hormonen meer gebruiken. Heb gekozen voor de "ouderwetse" methode vooral toch door de slechte berichten over de essure methode.

Het was wel twijfelachtig of ze het zouden doen omdat het besproken word in het team en ik blijkbaar gynaecologisch gezien nog jong ben en mijn jongste nog geen jaar oud is.

Ik had door de pil continue doorbraakbloedingen en was goed voorbereid. Huisarts stond er ook achter. Wist beter dan de gynaecoloog zelf wat de kosten waren haha :D
    Dus waarom ze toch ja we doen het hebben gezegd weet ik niet precies.

Denk er echt goed over na en besluit niet te snel vooral als dit iets is waar je nu pas over na aan het denken bent. Dan zou ik echt een jaar na je bevalling wachten. Nogmaals ik heb altijd geweten dat ik na 2 kinderen gesteriliseerd wou worden.

4. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Ik weet het nu al heel zeker, maar wacht idd nog even tot ik helemaal hersteld ben van geboorte en de drukke periode daarna. Hier ook meer last dan baat bij een pil, ik vind het ook ongezond om mijn lichaam vol te proppen met hormonen terwijl we toch zeker weten dat er geen 3e kindje meer komt. Overigens tegen de tijd dat ik me wil laten helpen ga ik richting de 35, dus denk dat artsen er in mijn geval niet moeilijk over zullen doen.

5. mamalap

mamalap Niet meer actief

Haha dat is gynaecologisch jong ik namelijk 34 en was nog steeds jong volgens hun:D:D

6. Sandy01

Sandy01 Bekend lid

5 okt 2009
    727
    306
    63
    Ik heb mijzelf 8 jaar geleden laten steriliseren dmv de Essure en ik heb er geen last van. Ik was toen nog geen 33, maar vanwege een stollingsprobleem in mijn bloed (Factor V) mag ik geen pil en ik had veel last van het spiraaltje, dus heb ik hier voor gekozen. Mijn gyn vond het geen probleem en ik heb er geen spijt van.

7. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik was het van plan, heb me laten voorlichten, maar durfde uiteindelijk toch niet :). Ik vond het qua ingreep best heftig (ook bijv. thuis blijven van werk e.d.), met ook risico's op complicaties (die in mijn geval door overgewicht iets hoger lagen). Terwijl de kans op een ongewenste zwangerschap nog steeds nadien niet 0 was (1 op 1000, hetzelfde dus als een spiraal). Daarnaast had ik moeten bijbetalen, mijn verzekering zou niet hele bedrag vergoed hebben.

Ik heb me dus bedacht (kreeg ook na voorlichting 2 wkn bedenktijd). En nu dus weer een koperspiraal.

Ik was overigens 36 jaar ten tijde van dit gesprek en heb gyn echt moeten overtuigen, ze hebben erg hun best gedaan om een alternatief te bieden. Omdat ik aanvankelijk voet bij stuk hield, wilden ze het overigens wel doen hoor, ik kon ook duidelijk aangegeven waarom ik andere vormen anticonceptie niet wilde.

Ze vonden me ook 'jong' :D, want ik zou in toekomst nog een kinderwens kunnen krijgen ;)... Maar ja, hoeveel zin heeft het om je op je 44e of zo te laten steriliseren!?

8. Bloemama

Bloemama Lid

14 jul 2016
    45
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Nora,
    ik ben momenteel ook zwanger van onze tweede en wil hierna echt niet meer zwanger worden. Ik denk er daarom ook over om me te laten steriliseren, maar ben nu 29 en de huisarts vindt dit veel te jong. Terwijl ik juist denk 'waarom nog jaren hormonen gebruiken'. Mijn man heeft er behoorlijke angst van en mij doet het niet zoveel dus denk dat de kans groot is dat ik toch ga proberen dit door te zetten. De vk wilde het er niet over hebben en weet het aan de hormonen. Loop dus voor nu even vast in het traject hier naartoe. In ieder geval wel besloten dat ik geen pil meer ga gebruiken. We hebben sowieso niet zo vaak seks (2 keer per maand ofzo) en kunnen dan ook prima een condoom gebruiken. Dus hier ook lastig.

Deel Deze Pagina