Hi meiden, Wie heeft nou echt hét ultieme recept voor draadjesvlees? Ik heb er jaren terug zo van gegruwelt omdat er altijd van die vette stukken tussen zaten waar ik dan op aan het kauwen was, brrr. Nu is mijn man er gek op en wordt het voor mij eens tijd om over dat trauma heen te komen. Hoe maken jullie het en welk vlees gebruiken jullie? Is er een bepaald stuk wat niet zo vet is? Thanks alvast!! Man is jullie ook vast dankbaar haha
I love draadjesvlees hmmm heerlijk . Bij mij zitten er nooit stukken vet aan, ik gebruik sukade lappen. Sommige gebruiken runderlappen maar die vind ik droog smaken maar voor jou misschien ideaal want daar zit echt niks door qua vet
Een runderlapje is niet vet, maar wordt ook gauw droog. Ik gebruik daarom meestal riblappen, zit wel wat vet aan, maar dat kan je er af snijden als jet het gaat eten. Geen spectaculair recept , maar ik doe het altijd zo: Riblappen kruiden met peper en zout ( of rundvlees kruiden ) en een poosje in laten trekken. Vlees een tijdje voor bereiding ( half uurtje- uurtje ) uit de koelkast halen en op kamer temperatuur laten komen. Bakboter in de pan en boter bruin laten worden. Dan de riblappen in de pan en aan beide kanten goed bruin aanbakken. Als de riblappen goed zijn aangebakken doe ik er warm ( niet kokend ) water bij, zoveel dat de lappen deels onder staan. Vervolgens voeg ik laurierblaadjes, kruidnagel en een scheut rode wijn ( alles naar smaak ) toe en laat ik de lappen 2-3 uur op een heel laag pitje sudderen. Af en toe omdraaien en checken of er nog voldoende vocht bij zit.
Sukade lappen. En wat ik heel lekker vind... behalve laulier en kruidnagel, speculaaskruiden en aan het eind van de suddertijd ontbijtkoek erdoor, mmmmm.... met rode kool met appeltjes!
Jaaaaa heb ik Sucadelappen op kamertemperatuur laten komen, licht insmeren met mosterd aan beide kanten, even aanbakken tot de buitenkant mooi bruin is. Dan uit de pan, uitje fruiten, lappen weer terug erin...heet water erbij (dat is de truc, steeds als je water toevoegt moet het heet zijn, anders wordt je vlees taai) ....zorgen dat ze onder staan. En een flinke scheut azijn. Laurierblaadjes erbij en kruidnagelen (die prik ik in het vlees, dan kan ik ze nog terug vinden) paar uur laten staan en steeds heet water toevoegen. Op het laatst doe ik ontbijtkoek erbij.
Deze maar ik gebruik runderriblappen. Juist het intramuscular vet geeft zo veel smaak en hoe meer van dat soort vet hoe hogerde kwaliteit van het vlees
En die ontbijtkoek die doe je er dan in stukjes door en dat lost op in de jus ofzo? Is dat voor de binding dan?
Hier eerst kruiden met zout en peper, vlees goed dichtschroeien in de boter, dan eruit halen, in het braadvet gesnipperd uitje fruiten, dan een eetlepel bloem er doorroeren, scheut azijn en dan water. Kruidnagels of kruidnagelpoeder erbij, larierblaadjes erbij, en het vlees er terug in. 4 uur stoven en dan eten. Heerlijk.
Ik gebruik, als het er is, een braadstuk. Sucadelap zit juist wel veel vet in, die is doorregen. Verder houdt ik het altijd eenvoudig. Peper en zout erop, bruinbakken in croma (geeft ook lekkere jus) en dan flink wat heet water erbij (net niet onder water) met twee laurierblaadjes. Regelmatig jus omdraaien. En niet 2.5 uur sudderen, maar gerust 3 uur. Valt ie lekker uit elkaar.
Ja lost op en is idd voor een binding, maar geeft tegelijkertijd een lekkere smaak aan het vlees en de jus. wat edelweiss zegt, met runderlappen kan het ook heel goed.
Runderriblap (en dan niet het vet eraf snijden), dit kruiden, aan beide kanten goed aanbakken. Dan wat water erbij, laurier, tijm, rozemarijn of welke kruiden ik in huis heb en lekker een paar uur laten sudderen (lees ik flikker 's morgens het vlees in de pan als ik de kinderen naar school heb rond half 9 en zet de pan rond 11.30 uur weer uit omdat ik de kinderen uit school moet halen en dan rond 16 uur gaat die weer aan en rond 17 uur is het etenstijd).
Ik gebruik ook meestal sucadelappen. Even aanbakken met kruidnagel en laurier en dan uit de pan. Ui aanbakken en zodra glazig zijn vlees er weer bij. Dan afblussen met bier (ik gebruik meestal trappistenbier) en water met een bouillon blokje. Scheutje schenkstroop erbij en lekker laten pruttelen. Als de saus te dun blijft bind ik met een maizenapapje. Ik gebruik geen recept, maar doe alle ingrediënten op gevoel en naar smaak
Ik neem meestal rib/runderlappen. Halfuur vantevoren uit de koelkast halen, beide kanten aanbakken in boter met wat olie, daarna 0,5L warme runderbouillon en wat tijm erbij en lekker een paar uur laten stoven. Simpel maar heerlijk, en ook een goed begin van een stoofpot!
Sucade lappen gebruiken die hebben iets langer nodig dan riblappen om mals te worden maar hebben er minder vet in zitten! Als je wel riblappen gebruikt kan je de grote stukken vet eraf snijden... en dan de dag de restjes met patat op eten hmmmmmm
Ik neem altijd runderlappen, hou ook absoluut niet van vet brrrr.. Ik bak ze even aan, en dan een zakje voor runderlapjes erbij, en het nat van augurken! Dat geeft het een beetje een zure smaak aan. Heel lekker. En natuurlijk larierblaadjes erin, en dan zet ik het in de oven 2 uur gaat worden en dan is het super mals.
Runderstoofpotje met appelstroop - Recept - Allerhande - Albert Heijn Deze maak ik regelmatig. Vooral in de winter. Lekker! Kan natuurlijk ook met bijv sucade lappen