Enkel verstuikt maandag. Wat doen?

Discussion in 'De lounge' started by baby90, May 31, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. baby90

baby90 Fanatiek lid

Mar 10, 2011
    4,032
    316
    83
    Female
    Gelderland.
    Ik heb afgelopen maandag avond mijn enkel verstuikt tijdens het hardlopen. Ik stapte precies in een kuil en toen klapte hij dubbel.
    Hij werd direct dik en ik kon (en kan) er niet op staan, ik zat op de grond te huilen als een klein kind. Door hulp van 2 personen terug gebracht en mijn voet in het ijskoude water gehouden.
    Eenmaal thuis de hap gebeld. Die zeiden dat ze door de zwelling toch niets konden zien. Dus koelen, hoog houden en zwachtelenen paracetamol.
    Koelen en hooghouden gedaan, zwachtelen niet want ik had niets in huis. Die nacht dacht ik ff naar de wc te kunnen, met als resultaat dat ik weer zat te huilen als een klein kind.
    Dus weer 2 paracetamol. Ook die ochtend zo'n pijn dat ik heb zitten huilen. Verdere dag ging het opzich wel, niet op gelopen maar als ik mijn voet stil houd gaat het wel. Ook bij de huisarts geweest die nog wel een dag af wilde wachten of de pijn zou zakken. Verband is hij niet zo van zei hij. Krukken halen en niet op lopen.
    Vanochtend ff hinkelend naar de wc, ging opzich (ja pijn doet het de heletijd wel, maar niet zo ernstig).
    Maar net weer zitten huilen. Zo ineens. Toch misschien verkeerd aangespannen?
    Moet ik hiermee weer naar de huisarts? Ik heb een plek op mijn enkel dat bij lichte aanraking al erg pijn doet. Aan de andere kant trouwens ook.
    Hij is nog steeds dik, en maar heel licht wat blauw.

2. Elsa86

Elsa86 VIP lid

Jun 30, 2014
    6,570
    3,507
    113
    Ik zou bellen en ik zou willen dat er een foto van gemaakt wordt. Voor hetzelfde geldt is het gebroken.

Wat ontzettend vervelend zeg. Sterkte ermee.

3. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Ik zou nu niet meer afwachten, desnoods naar eerste hulp van het ziekenhuis gaan. Klinkt niet normaal dat je zoveel pijn hebt. Overigens kun je best even tijdelijk wat meer pijnstilling nemen tot 4x2 pcm op een dag.

4. Minime3

Minime3 Bekend lid

Oct 13, 2013
    674
    133
    43
    mee eens. Bellen en op je strepen gaan staan. Een arts kan vanuit de buitenkant niet zien of er wat gebroken is. Vind het een beetje nalatig...

5. Minime3

Minime3 Bekend lid

Oct 13, 2013
    674
    133
    43
    Oja en een goede combi pijnstilling is 2 paracetamol en een ibuprofen tegelijk nemen. Sterkte

6. baby90

baby90 Fanatiek lid

Mar 10, 2011
    4,032
    316
    83
    Female
    Gelderland.
    Bedankt, en bedankt voor de tips!

Ik word niet goed van deze praktijk. Nu zijn ze weer in overleg dus niet bereikbaar. Moet eigenlijk voor 10 uur bellen. Zal straks vast op mn kop krijgen van de assistente (vrouw van de ha):confused:.
    Ik zal straks dus nog eens bellen.
    De pijn valt nu weer mee, hij is wel aanwezig.. zeurend. Maar blijkbaar zit er toch iets niet goed als het soms ineens zo'n pijn kan doen.. toch? Ik hou er niet van om voor niets te gaan:oops:

7. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Mijn collega heeft dit een maand geleden ook gehad. Vijf dagen zo rond gehinkt. Toen toch maar naar de dokter, bleek dat ze een gebroken enkel had. Dus ik zou toch even doorduwen bij de dokter.

8. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    3,187
    1,749
    113
    Ik zou ook een doorverwijzing eisen eigenlijk. Enne verband is hij niet van? Wat is dat voor kromme uitspraak... grapjas.

9. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    3,187
    1,749
    113
    Gewoon zeggen dat je nog steeds veel pijn hebt, ongeacht of het op dat moment zo is of niet. Je hebt pijn, klaar.

10. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,048
    2,186
    113
    Brabant
    De pest is dat met een flinke zwelling je op de fotos weinig ziet.
    De ha-ass kan wel een goed drukverband aanbrengen. Dan goed voet hooghouden, 4x pd 1000mg pmol en op krukken lopen.
    Dan zakt de zwelling en kan er een juiste foto gemaakt worden.

Hooghouden is trouwens: enkel boven knie-boven heup

Sifra likes this.
  11. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,191
    16,523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Foto maken is nu weinig zinvol ivm zwelling.
    Dochter heeft het afgelopen voorjaar gehad.
    Enkel doorgeklapt en mega zwelling.
    Koelen koelen koelen is de beste remedie.
    Voet omhoog.
    Belasten op geleidde van de pijn en bij toenemen klachten opnieuw contact huisarts.
    Het zou goed kunnen dat je een scheurtje hebt maar een flinke kneuzing doet ook verrot veel pijn.
    Straks gewoon even overleggen met de assistente.
    Ik ben zelf dokters assistente en van al die mensen met hun je moet eisen gaan mijn nekharen alweer overeind staan.
    Spreek je zorgen uit en vraag of je een verwijzing kunt krijgen voor het maken van een foto.
    Beterschap!

wishtobe, Sifra and littleladybug like this.
  12. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,149
    3,174
    113
    Ik snap je punt uit professioneel oogpunt.
    Helaas heb ik zelf wel de ervaring dat je soms echt dingen moet eisen. Ik ben ooit weggestuurd met een dikke knie onder het mom van "je stelt je aan". Zwelling nam maar niet af en kon niks meer. De fysio wist ook niet wat hij nog voor me kon doen.
    Ander ziekenhuis heeft me vervolgens 5weken in het gips gezet (voor de zwelling?) En vervolgens een kijkoperatie gedaan. Hier bleek dat mn kruisband was afgescheurd en mn knieband gescheurd. Sorry maar volgens mij stel ik me dan niet echt aan?

13. baby90

baby90 Fanatiek lid

Mar 10, 2011
    4,032
    316
    83
    Female
    Gelderland.
    Bedankt dames.
    Ik had inmiddels alweer gebeld en de ha had inderdaad in het systeem gezet dat als de pijn niet zou minderen ik vandaag een foto moest laten maken. Dus dat ga ik straks laten doen in het ziekenhuis. We'll see. iig bedankt voor jullie reacties.

14. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

Sep 4, 2016
    7,734
    3,516
    113
    Sterkte straks in het ziekenhuis!

baby90 likes this.
  15. meisje1977

meisje1977 VIP lid

Mar 1, 2013
    8,108
    472
    83
    Goed dat je een verwijzing hebt. Ben het met Anouk eens. Tegenwoordig eist iedereen wat en zijn mensen ongeduldig. Ik zit ook in de zorg idd en het beeld is heel herkenbaar. Als je op eigen gelegenheid naar de Seth gaat kost je dat geld dus dat zou ik niet zo snel doen.
    Een zwelling duurt ook even voordat dat afneemt.
    Beterschap en hopelijk valt het allemaal mee

16. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hoe zou dat u komen denk je dat mensen tegenwoordig dingen gaan eisen bij de huisarts? Zou dat er ook niet mee te maken hebben dat veel assistentes tegenwoordig denken zelf de huisarts te zijn? Soms is een assistente namelijk werkelijk een onneembare horde om bij de huisarts te komen! Ze gooien gelijk met hun wondermiddel Paracetamol. En willen je liever niet dan wel zien. Ik begrijp heus wel dat je niet om elke poep en scheet naar de huisarts moet gaan. Maar wat ik in mijn naaste kring en ook al in mijn eigen gezin heb meegemaakt aan haaibaaien van assistentes, dat is werkelijk niet normaal. En ja, een afspraak bij de huisarts bleek in alle gevallen wel degelijk nodig te zijn! Klachten over de betreffende assistente ook bij de huisarts zelf gedeponeerd en die vond dat wij ook gelijk hadden.
    Conclusie: het komt van twee kanten!

Maar dit topic gaat hierdoor een andere wending nemen.

TS, veel sterkte. Hoop dat het daadwerkelijk bij een kneuzing blijft.

HappyRabbits and Bailey07 like this.
  17. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    Hoe gaat het nu?

18. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Adviezen van op eigen gelegenheid naar de SEH gaan, word ik ook niet vrolijk van. Een pijnlijke enkel is vervelend maar als iedereen dat advies zou opvolgen, zou het personeel te druk zijn om de echte spoedpatiënten met bv een beroerte of hartinfarct te helpen.

Foto, ook via de huisarts, moet je trouwens gewoon betalen, tenzij je eigen risico al op is. Als het gebroken is, sturen ze je meestal naar de SEH en ook dat moet je dan zelf betalen.

19. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,191
    16,523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad

Ik begrijp jou heel goed maar doorgaans zijn mensen gewoon enorm veeleisend en dwingend.
    Bij ts was er ook helemaal geen reden om te gaan eisen want stond gewoon in het systeem dus niets aan de hand.
    Ik hoop snel van haar te horen hoe het is afgelopen.

20. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,191
    16,523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Op eigen gelegenheid naar de seh gaan is wel het domste wat je kunt doen in een niet urgente situatie.
    Zit je daar uren te wachten eer dat je eens geholpen wordt.

Share This Page