Vragen over expat

Discussie in 'De lounge' gestart door Beitsche, 23 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beitsche

Beitsche Fanatiek lid

12 nov 2007
    1.068
    1
    38
    Hallo allemaal,

Mijn man zou heel graag willen emigreren( naar het liefst Zweden). Nu vind ik dat een prachtig land, maar een emigratie is voor mij te definitief. Ik weet dat je altijd terug kan, maar je gaat er in eerste instantie vanuit dat je daar blijft. Nu zei ik hem dat ik waarschijnlijk wel een 1,5 jaar a 2 jaar zou willen gaan. Het land en het avontuur lokt me wel, maar ik niet dat het zo definitief is. Dus expat misschien

Maar nu heb ik daar wat vragen over. Het gaat om praktische zaken, maar ook om ervaringen. Misschien kunnen jullie mij helpen?

- Naar welke land zijn jullie gegaan?
    - Zijn jullie vertrokken vanwege werk of hebben jullie daar werk gezocht?
    - Hoe hebben jullie dat je met je huis gedaan? Wij hebben een koopwoning. Hebben jullie die verhuurt? Of verkocht? En hoe ging dat toen jullie terug kwamen?
    - Hoe was het voor de kinderen? Konden zij daar wennen? En hoe ging dat bij terug komst? Hoe oud zijn/ waren de kinderen bij weggaan en eventueel terug komst?
    - Kregen de kinderen een achterstand op school door het vertrek en terugkomst?
    - Hoe is/ was jullie ervaring?
    - hoe doe je dat met verzekeringen? Blijf je verzekerd in Nederland of verzeker je je in het land waar je heen gaat?
    - moet je je uitschrijven in Nederland en inschrijven in dat andere land? Of blijf je ingeschreven in Nederland? Hoe gaat zoiets?
    - op wat voor school zitten/ zaten de kinderen in het andere land? Kunnen ze op een gewone school in het land of moeten ze naar een internationale school?

Zijn heel wat vragen zie ik :) hopelijk kunnen jullie me wat helpen met de praktische zaken, maar ook met ervaringen.

Alvast bedankt

2. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik heb 7 jaar in Duitsland gewoond en ik sta nu op het punt om te verhuizen naar Saoedi Arabie.
    Ik zal je vragen proberen te beantwoorden. Wat betreft Saoedie, ik ga as vrijdag heen, dus ik kan je nu nog niet veel vertellen.

1. We hebben dus eerst in Duitsland gezeten en gaan nu naar Saoedie Arabie

2. Duitsland: ik ben vertrekken vanwege studie. Mijn man leren kennen en hem achternaam gegaan.
    Soedie Arabie: mijn man heeft daar een nieuwe baan gekregen voor 2x 2 jaar.

3. Wij hadden in Duitsland een huurwoning dus we hebben gewoon de huur opgezegd.

4. Mijn kinderen zijn allebei in Duitsland geboren. Mijn oudste is nu 5 en hij vindt het heel spannend maar ook wel eng. mijn jongste is bijna drie en wil alleen maar naar papa.

5. Geen idee nog.

6. In Duitsland heb ik het altijd naar mijn zin gehad. Saoedie weet ik nog niet. Ik vlieg er vrijdag heen LOL

7. Wij hadden de verzekeringen in Duitsland en nu de nieuwe verzekeringen in Saoedie.

8. Wij hebben ons uitgeschreven in Duitsland en ingeschreven in Saoedie. Als je echter wordt uitgezonden via een Duits bedrijf kun je gewoon in Duitsland ingeschreven blijven. Weet niet hoe het in Nederland is maar er is veel info op het net te lezen

9. In Duitsland ging mijn oudste naar een lokale Kindergarten. In Saoedie staat hij nu ingeschreven op de internationale school.

Succes met alles!

3. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0

ik heb tien jaar in Griekenland gewoond.

Toen ik vertrok was ik nog geen dertig en ik ben echt voor de liefde gegaan. Daar getrouwd, kindje gekregen, maar nu weer terug zonder man (lang verhaal).

- Hoe hebben jullie dat je met je huis gedaan? Wij hebben een koopwoning. Hebben jullie die verhuurt? Of verkocht? En hoe ging dat toen jullie terug kwamen?

in Nederland had ik geen eigen huis. Ik ken wel veel expats. Zij hebben hun huis aangehouden en verhuren dit vaak...

- Hoe was het voor de kinderen? Konden zij daar wennen? En hoe ging dat bij terug komst? Hoe oud zijn/ waren de kinderen bij weggaan en eventueel terug komst?

bij expatvrienden zie ik dat de kids vaak wel flexibel zijn. Bij terugkomst of overplaatsing moeten de kids vaak wel wennen maar het ligt aan de leeftijd hoe dit gaat. Ik heb heel erg gemerkt dat kinderen gevoelig zijn voor hoe het met de ouders, met name de thuisblijvende ouder die niet werkt, gaat...

Als je kind naar een internationale school gaat en ook in nl weer, dan komt dat goed...

Mijn zoontje is geboren in Griekenland en dat was perfect. Veel buiten zijn is goed voor kids!maar ik ben nu blij dat ik in nl ben. De scholen zijn daar erg slecht en geld voor privéschool had ik niet...verder vind ik het een verrijking om in een zo ander land gewoond te verhaal)

- hoe doe je dat met verzekeringen? Blijf je verzekerd in Nederland of verzeker je je in het land waar je heen gaat?

Ik ben verzekerd gebleven in nl.

- moet je je uitschrijven in Nederland en inschrijven in dat andere land? Of blijf je ingeschreven in Nederland? Hoe gaat zoiets?

Ligt aan het soort contract voor werk in t buitenland...ik werkte voor Nederlandse organisatie dus ik kon mijn officiële adres hier houden.bedenk wel dat als je je uitschrijft, je later met woning, mocht je willen huren, een probleem hebt bij terugkomst en je ontvangt geen AOW over de jaren dat je niet in nl woont...

- op wat voor school zitten/ zaten de kinderen in het andere land? Kunnen ze op een gewone school in het land of moeten ze naar een internationale school?

N.v.t. Maar dat ligt aan t land en de taal!de meeste kids gaan naar een internationale school, betaald door t werk...

Zijn heel wat vragen zie ik :) hopelijk kunnen jullie me wat helpen met de praktische zaken, maar ook met ervaringen.

Alvast bedankt[/QUOTE]

4. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Volgens mij ben je expat als je uitgezonden wordt door een bedrijf. Zo te lezen is dat bij jullie niet het geval toch?

5. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Succes! :)

6. maaikenaomi

maaikenaomi Niet meer actief

oman (midden oosten)
    mijn vader werd uitgezonden door Shell, en nu weer voor 4 jaar, maar ik ben niet meer mee :)
    mijn ouders hebben het huis toen verhuurd, maar er konden op een gegeven moment geen huurders meer gevonden worden en toen toch maar besloten het te verkopen. Hier hebben ze bij terugkomst heel erg spijt van gehad. Omdat het een mooi huis was in een mooie buurt en er dus fijn gewoond hebben. Bij terugkomst waren huizenprijzen enorm gestegen en is mijn moeder eerder teruggestuurd om huizen te kijken, ze heeft toen binnen 2 weken een keuze moeten maken. Hier zijn ze nooit echt tevreden mee geweest. Ook was het huis nog niet klaar toen wij terugkwamen dus hebben eerst een paar maanden in een appartement van de Shell gezeten.
    ik heb het als geweldig ervaren. We hebben er 2 keer gezeten (en nu mijn vader dus voor de derde keer) eerste keer van mijn geboorte tot mijn 6e, daarna weer van 9e t/m 16e. Ik zie het land nog steeds als mijn thuis en heb helemaal niks met Nederland. Ik zat daar op een internationale school, maar met een tak van het Rijnlands lyceum uit Wassenaar. Hield dus in dat ik bepaalde lessen in het Nederlands kreeg, in mijn geval op vwo niveau. Bij terugkomst geen last van achterstanden, eerder verrijking door het beheersen van de Engelse taal op native speaker niveau. (Heb ik nu in huidige baan nog profijt van) Echter heb ik het op sociaal niveau erg moeilijk gehad. 16 is een bewerkelijke leeftijd en moest dus al mijn vrienden achterlaten en kon hier in Nederland echt mijn draai niet vinden... Niet mijn type mensen enz enz... De eerste keer dat we terugkwamen echter geen last van gehad. Ik zou dus wel naar de leeftijd van je kinderen kijken. Veel van mijn groep 8 klasgenoten zijn naar internaten gegaan in Nederland, dat zou evt ook een optie zijn.
    Nee helemaal niet...
    Geweldig! Echt een verrijking in een kinderleven, je leert zoveel van andere culturen en talen!
    Ik weet niet hoe het toen is gegaan, maar ik weet dat mijn vader nu een internationale zorgverzekering heeft via de Shell.
    Wij waren toen ingeschreven in Oman, moesten ook daar onze paspoorten enzo doen. Wij hadden toentertijd al dat we vingerafdrukken moesten geven :) Vond die heisa die er toen hier over ontstond dus ook erg grappig :)
    oman was toen nog erg onderontwikkeld, met weinig scholen. Intussen is het allemaal een stuk beter geworden en zijn een aantal jaar geleden zelfs de grenzen open gegooid voor toeristen, wat ik persoonlijk erg jammer vind, want die halen de magie van het land wel weg door in bikinitopjes rond te lopen. In onze tijd was dat streng verboden! Buik, armen, benen bedekt! Erg jammer, maar helaas... Voor de economie van het land is het wel goed... Maar goed, dat was je vraag niet :) in ons geval was er een Nederlandse Shell basisschool en een internationale British school met dus een Rijnlands lyceum tak. Let er wel op dat internationale scholen erg duur zijn! In ons geval betaalde de Shell.

Hoop dat je er wat aan hebt!

Alvast bedankt[/QUOTE]

7. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Naar Frankrijk, mijn vriend woonde er aan, hij is Frans.
    Ik ben dus geëmigreerd.

Ik ben vertrokken vanwege de liefde , en ben nog opzoek naar werk. Dit gaat moeilijk vanwege de taal.
    Ik ben vanuit mijn ouders huis vertrokken. Mensen om mij heen die ook geëmigreerd zijn, hebben hun huur opgezegd. Of hun huis onderverhuurd.
    Geen kinderen hier. Maar voor kinderen kan het een schrok zijn vanwege taal en cultuur. Vaak worden zij een klas terug gezet.
    Van wat ik heb gehoord, ja.
    Mijn ervaring is moeilijk. Ik hou van Frankrijk, en ik stond er nuchter in. De eerste 3 maanden waren geweldig! De maanden daarna begon ik het moeilijk te vinden. Ik merkte dat ondanks dat het een Europees land is, er veel cultuurverschillen zijn. (Taal, eten, gebruiken, regels, omgang met mensen)
    Als je langer dan 2 jaar naar het buitenland gaat, ben je verplicht dat te melden of je verzekering op te zeggen.
    Verzekeringen afsluiten in een ander land als je nog geen baan hebt, is drama! Letterlijk drama. Veel regelen en doen! Bereid je voor! en regel eigenlijk alles voordat je vertrekt!
    Op de site van de overheid kun je veel informatie vinden.

Ik heb mezelf uitgeschreven uit Nederland. Vanwege belasting en verzekeringen etc. Lees je goed in hoe het werkt in Zweden. In Frankrijk kennen ze bijvoorbeeld geen burgerlijke stand. Je kunt je dus nergens inschrijven. Dit geeft/gaf mij veel problemen.
    - op wat voor school zitten/ zaten de kinderen in het andere land?
    Niet van toepassing:)
    Kunnen ze op een gewone school in het land of moeten ze naar een internationale school?
    Ze kunnen naar een gewone school, maar qua taal wordt dat erg moeilijk. Kinderen leren snel, maar hoe snel? :)

Succes!

Deel Deze Pagina