Discussie afkappen, hoe doe jij het?

Discussie in 'De lounge' gestart door Trimiento, 11 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Trimiento

Trimiento Niet meer actief

Iemand lokt een discussie uit waar je geen zin in hebt of stelt een vraag aan je waar je geen behoefte aan hebt om ( tegen die persoon, of gewoon helemaal niet) op te antwoorden.

Ben je heel direct, geef je "lik op stuk" als degene met verwijten komt ofzo, wat doe jij in zo'n geval?

2. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Uh ja, ik zeg gewoon dat ik daar geen behoefte aan heb..

"Daar wil ik het niet over hebben"
    "Dat gaat je geen zak aan"
    "Ik heb hier geen zin in"

Je kan beter maar gewoon eerlijk en direct zijn, anders kom je nooit van bepaalde mensen/opvattingen af..

3. Ismene

Ismene Actief lid

17 apr 2013
    146
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als het even kan verander ik van onderwerp met een grapje ofzo. Desnoods doe ik of ik het niet gehoord heb, als iemand zomaar ineens over een vervelend onderwerp begint. Of ik zeg domweg dat ik het een vervelend onderwerp vind, en begin dan over iets anders.

Een kennis/vriend/familielid die vanuit het niets met verwijten komt - kan ik me eigenlijk niet herinneren dat me dat ooit overkomen is? Wat is de context hier? Ik zou zelf geen lik-op-stukbeleid voeren, dat geeft enkel ruzie... en daar heb ik een gloeiende hekel aan.

4. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ik zeg gewoon dat ik geen behoefte aan het betreffende gesprek of vraag heb. Of idd dat het diegene niets aan gaat. Ik heb daar echt schijt aan hoor wat een ander daar dan van vindt.

5. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    ik heb nog nooit ruzie gehad hoor met iemand als ik zei dat ik nu ff geen zin heb of dat ik dat niet wil bespreken. Er moeten wel 2 zijn die de ruzie maken he. Ik ga me echt niet laten uitlokken tot ruzie terwijl het mijn goed recht is met wie ik wat bespreek over MIJN zaken.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.806
    19.050
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Om echt antwoord te geven op de vraag, heb ik toch meer context nodig. Als de ander namelijk een terecht vraag of verwijt heeft, vind ik niet dat jij je er vanaf kunt maken met "hier heb ik geen zin in." Stel je komt je kind ophalen van het kdv. 's Ochtends netjes afgeleverd, zit ie nu ineens onder de schrammen en blauwe plekken. Kan de leidster op dat moment wel geen zin hebben, maar dat gesprek kun je natuurlijk niet afkappen. Of als je geld geleend hebt en de persoon vraagt wanneer je gaat terugbetalen.

Maar als het iets is waar die ander niks mee te maken heeft, dan zeg ik gewoon heel duidelijk dat ik met die persoon niet over dat onderwerp in gesprek ga.

7. rums

rums Niet meer actief

Ik zeg dan dat ik geen zin heb om te antwoorden of haal mijn schouders op.

8. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Op het moment dat ik er geen zin meer in heb, zeg ik:

"maar je moet de groe(n)te van Hak hebben". Serieus, het werkt echt, iedereen is dan direct dichtgeklapt.

9. Shopaholicnl

Shopaholicnl Fanatiek lid

3 mrt 2013
    2.775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    ik geef aan dat ik er geen zin in heb... als ze toch door blijven gaan met verwijten trek ik een doosje hormonen open

10. Smnee

Smnee Niet meer actief

Ik zeg vaak 'o ja nee helemaal gelijk heb je'. Een beetje sarcastisch, dan is het vaak wel duidelijk.
    En zo niet, dan zeg ik gewoon 'ik heb geen zin deze discussie'.

11. Joycey

Joycey Niet meer actief

Dit dus :D Maar ook buiten de zwangerschap komen die hormonen erbij kijken!

12. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    'Hier heb ik geen zin in'
    'Dat zijn mijn zaken'
    'Waarom interesseert dat je?'

Zoiets..

13. Nathalias

Nathalias Actief lid

11 feb 2012
    227
    1
    16
    Als iemand echt vervelend is maak ik vaak de opmerking:

"Hoor ik nou een lama schijten?" Terwijl ik om me heen kijk.

Word niet altijd op prijs gesteld maar is mijn humor. :D

14. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Ik draai er omheen, zeg niet wat ik denk en probeer zo snel mogelijk van onderwerp te veranderen omdat ik me ongemakkelijk voel en denk dan ook: Ik had beter thuis kunnen blijven/niet af moeten spreken enz.

Ik wou dat ik kon zeggen dat ik een sneer geef in zo'n geval, maar daar ben ik echt teveel voor in mezelf gekeerd en verlegen.

15. Trimiento

Trimiento Niet meer actief

Oke bijvoorbeeld het onderwerp borstvoeding/ flesvoeding dat een kennis van sport steeds maar weer aan probeert te snijden waar ik geen zin/behoefte aan heb om dat met diegene te bespreken. Zelfs al heb ik dan gezegd iets in de trant van "weet ik nog niet"ofzo, geeft ze duidelijk haar mening en loopt ze het ene voeding helemaal de hemel in te prijzen en waar het andere zo slecht zou zijn.
    Ik word dan geirriteerd en kan dan erg bot uit de hoek komen, terwijl ik mezelf juist aan het leren ben iets op een nettere manier te zeggen;)

16. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Ik wilde hetzelfde als tupp zeggen maar ik nu ik lees waar het over gaat zou ik het waarschijnlijk laten begaan. Als het om een kennis gaat zou ik bijvoorbeeld een keer een opmerking maken in de trant van 'dat heb je inderdaad al gezegd' of 'ik zie het tegen die tijd wel, kan je nu toch niks van zeggen'. Als ze die hints niet snapt vind ze zichzelf waarschijnlijk belangrijker dan wat jij werkelijk gaat doen straks.

17. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    ik zou de eer aan mezelf houden en zeggen:
    tuurlijk jij hebt gelijk! en als je het niet hebt, dan krijg je het gewoon!

mensen die in discussie gaan omdat ik iets niet goed doe:
    "weet je wat, doe jij het lekker zelf de volgende keer!"

mensen die iets persoonlijks willen vragen waar ik geen antwoord op wil geven:
    "Das voor jou een vraag, voor mij een weet en dat blijft zo!"

of

"je mag wel alles eten maar niet alles weten"

18. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Tegen manlief zeg ik dan.. "Ik heb geen zin in ruzie.. Dus misschien is het beter gewoon je mond te houden"

Helaas voornamelijk nodig als manlief op oorlogspad is...
    En dan laat hij zich daar meestal niet door tegen houden.
    Helaas voor hem wil ik dan nog wel opmerken dat ik niet van plan ben er verder op in te gaan omdat ik geen zin heb in ruzie.
    En daarna doe ik dat dan dis ook echt niet meer.

Heel frustrerend heb ik begrepen... Maar ik HAAT ruzie en zeker over iets waarvan het MIJ een worst zal zijn :)

19. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Heb sinds kort een nieuwe afkapper geleerd, zeker als men met verwijten komt.
    'Je vind het leuk of je vind het niet leuk, maar het is gewoon zo!'

*Jochem Meijer*

20. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    Heerlijk!! Ik wou dat ik jouw geduld had.
    Overigens heeft hij een punt, niets zo frustrerend als ruziemaken met iemand die niet meedoet.

Deel Deze Pagina