glutenallergie?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by bezigbijtje, Dec 27, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

Feb 8, 2010
    13,842
    0
    0
    hotfixen is momenteel mijn favo bezigheid als de m
    gelderland
    Hallo mama's,

Ninthe word verdacht van een allergie ze denken tarwe/gluten.
    Maar we hebben zelf onze twijfels hierover, voor de zekerheid zijn we wel even gestopt met gluten/tarwe om het te testen.

Hoe herkende jullie de gluten allergie?
    Hoe werd het vast gesteld?
    Wat mag een kindje met gluten allergie niet?
    Iemand een handige site?

Mijn moppie is nu bijna 8 maanden. De reden dat ze haar verdenken (huisarts) is dat ze soms ineens vanuit het niets kan huilen, ineens 's nachts ook. Ze slapen al vanaf de 13 weken van 19.00-6.30uur.
    Ze heeft vaak over de dag verspreid ontlasting en hele kapotte billetjes. Verder valt ons eindelijk niks op...

IK ben benieuwd naar jullie mening, tips, ervaringen.

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Groeiit ze goed, heeft ze diaree?

3. Eendje77

Eendje77 Lid

Jan 28, 2008
    68
    0
    0
    #3 Eendje77, Dec 27, 2012
    Last edited: Dec 27, 2012
    Hoi,

Vervelend dat je kindje zo'n last heeft met de ontlasting.

3 mensen in mijn directe omgeving hebben het en mijn oudste zou het kunnen krijgen (hij heeft het gen, maar er zijn nog geen antistoffen gevonden in zijn bloed)

Met een dieet kan je prima leven met coeliakie(=glutenallergie), maar het is soms wel lastig omdat je geen tarwe, gerst, haver, rogge en spelt mag en dat zit in heel veel producten.

Zijn bij jullie de problemen pas begonnen na het introduceren van tarwe omdat de huisarts denkt aan glutenallergie?

Persoonlijk zou ik toch niet zelf gaan proberen maar vragen om een bloedtest en een verwijzing naar de kinderarts. Het is fijner om zeker te weten of je kindje het wel of niet heeft omdat het best een ingrijpend dieet is. Ik weet niet helemaal zeker of het ook nog steeds voor kinderen geldt maar voor volwassenen weet ik dat je het alleen officieel kan vaststellen met een biopt uit de darm, maar daarvoor moet je dan wel een poos gluten hebben gegeten anders is de darm al herstelt en zie je er dus niets aan.

De mensen die ik ken hadden voor het dieet allemaal veel last van hun darmen, pijn in hun buik, diarree, lucht. Een van hen viel ook erg veel af, en een ander had al jaren de diagnose spastische darm(nu dus niet meer..), de derde was al zo gewend aan de buikpijn dat ze er waarschijnlijk ook al jaren mee liep. De symptomen zijn niet altijd zo specifiek dat je direct aan coeliakie denkt.

De symptomen van jouw kindje kunnen natuurlijk ook nog op allerlei andere zaken wijzen, mijn oudste is toen bijvoorbeeld ook onderzocht op parasieten. Misschien is het ook gewoon nog wennen aan nieuwe voedingsmiddelen, waarschijnlijk krijgt je kindje nog niet zolang brood en vast voedsel?

Handige site:Glutenvrij - Welkom

Ik zou het dus echt laten uitzoeken.

Succes!

4. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Krijgt ze geen tanden??
    Lijken mij nou niet echt tekenen die specifiek op een glutenallergie lijken? Althans, ze kunnen ook bij hele andere dingen passen...
    Is er inderdaad sprake van (veel) diarree?? Flinke buikkrampen?? Slechte groei??

5. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

Feb 8, 2010
    13,842
    0
    0
    hotfixen is momenteel mijn favo bezigheid als de m
    gelderland
    Laat ik voor op stellen dat wij zelf niet het idee hebben dat het dit zal zijn! Mijn huisarts denkt dit door aanhoudenden (ruim n maand nu) kapotte billen, veel poepluiers (geen diaree overigens) en soms ineens overstuur.

Ze is bijna 8 maanden krijgt vanaf 6maand brood, granen papje en tussendoortje. Rond de 7maanden kreeg ze hier last van.... De huisarts wilde dat ik ging wegen op het cb om te kijken of ze goed groeide. Ze was in 7 weken maar 300gram aangekomen, weinig. Maar de arts van het CB zei me dat ze iets bollig was en nu in het "normaal" zat, dus dat het niet iets was om zorgen over te maken. Ze rade me aan om tot de afspraak van 7januari even tarwe enz te vermijden en daarna op de afspraak 7januari te bespreken hoe nu verder (feestdagen he....)

Ik heb via deze site contact met meer moeders van kindjes die in mei geboren hebben en er zijn er meer die de nachten ineens vaker komen, onrustiger zijn en wat sneller huilen. Hopelijk is het gewoon een fase dus....

Ik was/ben benieuwd naar de mening van mensen die het in hun omgeving kennen en hoe jullie het vinden klinken bij mijn meisje.

6. ciske75

ciske75 Nieuw lid

Jul 16, 2010
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik wou dat mijn huisarts zo alert was en ons in dat stadium geadviseerd had om te testen op glutenalergie. Mijn dochter van 1,5 heeft in oktober de diagnose coeliakie (glutenintolerantie) gekregen. Het begon als heel veel breierige poepluiers per dag, en snel boos/geirriteerd. Dit ging maanden zo door en er werd iedere keer aan andere dingen gedacht. Uiteindelijk werd ze heel ziek (bleek, apathisch en veel braken).

Ik hoop dat jouw dochter het niet heeft hoor en die kans is uiteraard groot, maar ik zou toch haar bloed laten testen. Sinds kort hoeft er gelukkig geen darmbiopt meer gedaan te worden. Je kan zoveel ellende voorkomen als het blijkt dat het wel coeliakie is. Je kan dan meteen met het dieet beginnen en dan blijft je een heel ziek kind bespaard.

Ik hoop niet dat ik je laat schrikken, want het hoeft absoluut geen glutenintolerantie te zijn. Bloedprikken is niet leuk, maar zo gebeurd. Je moet dan wel gewoon brood blijven geven, anders geeft de bloeduitslag geen juist resultaat.

Sterkte!

Share This Page