Hoi Dames, Zit al een tijdje te kijken naar een draagdoek maar steeds niet gedaan. Maar wil er nu toch aan.. Wij hebben een Quinny Zapp xtra en daar zitten echt stadsbandjes onder. Een boswandeling kan alleen over verharde paden bijvoorbeeld en het lijk me ook gewoon reuze gezellig! Zit nog met een aantal vragen... Wat is een goede draagdoek voor een baby van zijn leeftijd? Weegt de kosten op tegen de tijd dat hij er nog in kan? Doet het echt geen last van je rug? Zoonlief is rond 9,5 kg.
Hoi, Ik heb de Bandolino pas tweedehands op Marktplaats gekocht, dochter is ook 9 maanden. Het draagt heerlijk, geen last van de rug en ze vindt het ook fijn. Wat ik fijn vind is dat je met lopen geen last hebt van die benen van je kindje want die zitten om je heen geslagen. Succes! Groetjes, Marieke
Peuters kun je ook nog in een draagdoek dragen, dus hij kan er echt nog wel even in. Mijn dochter weegt nu bijna 8,5 kilo en ik kan haar nog met gemak dragen, we zijn laatst een stuk wezen wandelen in heuvelachtig gebied (aan de rand van de Ardennen), we liepen een wandeling van 8km en toen we die hadden gehad, voelde ik me nog steeds net zo fris als toen we begonnen met lopen. Nergens pijn oid door het dragen. Verder kan ik niet echt goed doeken adviseren; ik heb zelf een rekbare doek (tricot slen) die ik erg fijn vind, en een mei tai (de hop tye van Hoppediz), die óók erg fijn is... Er zijn mensen hier die beter kunnen uitleggen wat de verschillende voor- en nadelen van alle soorten doeken zijn.
Ik heb een geweven draagdoek en ik wilde dat ik hem 4 kinderen eerder ook al had! Geweldig. Hiervoor had ik een rekbare doek maar dat vind ik met kinderen ouder dan 5/6 maanden al minder fijn lopen en ook veel warmer. Ik draag Lieze nu meestal op mn rug. Het knopen moet je even oefenen maar dan draagt het echt superfijn.
Ik heb een week of 3 geleden nog een poosje gewinkeld met m'n dochter van 13kg op m'n rug in de hoptye. Geen probleem, ondanks m'n enorme zwangere buik zelfs.. Zou een goede SSC kopen, of een geweven doek. Geen rekbare draagdoek in ieder geval, omdat je kleine toch al een stukkie groter is dan een pasgeboren baby
ik heb een didymos geweven doek en daar draag ik mn dochtertje van 3 soms nog in als het moet voor kleine stukjes is een ring sling lekker makkelijk
Ik heb mn zoontje sinds vorige week op de rug (manduca). En dan kan nog een hele lange tijd volgens mij. Lijkt mij ideaal straks op vakantie
Wij hebben twee draagdoeken van Girasol en een drager van Manduca. We hebben ook een bondolino gehad. We dragen onze dochter van 12 kilo en anderhalf jaar hier nog moeiteloos mee! Ikzelf iets minder moeiteloos maar ik ben bijna 37wk zwanger vanaf een kilo of 9 zijn we op de rug gaan dragen maar meer omdat mn dochter een lang lijf heeft en ik niet, en ik met haar op mn rug makkelijker uit de voeten kan. Ik krijg er echt geen pijn in mn rug van nee, als je een goede knoop hebt geknoopt met je doek, of een goede drager hebt, dan kan je echt zonder moeite een uur of 2-3 een baby, dreumes of zelfs peuter dragen! Ik adviseer je wel een geweven draagdoek, of een soft structured carrier/ergonomische draagzak te kopen en geen rekbare doek ( By kay, tricotti oid en helemaal geen babybjorns, stokke, en al die andere veel verkrijgbare dragers )
Wij hebben al jaren een ergobaby, zeer tevreden. Draag er zowel mijn zoontje van 8 maanden als dochter van bijna 3 in. Kan op je buik, rug of zij. Wat je ook kiest, kies voor een ergonomische drager. Dat is voor jullie rug fijner maar ook voor je baby (let erop dat de knietjes hoger of gelijk met de billen zitten). Blijf ver weg van babybjorn en aanverwanten en draag je kindje nooit met zijn/haar gezicht naar buiten. Hier staan goeie tips: Babywearing: Why Forward Facing Isn’t For You
Hmmm... Een BabyBjörn draagzak is gecontroleerd en goedgekeurd door kinderartsen en ergotherapeuten. Kan men dat van alle draagdoeken zeggen die nu op de markt zijn? In een draagdoek wilde ons meisje niet zitten - we raakten beiden gewoon overhit en ze huilde onafgebroken. Wij hebben een BabyBjörn draagzak met heupgordel vanaf de geboorte van onze dochter die nu, op 14 maanden, zelf haar BabyBjörn gaat zoeken om op stap te gaan. Vanaf 4 - 6 maanden geven kinderen zelf aan dat ze graag hun leefwereld willen verkennen en naar voren willen kijken. Als de nek-en hoofdspieren sterk genoeg zijn, is dat prima. Je moet als moeder enkel in het oog houden dat je baby niet moe of humeurig is, dan draag je ze beter met het gezicht naar je toe. Vertrouw op jezelf; je baby zegt wel wat zij of hij wil en luister niet naar de handleidingen.
Ja, als de nek en rugspieren sterk genoeg zijn kan een kind ook prima naar voren kijken, maar dan dmv rugdragen.. Da's de enige manier waarop de rug in een goede houding blijft. Als je in zo'n babybungel je kind met het gezicht naar voren doet, dus wel buikdragend, wordt de rug van je kind helemaal hol gedrukt, wat slecht is voor het ruggetje..
Mijn dochtertje is 7,5 kilo en heb in het begin de tricot slen gebruikt. Nu een geweven hoopediz. Nu alleen nog op bestellen klikken om een tula drager te bestellen. Ideaal vind ik het! En inderdaad, ga alsjblieft niet voor baby bjorn enzo en zeker niet face forward. Fijn, een stel borsten in je rug
Dat de BB voor jullie werkt is fijn, maar je adviezen kloppen niet. Face forward dragen wordt niet geadviseerd door de draagconsulenten. De houding is niet goed voor je kindje ( geen spreidstand van de beentjes, geen goede houding van de rug, teveel prikkels ) want dan kan je veel beter rugdragen. Het lastige van de babybjorn is dat iedereen steeds wil aangeven "de prenatal verkoopt hem en dus is hij wel goed" terwijl het een hartstikke on-ergonomische drager is, maar wel een goede plek op de markt heeft. Goede ergonomische dragers hebben minder reclame, zijn daardoor minder bekend, maar wel beter en prettiger voor jou en je kindje.
Hallo, ik sluit me helemaal bij Vic aan. Ik heb mijn twee kindjes vanaf 6 maanden naar voren gedragen en zij vonden het geweldig! En ik voelde zelf perfect aan, wanneer ze er even geen zin in hadden of overprikkeld waren. Dat van die holle rug heb ik zelf niets van gemerkt, maar dat heeft waarschijnlijk met mijn eigen lichaamsbouw te maken. En als 'bengelen' of 'bungelen' zou ik hun houding niet echt omschrijven, want ze hangen nog steeds stevig je aan. Je kunt het hangen van een baby in draagzak echt niet vergelijken met hoe het voor jezelf zou aanvoelen om in een draagzak te hangen. Omdat het hoofd van babys in verhouding groter is dan bij ons volwassenen, ligt hun lichaamszwaartepunt natuurlijk hoger, waardoor het bij hen niet als doorhangen aanvoelt. Groetjes, Els
Ik snap niet waarom mensen toch steeds de babybjorn blijven verdedigen, terwijl er gewoon overduidelijke betere dagers op de markt zijn, waar je kindje in spreidstand zit. Kijk er eens goed naar, je ziet gewoon meteen dat het veel beter is voor je kindje en het draagt 1000x fijner voor jezelf. Dan zie je dat ze wel bungelen in een babybjorn. Je kunt wel allemaal excuses verzinnen waarom de babybjorn wel ok is, maar je houdt jezelf alleen maar voor de gek. Het feit dat je er niet mee kunt rugdragen is al een teken aan de wand dat ze zeker niet geschikt zijn voor kindjes van 6 maanden en ouder. Ik zou zeggen...probeer eens een ergonomische drager en kom dan nog eens die bungels verdedigen...
Helemaal eens met Mich87 maar dat had ik al geschreven Ik woon niet in Nederland dus geen idee of zoiets bestaat maar hier kun je verschillende dragers uitproberen via een consulent. Overigens hebben die nooit (!) babybjorns (of zulk soort dragers) dus die moet je dan lenen van iemand als je nog steeds niet overtuigd bent
Wij hadden een babybjorn maar zijn (mede dankzij adviezen hier op zp) een maand of 2 geleden overgestapt op een manduca. Wat een wereld van verschil! Timo weegt ook zo'n 9,5 kilo en ik draag hem moeiteloos urenlang op mijn buik. Rug ook geprobeerd, gaat prima, maar zolang het nog op de buik gaat vind ik dat veel gezelliger. Bijkomend voordeel is dat Timo rustig 2 uur slaapt in de manduca, ook bv op een terrasje als we zitten te lunchen. Ideaal dus voor ons! Ik heb een manduca gekozen ipv een draagdoek omdat ik geen zin had in het 'gedoe' van het omknopen.
Hoe zie jij het "niet bungelen" voor je? Als je kijkt naar hoe de benen gewoon recht naar beneden hangen? Ze hebben geen enkele goede steun op hun zitvlak, ze hangen echt recht in hun kruis, alsof ze gaan parachute springen. Een kindje zit ergonomisch, als het van knie tot knie gesteund is. Dat is net als wanneer jij op een fietszadel zit, en je voeten niet op de grond kan zetten, je zit puur op je kruis. Bij een goede draagdoek of zak, zit je van knie tot knie gesteund, dus je hele zitvlak.