hallo dames ik ben nu 33 weken zwanger en op zoek nr draagdoek of draagzak maar het is alsof je moet zoeken naar speld in hooiberg... zo veel keuze, zo veel verschillende prijzen... ik kom er dus niet uit ! nu heb ik twee 'voorwaarden' waaraan draagdoek/zak moet voldoen - ik ben heel klein (1m50) dus ik wil een doek die aanpasbaar is op mijn maat - ik wil dat de doek voor langere tijd gebruikt kan worden iemand tips welke doek 'ideaal' is, en ook handig welke doek helemaal niet aan te raden valt.... bedankt voor jullie meningen alvast !!!
Als je voor een draagzakmanduca kiest ga dan voor ergonomisch. De manduca, marsupi e.d zijn fijne ergonomische draagzakmanduca die jemakkelijk op grootte kan instellen. Ga je voor een draagdoek, dan zou ik persoonlijk kiezen voor een geweven doek. Je kan je aanmelden op de draagdoekenmarkt op fb.
Hier voor een tricot bykay gegaan, aanpasbaar, mijn man kan hem ook gebruiken en tot 18kg te gebruiken.
Ik zou gaan voor een geweven doek, is gelijk draagkrachtig en ook niet zo warm in de zomer. Wat is je kledingmaat? Zelf heb ik een Little frog ook nog niet zo duur, misschien kan je lid worden van draagpraat op facebook, en van draagdoekenmarkt of facebook, een tweedehands doek is vaak al wat zachter en dus makkelijker te knopen. Het knopen lijkt heel moeilijk maar is zo geleerd door de filmpjes op Youtube.
18 kg red je niet met een rekbare doek, ook mag je met een rekbare doek niet rug dragen. Ook echt bloedheet in de zomer..
wij hebben nu al 2,5 jaar een manduca en ik vind hem geweldig, ergonomisch en zelf nooit ergens last. Draag mijn zoontje er nu nog met gemak in en straks de baby ook!
Wat leuk dat je wil gaan dragen! Weet je al of je een draagzak of een draagdoek wil? Dus wel of niet knopen? Dat maakt het zoeken al makkelijker. Als je voor een draagzak gaat is het belangrijk om te weten dat een BabyBjorn, Sokke, Chicco niet ergonomsich zijn. Bij een ergonomische draagzak zitten de knietjes hoger dan de billen (M-houdig) en hangt je kindje niet in zijn kruis. Ergonomische draagzakken zijn o.a. Manduca, Bondolino, Marsupi. Helaas (!) zijn deze nauwelijks te vinden in de gewone babywinkels. Die verkopen vooral de niet-ergonomische dragers. Je zou kunnen kijken of er bij jou in de buurt een draagconsulente woont waar je de verschillende dragers kunt bekijken en uitproberen. Ik ben zelf al ruim 1,5 jaar heel erg tevreden over mijn Manduca. Als er een tweede kindje komt wil ik ook een geweven draagdoek gaan proberen.
Ik heb een bondolino draagzak. Zoontje kan er nog makkelijk in (op m'n rug) en de baby straks lekker op m'n buik. Ideaal!
Ben zelf net geen 1.60cm en heb de Bondolino . Zoontje heeft er vanaf 1 week oud tot maand of 6 op mijn buik in gewoond. Nu gebruik ik m als rugsrager maar dat vind ik zelf minder fijn.
Ik heb ook een bykay, heerlijk! Meerdere houdingen mogelijk. Even oefenen met het instructiefilmpje maar het is echt niet moeilijk
Ik zou gaan voor een geweven doek, die kun je vanaf de geboorte tot zelfs de kleuterleeftijd gebruiken. Met jou lengte zou ik dan voor maat 4 of 5 gaan maar dat ligt ook aan je kledingmaat. Draagzakken zijn leuk en makkelijk maar vaak niet zo prettig voor een pasgeborene omdat die er nog wat ruim in zit. Wij bijvoorbeeld gingen de Bondolino pas vanaf 4 maanden gebruiken omdat ze pas toen met genoeg ondersteuning erin zat, en niet meer zo losjes. In een draagdoek zitten ze veel steviger en veel meer geborgen. Draagzakken zijn fijner als ze ouder zijn dan wanneer ze nog zo inieminie zijn.
ik denk dat ik eerder ga voor een draagzak (dus niet knopen)... op onze babylijst had ik eerst een babybjorn gezet maar toen ik hem in real life zag, vond ik hem er te groot uitzien dus toch maar van de lijst afgehaald en dan ben ik online beginnen zoeken met als gevolg dat ik hier maar om hulp ben komen vragen bedankt voor jouw lijstje met ergonomische draagzakken, ik ga deze eens opzoeken en hopelijk komt er een winnaar uit de bus (draagconsulent, hmmm weet niet dat ze dat in BE hebben...)
Dat knopen is echt niet zo moeilijk als je denkt. Ik had het na 1 keer oefenen onder de knie (zowel buik als rug) en ik doe het nu in een minuutje tijd zonder te kijken. Het lijkt allemaal ingewikkeld maar het is echt niet moeilijk. Een draagzak omklikken duurt langer . Voor een pasgeboren baby zijn draagzakken vaak wat te ruim dus die zitten daar nog veel te los en met te weinig steun in. Dus voor een kleintje kun je beter voor een doek gaan.
Hier ook heel blij met mijn geweven doeken, maar... Ik ben 1m61 en erg smal en dan is een maat 6 te groot. Vandaar dat ik een maat 5 bij heb gekocht. Onze standaard Bondolino past mij niet goed (heb te smalle schouders), maar die gebruikt mijn man. Hij wil niet leren knopen, terwijl ik juist geen zin heb om het aandoen van een draagzak onder de knie te krijgen en liever knoop. Draagdoeken kun je goedkoop tweedehands kopen. Dan zijn ze vaak lekker ingedragen. Op het dragen-en-voeden forum kun je terecht voor knooptips!
Ik ben heel tevreden met mijn Bondolino Poplin. Als ik dat bij mijn eerste had geweten... Ik ben 164 cm en ik heb bij mijn andere kindjes een babybjorn gebruikt. Nu heb ik gekozen tussen de Storchenwiege, Manduca en Bondolino. Ons dochtertje zat er toen ze vier weken was al prima in.
hier ook vanaf heel klein goed in de manduca en dit is zeker geen gedoe met omdoen, bij je buik dichtklikken schouderbanden om riempje klik en klaar ook heel erg makkelijk in maat te verstellen. Vind het een heerlijke draagzak
bedankt voor alle reacties ik heb een winkel in Leuven gevonden waar je kan oefenen en passen (met pop ), dus ik ga daar eens langsgaan... wie weet als ik het knopen kan zien dat ik overtuigd geraak... ik ben in ieder geval al blij dat ik niet zo'n duur onding gekocht heb
Ik ben erg blij met mijn manduca en gebruik hem nog steeds. Ik draag mijn jongste nog op mijn buik 11,5 kg zonder problemen en de oudste (19kg) op de rug (maar dat begint nu toch wel zwaar te worden en ik draag eigenlijk liever op de buik). Heb ook een by kay draagdoek gehad en een tricotslen, maar pakte toch vaker de manduca.