Op 5 december begon mijn dochter van gecorrigeerd 4,5 maand met spugen. Met ORS erbij ging het redelijk; dinsdag de 10e leek alles weer goed. Om vervolgens op 13 december weer ziek te worden; 39 koorts en spugen. Zaterdag was het al een heel andere baby. Voor haar doen zo mak als een lammetje maar lachen deed ze nog wel. Omdat ze prematuur is hoeven we niet eerst naar de hap dus heb direct met de kinderafdeling overlegd. We moesten via de spoedeisende hulp komen. En ze werd opgenomen want ze was vanaf de avond alleen maar gal aan het spugen en was ontzettend misselijk. Neussonde en ORS. Bloed liet verhoogde ontstekingswaarden zien maar niet verontrustend en geen antibiotica nodig. Tegen de ochtend was het schreeuwen; ze had honger. Fles gekregen met verdunde voeding. Deze bleef erin. De daarop volgende fles spuugde ze geheel uit en de fles daarna bleef er weer in. De kinderarts vond haar goed genoeg om weer naar huis te gaan, dus zondag om 17u zijn we naar huis gegaan. Waar het spugen door ging maar gemiddeld 1 fles. De poep rook heel apart (boerenkoolachtig) en werd dunner. Gelukkig geen mega diarree maar wel heel dun. Wat is nou het probleem: ze drinkt niet meer dan 100 cc per keer, blijft spugen en valt af. Ik heb zelf een weegschaal en op 6 december was ze nog ruim 5100 gram, afgelopen zaterdag 5020, gisteren exact 5000 en inmiddels vandaag terug gezakt naar 4980 gram. Per dag krijgt ze tussen de 300-500 flesvoeding binnen. Meer kan ze niet op en ze slaapt ook gewoon de nacht door. Morgen belt de kinderarts voor overleg. Ik vind het inmiddels veel te lang duren! Is dat normaal dat het zo'n lange nasleep heeft? Ze is wonderbaarlijk vrolijk en lacht de hele dag. Ze slaapt wel veel maar ik vraag me af of dat niet komt omdat ze misschien wel te weinig energie heeft. Maak ik me nou onterecht zorgen en moet ik geduld hebben?
Ze zou gemiddeld 150 cc per fles binnen moeten krijgen trouwens dus ze komt structureel tekort per dag.
Het kan idd een lange nasleep hebben. Wat hier al 2x het geval is geweest dat ze door de buikgriep (1x andere keer was door het provoceren) de darmvlokjes beschadigd waren, waardoor ze de gewone voeding niet meer kon verdragen en dat heeft met name met de lactose te maken. Dit is door de kinderarts en mdl arts vastgesteld. Eerst kreeg ze om die reden tijdelijk soyamelk nu neocatie want ze heeft een koemelk en soya allergie ontwikkeld. Goed dat je met je ka gaat overleggen, afvallen is niet goed en zeker niet voo kleine kwetsbare kindjes. Beterschap, ik hoop dat ze snel zelf de flesjes weer mooi leegdrinkt!
Ze krijgt al Neocate (gelukkig). Haar poep rook vanavond weer als vanouds. Ik hoop zo dat ze weer gaat groeien! Dat is ook de bedoeling. .....
Hier heeft de buikgriep van 1,5 maand geleden de boel ook flink ontregeld. Hij is al geen grote drinker, maar toen wij terugkwamen uit het ziekenhuis heeft hij 5 dagen amper gedronken. Na 1,5 week ging het weer beter. Hopelijk gaat je kleine meisje snel weer drinken en groeien!