Hoi! Van heel veel mensen hoor en lees ik dat hun kindje overdsg vaste slaaptijden heeft. 'S morgens en ' s middags bijvoorbeeld een uur. Hoe krijg je dat? Ik breng mijn dochter naar bed wanneer ze moe is, en dat is dus elke dag op een ander tijdstip. Als ik nu bijv. een hele dag met haar weg ga, slaapt ze in de kinderwagenbak of ze slaapt niet. (zonder hele dag slapen blijft ze zelfs lief!) Maar omdat de kinderwagenbak gauw weggaat en plaats maakt voor een campingbed, leken 'vaste' slaapjes mij wel makkelijk. Dan hoef ik niet steeds voor niks dat bedje op te maken als ik weg ben. Hoe is dit bij jullie gegaan? Regelen ze dit zelf of help je een beetje sturen? Ik merk namelijk dat hierdoor regelmatig haar groente en/of fruit vervallen omdat ze slaapt, of wakker word voor een fles.. Iemand tips voor (beide) situatie(s)?
hier niet heel vaste tijden, het hangt van het tijdstip af dat ze uit bed komt. Op kdv-dagen om 7 uur uit bed en dan zijn de slaapjes ongeveer: 9/10-11/12 uur 14-15/16 uur en met mazzel nog een kort slaapje voor ik haar ophaal om 18 uur. Dan eten en rond 19 uur naar bed. Op vrije dagen: slapen tot 8 uur 10-12 uur 14/15-16/17 uur 18 uur eten en 19 uur naar bed Het is best een slaapkop, maar ze is dan ook heel actief! Dit is trouwens echt pas van de laatste maand/weken. Daarvoor wisselende het sterker/sliep ze soms heel slecht overdag of juist veel meer. Hoelang kan je dochtertje ongeveer wakker zijn zonder dat ze moeheidssignalen afgeeft? Ik zou haar naar bed brengen als ze die laat zien. Het is per kindje verschillend hoelang ze op kunnen zijn tussen slaapjes. Als je een vaste tijd kiest om op te staan gaat ze daar vanzelf aan wennen en kun je een beetje inschatten wanneer ze weer moe zal zijn. Ik geef zelf borstvoeding dus even voeden voordat ze naar bed gaat kan dan altijd. En dan slaapt ze ook lekker lang omdat ze niet wakker wordt van de honger. Als je meisje zo makkelijk is dan kan je daar best wat meer op sturen zodat je je dag wat meer kunt plannen. Wel heerlijk zeg dat je de luxe hebt om haar op te houden als het zo uitkomt. Dat zou hier niet gaan (lees: chaggie!) en met een beetje "mazzel" gaat ze dan ook 's avonds moeilijk slapen. Maar waarom zou je fruit/groente laten vervallen als ze iets eerder/later wakker is? Ik doe dat gewoon flexibel. Fruit ergens in de ochtend, boterham tussen de middag en tussendoortje rond 15 uur. 's avonds warm eten. Meestal liefst wanneer ze een half uurtje/uurtje wakker is. Dan eet ze het beste.
Ik wist op den duur hoe lang ons kindje wakker kon zijn en dat was zo'n 3 uurtjes op die leeftijd. Dus om 7 uur wakker was zo rond 10 uur weer slapen en zo wist ik een beetje ritme erin te krijgen. Hield rekening met zijn wakker tijd omdat ik wist dat hij zo lang wakker kon zijn. Probeer ook leuke dingen te gaan doen want heel vaak is hij ook meer moe als hij zich een beetje verveeld lijkt het wel. Ga ik dan iets met hem doen dan houd hij het langer vol om wakker te zijn. En soms als hij erg moe is dan doet hij nog even een hazenslaapje bij mij op schoot of in de maxicosi of wagen als we weg zijn. Maar rond de 7 maanden ging hij naar 2 slaapjes (sliep in de nacht steeds korter omdat hij uitgeslapen was dus ben ik van 3 naar 2 gegaan om te proberen). Eind van de ochtend en eind van de middag slaapt hij.
Vanmorgen werd ze om 9 uur wakker voor de fles. 11uur kreeg ze fruit, 13 uur fles en nu 15 uur pas weer slapen. Ze is dus heel lang wakker geweest! (Zonder moeheidssingalen en jengelig zijn). Om 17 uur krijgt ze haar fles weer, rond 19 uur groenten en 21 uur laatste fles en slapen. Op andere dagen wil ze heel veel slapen bijvoorbeeld en wil ik hasr niet voor fruit oid wakker maken. Dan moet het smiddags maar is het bijv. een halfuur voor de fles en drinkt ze die weer niet goed op. Hoe kan ik haar t beste sturen, misschien n tip? Ja wel n luxe hihi ze is heel erg makkelijk, alleen ik raak zo n beetje in de knoop.
Mijn zoontje geeft soieso niet hele duidelijke moeheidssignalen.. Alleen zn ogen worden moe zeg maar.. Rode oogleden enzo.. Hij gaat pas echt gapen oid als hij echt heeeel erg moe is... En zo ist ik dan hoelang hij ongeveer wakker kon zijn.. Misschien geeft jou meisje ook wel signalen alleen niet zo opvallend?
Je kindje is 'pas' 6 maanden. Een vast slaapritme kun je een beetje gaan sturen, mits je dit wilt natuurlijk. Wij hebben met onze Ties vanaf begin af aan een schema aangehouden, waarbij me max. een half uur speling lieten zitten rondom de eetmomenten. Zijn schema is vanaf dat hij 6 maanden was, nu nog steeds hetzelfde! Op mijn werkdagen eet hij 's ochtends wat eerder, dan wanneer ik vrij ben of het weekend is. Qua fruit, brood, middagfles en avondeten is het onveranderd op alle dagen. Een indicatie van de werkdagen: 7:40uur wakker maken, 7:50uur de fles. spelen tot 9:00uur, fruit met een koekje om 9:15uur spelen tot 10:00uur, slapen van 10:15 - 12:30uur boterham eten om 12:45uur wandelen / spelen / boodschapjes doen middagfles om 15:00uur, daarna slapen van 15:30 tot 17:30uur warm eten om 17:45uur (soms al om 17:00uur,ligt eraan tot hoe laat hij slaapt) spelen / badderen avondfles pap om 19:15uur en dan klokje rond slapen Hij is het er echt niet altijd mee eens als we hem in bed leggen, maar geeft al snel toe (meestal max. 5 minuten een beetje jengelen en zijn knuffeltjes uit bed gooien) we hebben hem consequent terug op zijn rug gelegd en zijn dan de slaapkamer weer uit gegaan. Ik hoop dat je er iets aan hebt, succes in ieder geval!
Hier ook geen ritme. Ik kijk naar hem en als hij moe wordt gaat hij naar bed. Hoe laat dat is hangt af van d tijd dat hij wakker werd. Sochtends meestal na twee uur wakker zijn weer moe maar dan slaaot hij maar een half uurtje en het slaapje erna verschilt heel erg van tijd ook weer aan de hand van hoe laat hij wakker werd. Somsmslaapt hij maar eennhalf uur ennsoms 2 uur, geen touw aan vast te knopen dus ennsmiddags heb ik soms het idee: ben je nu al weer moe? Hij slaapt dan ook maar een half uurtje vaak ennis om half 7/7 uur echt weer moe dan....
Hier ook elke dag een ander schema! Nooit hetzelfde, ik zouook niet weten hoe ik dat voor elkaar kan krijgen. ZOontje is de ene dag op een ander moment moe dan de andere dag. Daarbij moet hij vaak met mij mee en slapen we daaromheen. Het enige waar wel regelmaat in zit, zijn de voedings/eetmomenten. Daarbij slaapt hij maar 2 a 3 keer per dag en dan ong maar 3 kwartier einde van de middag is hij gewoon zo moe dat hij rond 1800 al de nacht in gaat.
Hier zitten wij ook ongeveer in en ook wij hebben hem zo altijd wakker in bed gelegd. Soms speelt hij nog een paar minuten of horen we een paar minuten neuriën zoals vanavond en gaat hij slapen. Hij zit altijd rechtop als ik de kamer uit loop maar ik zeg gewoon welterusten en trek de deur dicht. Hij gaat vanzelf liggen en slapen. Ik vind het echt goed werken en als hij niet ziek is slaapt hij zo ook echt goed.
Wij hadden bij de oudste rond 9 maanden geloof ik vaste tijden, dat was wel een 'schema' wat ze zelf gestuurd heeft. Daarvoor altijd op verzoek gedaan en eigenlijk toen ook nog maar toen sliep ze steeds ongeveer op dezelfde tijden en even lang. Bij de jongste is het enige wat elke dag gelijk is, het naar bed gaan s avonds. Dat is al een heel tijdje tussen 18.30-19.00u. Maar hier wordt ze s morgens vaak al wisselend wakker qua tijdstip. Ze is meestal ongeveer 1,5u wakker tussendoor, maar goed dat is ook wel eens een uur of een keer 2 uur. Ze slaapt meestal een uurtje per keer maar af en toe ook langer dus we zien gewoon hoe de dag loopt. Honger=eten, moe=slapen en tussendoor knuffelen en spelen.
Hier ook ongeveer een schema gelijk aan dit schema. Het is er eigenlijk vanaf de 5/6 maanden langzaam aan ingerold. Doordat we iedere dag hetzelfde ritma aanhielden vielen de moemomentjes op een gegeven moment op dezelfde tijden. Dus ochtend 10.30u en middag 15.30u. In het begin wilde ze nog niet direct gaan slapen als we haar in bedje legde (ze was dan wel moe). Was het huilen soms zelfs krijsen maar op een gegeven moment kreeg ze het ritme door en nu is het na even jengelen/kletsen eigenlijk gelijk slapen. Ritme was hier dus het belangrijkste.
Mijn kindjes zaten met 10 weken in een vast slaapritme en hebben dit ritme nog steeds (2,5 jaar en 4,5 jaar) Elke dag op dezelfde tijd in bed leggen vanaf de eerste weken Elke dag op dezelfde tijd de dag laten beginnen (ook in het weekend)
Ja, zo deden wij dat ook bij beide kinderen! Ochtendslaapje rond 8.30u, zodat ik 's ochtends nog iets kon doen en dan middagslaapje altijd rond 12.30u. Toen het ochtendslaapje verviel, het middagslaapje iets vervroegd (12.00u) omdat ze dan ook echt moe zijn. Soms gingen ze er iets wakkerder in dan andere keren, maar dan kletsten ze wat langer en vielen altijd vrij snel in slaap.
Ook hier niet echt een strak ritme. Wel is er meer structuur in gekomen sinds ik mijn dochtertje (20 weken nu) ook overdag voor elk slaapje in haar bedje leg (ipv box of kinderwagenbak). Mijn dochtertje is vrij snel jengelig en dat betekent 9 van de 10 keer honger en moe. Fles dus en op bed. Dit gaat heel goed. Qua tijden wisselt het wel, meestal is ze maximaal 1,5 á 2 uur wakker en dan is het echt op. Dus dat is eigenlijk meer de regelmaat ipv vaste tijden. Dat las ik hierboven ook ergens. Als ze bijvoorbeeld om 6 uur wakker is ligt ze er doorgaans voor 8 uur alweer in. Ik maak haar nooit wakker, laat haar lekker zelf haar slaapjes afmaken. 's avonds ligt ze er wel altijd vóór 19 uur in en krijgt 's avonds tussen 22 en 23 uur nog een late voeding. Ik moet er wel bij zeggen dat ze pas sinds 4,5 maand meer slaapt overdag. Voorheen waren het veel meer hazenslaapjes, ook in haar bedje. Een moeilijke slaper eigenlijk. Het lijkt nu structureel te verbeteren.
Dit ging bij ons ook zo maar sinds kort is het ritme er weer uit. Ik denk zelf dat ze een sprongetje doormaakt in combinatie met tandjes krijgen en 'vechten tegen de slaap'. We proberen haar nu iig 's ochtends na de ochtendfles te laten slapen 's middags, meestal tijdens een wandeling, in de kinderwagen bak. Beide keren slaapt ze (als we geluk hebben) zo'n anderhalf a 2 uur. Als ze maar 1 x slaapt is ze helemaal uit haar ritme en wil ze 's avonds niks meer. Ze slaapt wel vanaf 22.30 uur het klokje rond. Tot een uur of 9. Ik moet zeggen dat dit ook het ritme is wat bij ons past. Gelukkig gaat ze daar goed in mee maar dit leek van nature al zo te zijn. Niemand is een ochtendmens bij ons.
Mijn dochter sliep toen vam 9 tot 11:30 van 13:00 tot 15:30 en van 17:00 tot 18:30 En van 20:00 tot 8 Ik legde der gewoon na max 1,5 u op bed haha
Ons meisje is nu 13 maanden en heeft nog geen vaste slaapjes... behalve 's nachts dan. Ze gaat naar bed als ze moe is, en ze komt op als ze wakker is. Merk wel steeds meer dat ze op 'vastere' tijden moe begint te worden. 'S avonds gaat ze wel vaste tijd naar bed. Afhankelijk van hoe laat ze 's morgens wakker is, borduren we daar op verder. Net wat je zegt over jullie kindje, na een dagje weg en dus hele tijd wakker zijn is ze nog lief!! Eet goed, drinkt goed, slaapt goed, speelt goed... Ik vind het prima zo! En dochterlief ook. Dus ik heb geen tips, weet alleen dat het geen probleem hoeft te zijn hoor. En als ik ergens heen ga waar ze geen bedje hebben leg ik voor de zekerheid het campingbed in de auto. Wordt ze moe, kan ze slapen als ze wil...
Thx allemaal! Ik laat haar het nu nog zelf regelen, als ze moe word op bed en niet wakker maken. Sweekends slaapt ze zo dus ook vaak uit, en wij ook Maar voor een vast ritme is dat niet de juiste methode denk ik. Ga nu eerst alle slaaptijden bijhouden op papier en kijken of er een "patroon" oid is.. Zo niet, dan word het ook sweekends wakker maken denk ik.
Wij hebben het hier altijd door haar zelf laten regelen. Ze heeft nooit vaste tijden geslapen, wel vaste 'hoeveelheden'. vanaf een maand of 10 standaard 2x/dag en vanaf een maand of 16 standaard 1x per na de lunch. maar de tijden van het naar bed gaan en lengte van de slaapjes hebben hier altijd gewisseld. Zelf nooit problemen mee gehad en onze dochter volgens mij ook niet. (inmiddels slaapt ze niet meer overdag)