Draagdoek leek

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lelie12, 15 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Aangezien mijn kindjes dalijk maar 15 maanden schelen, heb ik hier op t forum al vaker de tip gelezen om een draagdoek aan te schaffen voor de baby.

Nou ben ik een totaal leek op dit gebied.
    Wat is handig? Wat kan ik het beste kopen?
    Het zal vooral voor binnenhuis zijn en dan vooral de eerste maanden.
    Ook wil ik graag dat ik eerst de doek om kan doen en vervolgens de baby er in kan doen.. Dus niet knopen terwijl ik baby vast heb.
    Ook wil ik borstvoeding gaan geven..

Tips??

2. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    een rekbare doek!
    dan kun je eerst knopen en dan de baby erin doen. zo kun je mooi oefenen voor als jullie kindje te zwaar word voor de rekbare doek, en je over 'moet' op een doek. dan kun je natuurlijk ook een ergo-draagzak kopen zoals een tula, of wompat.

er zijn dames die er nog veel meer van weten, ik ga vanaf december pas dragen!

3. hippydepippy

hippydepippy Fanatiek lid

23 apr 2013
    2.331
    3
    38
    Achterhoek
    Je kunt ook een draagsysteem kopen, die hoef je niet te knopen en kan dus ook niet mis gaan ;) Heb daar alleen zelf geen ervaring mee dus kan je niet adviseren welke je moet kopen. Ik vond qua doek de rekbare van bykay fijn. Heb nu een geweven doek van little frog omdat mijn ventje echt te zwaar is voor de rekbare. Ben ik ook heeel blij mee! Je kan het begin dan knopen voordat je kleintje erin zit en dan trek je de doek aan en leg je de laatste knoop als je kindje er in zit. Je wordt er vanzelf handig in, ik heb hem er nu binnen 2 minuten in zitten :)

4. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Dat heb ik inderdaad gelezen!
    Maar hoe knoop ik zoiets haha. En zijn er dan verschillende draagmogelijkheden?

Hippydepippy tot hoeveel kilo kan zo'n doek? Mijn dochter woog al 4260 met de geboorte dus ik ga bij ons zoontje daar ook maar van uit..
    Bedoel je met een draagsysteem echt zo'n draagzak? Dat lijkt me namelijk niet zo handig om binnen mee rond te lopen (om je handen vrij te hebben)

5. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Kijk eens op facebook Draagpraat. Kun je alles vragen over alle mogelijkheden van ergonomisch dragen.
    Maar let op, dragen is erg verslavend. Voor je het weet heb je bij elke outfit een draagdoek ;)

Ik vond een rekbare doek niet fijn, toen ik eenmaal een geweven doek uitgeprobeerd had. Mijn advies is een geweven doek kopen. Dat knopen met kindje erin heb je binnen no time onder de knie. Lekker oefenen voor de geboorte met een knuffel of pop. Ging hier super. En we gebruiken de wagen nu erg weinig (oudste in de buggy, jongste in de doek, ideaal).

6. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.993
    6.743
    113
    zuid-holland zuid
    ik zag zelf ook erg op tegen knopen van een doek.. dus ik ben begonnen met een ringsling. Niet geschikt om uuuuren mee te gaan wandelen, maar voor een kleine baby voor alleen binnen wel goed om aan dragen te wennen (zowel voor jou als de baby ;) )
    Inmiddels heeft bij ons papa het knopen helemaal onder de knie, en heb ik mn ergonomische draagzak, dus we zijn echt van alle markten thuis.

7. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Hihi bedankt voor de tip. Dat hoor ik inderdaad vaker dat het verslavend is.

8. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Dus een ringsling is handig voor een beginner?
    Nee uren wandelen zal het toch niet worden hihi.
    Wat voor iets had je? En hoef je zoiets niet te knopen?

9. Skippy87

Skippy87 Actief lid

22 mrt 2013
    438
    1
    0
    Ik gebruik een little frog, op draagpraat (facebook) zijn veel mensen die er alles vanaf weten. Je hebt zelfs draagdoek consulenten die het je komen uitleggen/voordoen.
    Op youtube heb je filmpjes mbt knopen! Is even oefenen, maar hier dragen man en ik beide, en knopen konden we binnen een dag!

10. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Ik vond dat knopen dus helemaal niets, en die doeken ook veel te warm voor binnenshuis. Je hebt toch meerdere lagen extra om je heen. Plus baby (uiteraard).
    TS, ik zou je een draagsysteem zoals Bondolino of Marsupi aan willen raden. Je hebt nog wel meer varianten. Gaat heel snel om!
    Ikzelf heb nu een Marsupi geleend van een vriendin en ga een Bondolino aansxhaffen. Is bijna hetzelfde, maar Bondolino gaat niet op maat en lijkt me dat we die langer kunnen gebruiken. Marsupi schijnt juist weer fijner te zijn voor de kleintjes.

11. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Ik lees hier graag even mee!!! als wij een 2e mogen krijgen dan wil ik die ook graag gaan dragen :D

12. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Ik heb m effe op google opgezocht maar is dat comfortabel voor een pasgeboren baby? Het lijkt zo'n "gedwongen" houding?
    Het lijkt me wel handig om aan te krijgen inderdaad.

Skippy
    Mijn vriend is hier anti dragen dus op zijn steun hoef ik niet te rekenen haha.
    Maar ik ben dalijk hele dagen alleen met de kinderen dus wil het mezelf zo makkelijk mogelijk maken :)

13. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    #13 Nyn, 15 sep 2014
    Laatst bewerkt: 15 sep 2014
    Ook met rekbare of geweven doeken is dat de houding voor pasgeborenen;)
    Ik weet niet welke plaatjes je hebt bekeken, maar de beentjes zo ver naar buiten doe je pas later. Er zit een verkleiner bij de marsupi in ieder geval.

14. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    [URL="http://youtu.be/vgU68NYvWzs"[/URL]

Dit filmpje laat wel goed zien hoe ze in de bondolino zitten (mijn kinderen waren met 4weken het gewicht en lengte van het kindje in de video)

15. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Kijk, om die reden (en omdat ik het knopen best moeilijk vond om te leren, en omdat er tijdens dat leren 3 katten voortdurend in de doek wilden klimmen) heb ik uiteindelijk een ringsling aangeschaft nadat ik die had geprobeerd.

TS, dragen is heel persoonlijk. De keuze is divers en wat het beste bevalt, hangt af van persoonlijkheid, lichaamswarmte, lichaamsbouw en de hamvraag wat je praktisch vindt.

Even een introductie. Dragers laten zich ruwweg indelen in de volgende categorieën:
    - Rekbare draagdoeken. De bekendste is de Moby Wrap. Een heel fijne draagdoek om mee te beginnen als je kindje pasgeboren is. Voordeel is dat je de doek omgeknoopt kunt laten als de baby er even niet in zit en dat het minder moeilijk om te leren is dan een geweven doek vanwege de rekbaarheid. Nadelen zijn dat dit de warmste doeken zijn, dus bij warm weer kan het nogal zweterig worden. Ook moet je op den duur overschakelen naar een andere draagoplossing als je kindje een paar maanden oud is, omdat een rekbare doek te rekbaar is voor een zwaarder kindje.
    - Geweven, niet-rekbare draagdoeken. Vele merken en kwaliteiten. Een goede kwaliteit doek zit heerlijk als ie eenmaal zit, heeft het gewicht goed verdeeld en je kunt hem heel lang gebruiken, sommige moeders gebruiken hem tot hun kind een jaar of 3 is! Ook is een doek heel flexibel en kun je hem op verschillende manieren dragen. Nadelen zijn dat het even een investering is om het knopen te leren en dat het bij warm weer heel warm kan zijn met meerdere lagen doek èn een baby om je heen. Een bekend merk is Didymos.
    - Ringslings. Een doek met ringen eraan die je als een soort sjerp over je schouder draagt met je kindje erin. Met behulp van de ringen zet je de doek vast. Het is makkelijker te leren dan een draagdoek, maar het nadeel is dat je het gewicht van de baby op 1 schouder hebt. Ik heb ervaren dat het geen probleem hoeft te zijn, zolang je de ringsling op de rug goed verdeeld hebt en de ringsling van goede kwaliteit is. Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in Canada is Maya Wrap een bekend merk.
    - SSC's (Soft structured carriers): Een soort "buikzak" met een gesp/kliksysteem. Het grote voordeel is dat je hem maar om hoeft te klikken en de baby erin te doen. Het nadeel is dat de meesten niet zo erg flexibel zijn. Niet alle SSC's zijn geschikt voor pasgeborenen, alhoewel je met een opgerolde hydrofiel onder de billetjes vaak een heel eind komt. De bekendste ergonomische SSC drager is de Ergo. De bekendste niet-ergonomische drager is de Babybjorn. Ik raad niet-ergonomische dragers af omdat ze ongemakkelijk zijn en sommige deskundigen zeggen dat een niet-ergonomische drager een eventueel reeds bestaand heupprobleem bij de baby kan verergeren.
    -Mei Tai: Lijkt erg op de SSC's, maar in plaats van een gesp heb je uiteinden die je kunt knopen. Er zit vaak wat minder structuur en dus meer flexibiliteit in een Mei Tai dan in een SSC.

Om uit te vinden wat bij jou het beste past, is een draagconsult een aanrader, bij voorkeur na de geboorte van het kindje. Succes! :)

16. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Raket bedankt voor je duidelijke uitleg!
    En ik snap dat het erg persoonlijk is. Maar wat ik vaak zo oncomfortabel vind ogen voor de kindjes is dat die beentjes zo ver naar buiten worden gebogen (weerszijde buik moeder)

In het filmpje van nyn, gebeurt dit niet..
    Maar daar staat in gewicht 4.2kg met 10 weken??
    Nou dat woog mijn dochter al met de geboorte.
    Dus is zo'n draagzak dan geschikt?? Tot hoeveel kilo gaat die?
    Wel erg handig om aan te doen lijkt me haha

17. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    De Marsupi tot 15 kilo, de bondolino volgens mij tot 20, anders ook tot 15. Anderhalf/twee jaar moet je dus sowieso wel redden.

en het is inderdaad niet de bedoeling dat de beentjes van een pasgeborene zo ver worden gebogen, dat moet je niet forceren. Volgens mij is dat pas vanaf 3 maanden ongeveer.

18. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Ik heb net gekeken op een site ja.
    Maar wat zou je dan adviseren een marsupi of bondolino? Las dat er bij de tweede een steuntje zit om het hoofd te ondersteunen als ze slapen. Wat moet ik me daar bij voorstellen? En bungelt het hoofdje niet alle kanten op als je bijv bezig bent in huis?? :)

19. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    Als je goed afstelt bungelt het hoofdje niet. Hier vanaf het begin veel gedragen met een storchenwiege. Man droeg en draagt hier ook wel mee. De beentjes lijken heel wijd te zitten, maar het is meer omhoog dan echt gespreid. Een M-houding zeg maar.

Wat je evt kunt doen is een draagconsult of een drager huren. Om het uit te proberen.
    Maar een marsupi is goed tweedehands verkrijgbaar volgens mij, op facebook is ook een draagdoekenmarkt, daar zijn ook verschillende doeken en dragers te koop voor een goede prijs.

20. Skippy87

Skippy87 Actief lid

22 mrt 2013
    438
    1
    0
    Haha.. ja.. mijn man was ook anti!! (En ik zelf was sceptisch, leek me zo warm)
    Maar man heeft het toen bij wijze van grap geprobeerd.. de kleine viel direct in slaap.. en het was zonde om m wakker te maken.. en zo kwam man er achter hoe fijn het was!
    Hij kon namelijk opeens weer gamen! met de baby in de doek! Hij had zn handen vrij om koffie te zetten! Enz enz.

Deel Deze Pagina