Ik heb een tricot slen gekocht, 2de hands. Weet daadoor niet van welk jaar hij is. Daar zit een gebruiksaanwijzing bij waarin staat dat de baby vanaf geboorte met ogetrokken beentjes gedragen moet worden en vanaf drie maanden met de beentjes uit de doek. Maar als ik opvershillende sites lees, worden er weer heel verschillende dingen aangeraden. Weet iemand hoe het moet of welke site ik kan raadplegen waar goed geadviseerd word?
Draagconsulenten raden meestal aan de beentjes uit de doek te doen, hoewel je bij hele kleintjes de benen er ook nog wel in kunt laten. Een heel verhelderend filmpje: Rekbare draagdoek - YouTube
Je kunt je kindje tot 3 maanden dragen met opgetrokken beentjes in de doek. Op de site van bykay draagdoek.nl) kun je kijken bij instructieboek. Daar staat beschreven adhv foto's en uitleg hoe je je doek kan knopen met de beentjes in de doek (foetushouding) en buiten de doek (bbbb). Er staan ook filmpjes op de site.
Het mag allebei. Onze meiden had ik de eerste 6 weken niet kunnen dragen met beentjes eruit, omdat ze hun beentjes niet graag wilden spreiden. Dit vonden ze pas fijn vanaf 6 weken. Maar als jouw baby daar geen moeite mee heeft, kun je de beentjes prima buiten de doek knopen. Binnen de doek is het lastiger te controleren of de voetjes en beentjes wel goed zitten. De knietjes moeten altijd hoger dan de billen, ook wanneer je knoopt met de benen in de doek.
Mijn zoontje wil juist ook zijn beentjes nog helemaal optrekken. Het voelt dus heel onnatuurlijk om ze te spreiden
Ik worstelde daar dus ook mee. Spreiden voelde inderdaad erg onnatuurlijk. Als het goed is, komt het vanzelf. Bij ons dus rond de 6 weken, maar sowieso moeten baby's dit kunnen met 3 maanden. Overigens is het niet werkelijk onnatuurlijk. Denk maar eens aan een spreidbroekje bij heupdysplasie. Maar je kunt dus prima de beentjes in de doek knopen. Zorg dat zijn beentjes goed zijn opgetrokken. Knietjes tegen zijn buikje en voetjes hoger dan de billen. Het is de bedoeling dat de billen het laagste punt zijn.