Ik wil binnenkort gaan beginnen om stukjes te fietsen met mijn zoontje, maar nu twijfel ik ontzettend over het wel of niet aanschaffen van een fietshelmpje. Aan de ene kant denk ik: er zijn toch generaties achter elkaar in Nederland veilig groot geworden zonder helmpje. Het lijkt me voor hem veel fijner en comfortabeler, zeker als het straks lekker weer is, om zonder helmpje op de fiets te zitten. Ik heb daarnaast ook nog nooit in mijn omgeving van iemand een verhaal gehoord over een fietsongeluk met een kindje voor- of achterop met ernstige gevolgen voor de kleine, en ik ben zelf ook als volwassene nog nooit gevallen. Geen helmpje dus. Maar... dan ga ik toch twijfelen he, wat nou als, als, als.... En je had het kunnen voorkomen door gewoon niet zo moeilijk te doen, en dat kind een helmpje op te zetten. Ik neig dus toch naar wel een helmpje. Waar kiezen jullie voor, en waarom?
Hier dragen beide meiden een helm. Waaom? Omdat een goed passende helm de kans op schade bij een ongeval duidelijk verkleint! Daarnaast zijn kinderen kwetsbare groep: bij mama op de fiets hebben ze geen/ weinig mogelijkheid om zich op te vangen. En later op de eigen fiets zijn ze zo kwetsbaar en onbesuist
Ik heb juist gehoord dat er uit onderzoek is gebleken dat een helmpje helemaal niet helpt en juist schadelijker kan zijn! Hier dus geen helmpje op de fiets.
ik ga volgende week een helmpje aanschaffen! Mocht het nou wel zo zijn dat je een ongeluk krijgt (het hoeft niet eens jou schuld te zijn) zit je kleintje beschermd. En ik wil er gewoon vast aan beginnen zodat hij eraan went dat als hij zelf gaat fietsen ook een helmpje op heeft. xxx
Ik doe het ook.. Het kan echt zoveel schelen als het misgaat.. Hier op de stoep en speeltuin heeft hij hem niet op, maar als we echt het verkeer ingaan dan wel. En hij pakt de helm zelf, dus dat is mooi.. Leesvoer: http://www.swov.nl/rapport/factsheets/nl/factsheet_fietshelmen.pdf
Mee eens! Jarenlang met ernstige gehandicapte jongeren met niet-aangeboren hersenletsel gewerkt, waaronder meerdere een fietsongeluk hebben gehad. Juist de hersenen van kleine kinderen zijn extra kwetsbaar doordat de schedel nog niet uitgehard is en doordat ze nog volop in ontwikkeling zijn. Een niet goed passend helmpje kan schadelijk zijn doordat het hoofd in de helm heen en weer kan schudden met als gevolg op meerdere plekken in de hersenen letsel. Overigens kan dit ook gebeuren zonder helm doordat de hersenen in de schedel door de forse klap heen en weer schudden met hetzelfde effect. De meeste kinderhempjes zijn makkelijk verstelbaar, waardoor ze altijd goed aansluiten. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat een goed passende helm de kans op hersenschade aanzienlijk verminderd. Twee links met verwijzingen naar onderzoeken: Fietshelm voor kinderen is noodzaak http://www.veiligheid.nl/csi/veiligheid.nsf/wwwAssets/21C919F8A57542A8C12573E00043F9DC/$file/Kemler_fietshelm.pdf
Zeker doen. Mijn zoontjes zijn nu 2 en 5 en pakken zelf hun helm al als ze gaan fietsen. Ze zijn het gewend. Toen de oudste nog heel klien was ben ik een keer gevallen met hem achterop. Godzijdank liep het goed af, maar sindsdien niet meer zonder helm!
De fietsersbond heeft een onderzoek gepubliceerd met een nogal ongelukkige titel. Maar de strekking van het verhaal is idd: Een slecht passende helm is een no go! En het verplicht stellen van een fietshelm bij kinderen zou kunnen leiden tot minder fietsgebruik onder kinderen. ( imago en het idee wekken dat fietsen gevaarlijk is). En omdat fietsen juist gezond is, adviseert de fietsersbond om het dragen van een fietshelm niet verplicht te stellen. Echter uit hetzelfde onderzoek blijkt dat een goede fietshelm wel degelijk bijdraagt aan het verminderen van schade. Dus als je met onderzoekem begint te schermen, moet je wel even weten waar het onderzoek over gaat en niet alleen de titel lezen
Als je twijfelt moet je het gewoon doen. Dan heb je voor jezelf denk ik een goede keuze gemaakt. Beter wel als dat je je later afvraagt had ik maar ...... Hier hebben ze het niet maar ze fietsen ook niet veel op de openbare weg. Alleen bij de speeltuin en rondom in de straat met heel weinig auto's (is doodlopend), dus alleen bestemmingsverkeer. Naar school gaan we altijd lopend.
Het gaat mij trouwens om een helmpje wanneer hij bij mij voor- of achterop de fiets zit. Als hij straks zo ver is dat hij zelf gaat fietsen, dan doe ik het niet. Maar nu is hij nog zo klein, zit zo hoog, en door het ingesnoerd zitten in een fietsstoeltje kan zo'n kind ook geen kant op, mocht de fiets vallen. dat vind ik dus nog wel een wezenlijk verschil met zelf fietsen.
hier hebben ze alle 2 een fietshelm. zowel bij mij op de fiets als straks op hun eigen fiets ik ben ook zeker voor het verplichten ervan. die dingen kosten geen zak maar kunnen wel ernstige schade voorkomen dus waar kies je dan voor?
Afgelopen weekend werd er iemand op een haartje na van zijn sokken gereden bij het oversteken (waar wij ook overstaken) doordat een auto door het rood reed. Daar ben ik zo van geschrokken want als ik iets sneller was geweest waren mijn dochter en ik het geweest. Nu wil ik ook een helmpje aanschaffen, waar kan je die kopen? Bij een fietsenmaker of ook bij halfords ofzo?
Kan allebei, maar let heel goed op de maat. Een helmpje moet echt goed passen, dus Niet afzakken! En zo strak zitten dat als je de helm beweegt de hoofdhuid licht mee beweegt.
Mijn dochter heeft een flink bolletje, 50 cm, dus dat is geen probleem dan Maar wie zou er meer verstand van hebben van de maat..? De fietsenman meer dan halfords lijkt me, niet?
Blondi, mijn gevoel zegt de fietsenmaker. Maar kijk vooral zelf even goed! Hebben mijn kids dan zo'n smal bolletje?
Wie weet Mijn dochter heeft wel een behoorlijk bolletje hoor! Gelukkig had ze dat met de geboorte nog niet *auw* Ik ga binnenkort eens op pad voor de helm.
Hier bij mij op de fiets geen helmpje. Wel draagt mijn zoontje nu op zijn eigen fiets wel een helmpje. Hij fietst nu op zijn eigen fiets naar school dus neemt echt deel aan het verkeer. Sindsdien draagt hij een helmpje.