Ik heb een draagdoek en ik gebruik hem regelmatig. Ik was ook bang dat ik hem niet zoveel zou gebruiken maar uiteindelijk is hij erg handig gebleken. Ik heb een Hoppediz Das leichte, een dunnere doek, maar ook heel fijn te gebruiken in de winter. Knopen is idd lastig in het begin, maar dat is echt een kwestie van oefenen. Ik heb echt tot in den treure staan oefenen met een grote teddybeer, en pas toen ik dat een beetje onder de knie had ben ik met Jitte gaan proberen. (het is namelijk erg lastig als je een baby vast moet houden en bij elke handeling in de beschrijving moet kijken... LOL) @Siets: Ik hoop dat je het niet erg vind, maar ik wil je toch even wijzen op het feit dat vooruitkijkend dragen sterk afgeraden word. Het ruggetje van je kindje word dan in een onnatuurlijk rechte stand gedwongen en dat s slecht voor de ontwikkeling van de ruggegraat. (ga jezelf maar na, de hele tijd met een overdreven rechte rug zitten is veel vermoeiender dan lekker met een ronde rug hangen/zitten) Je kunt dan beter gaan rugdragen, dan kan hij ook de weide wereld inkijken! Nogmaals, ik wil je niet voor het hoofd stoten, ik hoop dat ik je help met deze info...
Een niet al te dure doek: Colimaçon et Compagnie - echarpe de portage Ik ben er zelf erg content mee. Ik sta overigens rustig op 'n parkeerplaats te knopen hoor... Voor snelle boodschapjes en zo heb ik 'n ringsling. Maar goed, negatieve verhalen: een kennis van mij heeft nu nog nachtmerries zowat van één keer knopen. Het lukte haar niet en ze werd er giftig van...
@Bluesky: Vandaag geprobeerd naar het kdv (is slechts 5 minuutjes lopen, dus niet heel lang), maar ik vond vooruitkijkend idd niet heel gemakkelijk zitten. Zijn armpjes en beentjes bungelen dan heel erg en hij hangt echt voor je, ipv dat hij lekker zit. Dus idd niet zo'n succes. Ga maar eens op mijn heup proberen en anders op mijn rug, maar dat lijkt me weer een heel gedoe, ook met mijn jas eronder enzo. Iemand nog tip voor dragen op de rug? Ik zie het knopen vooral nog niet zo zitten. Bij het kdv hebben ze bijvoorbeeld hoge commodes, waar ik niet op kan gaan zitten bij het omknopen. groetjes, Siets
hier de draagdoek de eerste weken veel gebruikt omdat mijn zoontje erg last van krampjes had. Zo had ik mn handen nog vrij en kleintje voelde zich veilig, hij sliep er ook in. het was overigens wel heel warm toen het zomer was. op echt hete dagen was het geen doen. buiten lopen in de zomer kreeg ik het ook veel te heet. nu gebruik ik hem zelden nog. ten eerste vind ik het toch wel zwaar worden na 5 min. (zoon weegt 10 kilo) en ik vind het gewoon heel onhandig dat je weinig boodschappen kunt meenemen. dus in de praktijk vind ik de wandelwagen veel makkelijker! Mijn zoon vind het trouwens wel helemaal geweldig erin. buik tegen buik. knopen vind ik geen probleem na een paar keer oefenen zo gebeurd. Nu gebruik ik hem alleen nog als ik bij een vriendinnetje op bezoek ga die ook een kleine heeft. als we dan gaan wandelen kan zij met de wagen en ik met de draagdoek. met 2 wandelwagens op de stoep is namelijk geen succes haha! Kortom, voor binnenshuis de eerste weken vond ik hem ideaal, en als je op een flat woont oid dan lijkt het me ook heel fijn. ik heb geen spijt van de aanschaf en ik denk dat als het voor een tweede kindje is hij dan ook handig is. beetje lang verhaal geworden
Ik heb een tricot slen, nieuw gekocht. Inderdaad best duur, 59,95 heb ik geloof ik betaald. Ik heb lang getwijfeld want ik was ook bang dat ik m niet zo vaak zou gebruiken. Ik gebruik m nu gemiddeld denk ik 1 keer per week. Ik kan me voorstellen dat ik m vaker ga gebruiken wanneer het minder koud is buiten. Maar zelfs al zou het bij die ene keer per week blijven, ik heb er geen spijt van dat ik m heb gekocht! Ik vind het erg handig om mn zoontje bij me te kunnen dragen en ondertussen toch nog wat te kunnen doen, bv was ophangen of stofzuigen. Hij vindt het ook erg fijn, vooral als ie wat meer aandacht vraagt vind ik het ideaal! Scheelt een lamme arm van het vasthouden en je kunt ondertussen nog wat kleine dingetjes doen! Dus ook al gebruik ik 'm niet zo vaak, ik ben er toch erg blij mee!
Rugdragen heb ik zelf nog niet geprobeerd, niet met Jitte althans. Wel een keer of wat met Jelle, maar dat is dan ook meteen 12 kilo wat op je rug hangt. Dan voel je wel of je goed knoopt of niet... (Jitte weegt er 7.5, ik ben niet veel gewend ) Jelle vind het heerlijk en doordat hij zichzelf goed vast kan houden is hij ook een mooi "slachtoffer" om mee te oefenen... Ik kom nu ook niet echt aan rugdragen toe, idd ook omdat ik nog een dikke jas aan heb. Van de zomer kan de doek over de jas, of beter nog (hopelijk) zonder jas! Er zijn wel speciale draagjassen, maar dat vergt best een investering en dat is het mij niet waard voor die paar keer dat ik draag.
het lijkt mij ook wel handig, maar als ik dit lees begint ik me af te vragen of ik me nu te laat heb aangemeld voor een draagdoekenstudie? My god, houdingen, draagdoekconsulenten? Is dat allemaal niet een beetje overdreven? als ik dat lees denk ik dat ik afhaak...
Ik had in eerste instantie een soort tricot slen, maar dan twee losse 'lussen' die je kruislings draagt. Ik vond het heel fijn, maar toen ze wat zwaarder werd (en dat vond ik al vrij snel) ging het erg hangen omdat het rekbaar materiaal was, en dan wordt het heel zwaar. Ook hebben we een baby bjorn te leen gehad. Was drie keer leuk, maar ik vond het niet handig. Je kindje zit er vrij los in en daardoor voelt het zwaarder. Bovendien vond ik het niet echt geborgen voor zo'n kleintje. Als je van plan bent langer te gaan dragen, zou ik kiezen voor een niet rekbare doek. Die lange doeken zijn een oefening, maar daar wordt je snel handig in hoor. Je hebt wel manieren om eerst te knopen en dan je kindje erin te 'zetten'. Dat is prima om mee te beginnen. Als ze wat zwaarder worden kun je altijd nog wat meer oefenen met verschillende draagmanieren. In de winter is het in een doek echt warm; een vest is vaak al voldoende en een mutsje natuurlijk. Dikke jassen is niet nodig, dan wordt het te warm. Onderweg is een lange doek niet altijd makkelijk snel om te doen. Voor die situaties is een MeiTai, wat mij betreft, ideaal. Oke, niet echt de nadelen, maar ook wat voordelen...
Als je een doek koopt zit er een handleiding bij. Met plaatjes. En anders staan er filmpjes op youtube. Ik denk dat het knopen wel meevalt hoor, als het het eerst even een paar keer oefent met een pop. (Ik zou niet gelijk de eerste keer m'n kind gebruiken. In alle eerlijkheid: ik weet niet eens hoe je een pasgeboren baby op de juiste manier vasthoudt... Wij gaan die kraamzorg echt keihard nodig hebben!)
Ik heb een tricot-slen maar heb echt een zere rug van het dragen. Uk vind het wel prettig maar ik ben niet zo'n fan.
Ik heb ook een byKay. Vind hem wel fijn, al is het knopen wat lastig. Daar moet je handigheid in krijgen. Ik vind het wel lastig dat hij zo lang is, vooral als je hem ergens anders dan thuis aan wil doen!
Ik heb een tricot slen, niet heel veel gebruikt, ten eerste omdat ik het zelf niet altijd even handig vond en ten tweede omdat Eva er weinig aan vond. Ze probeerde zichzelf er telkens uit te wurmen. Met 8 maanden eens op mijn rug geprobeerd maar Eva probeerde zich er aan alle kanten uit te wurmen. Dat draagt dan niet echt lekker en het geeft niet bepaald een veilig gevoel als ze zo op je rug zitten . Maar ondanks dat ik 'm niet veel heb gebruikt, ben ik er wel heel erg blij mee geweest, de keren dat ik 'm wel heb gebruikt! Als Eva onrustig was de eerste maanden (en dat was vaak), werd ze in de draagdoek altijd erg rustig. En kon ik op m'n gemak de was doen, boterham smeren, naar de wc, zonder een huilend/jengelend kind op de achtergrond. Erg fijn! Borstvoeden kan ook in een draagdoek (wel een beetje je kleding er op afstemmen ), hoef je je kind er niet bij elke voeding uit te halen en voeden kan dan wel héél discreet.
ik heb een draagdoek gekregen, de tricot slen, maar ik vind mn kindje zo hoog zitten (4 maand) ik krijg t echt niet losser.. iemand tips? dat is nu t enige nadeel, maar misschien is t op te lossen?