Draagdoek of draagzak en wanneer kopen?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Bailey1987, 25 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Nee, de prenatal heeft niet wat je zoekt, althans, de prenatal verkoopt alleen de babybjorn en de stokke, en misschien een chicco, alle 3 geen goede dragers.

Draagdoeken koop je bijna altijd online. Soms kan het via een draagconsulent in de buurt, maar dat is afhankelijk van waar je woont. Hier in Zeeland ken ik alleen Veilige Basis en Draagconsult, draagdoeken en ergonomische draagsystemen en lactatiekundige praktijk - Veilige Basis en Draagconsult

Een aantal webshops zijn oa: www.babybij.nl Babybio.nl draagdoek, babydragers en wasbare luiers Limited edition woven wraps - Slings & Things www.slingomama.nl indedoek.nl het is een beetje een door de bomen en een bos idee, heel veel info. Maar richtlijn: rekbaar = tshirt stof = warm. Geweven = minder warm. Er zijn speciale zomerdoeken maar zolang het geen 30 graden is, draag ik prima met mn geweven girasol doek, of met onze manduca. En als het wel 30 graden is, dan zweet mn dochter ook in de wandelwagen.

2. Janna

Janna Fanatiek lid

Je kunt de wandelwagen meestal wel op de creche achterlaten hoor! Bij ons hebben ze daar in ieder geval een klein zaaltje voor, waar overdag alle wagens staan.

Maar ontopic: Mijn manduca is net bezorgd! Ik ben superblij, had het niet verwacht want ik dacht niet dat ze op zaterdag bezorgden... Ik heb al een manduca te leen gehad, dus heb al wel wat geoefend en hij beviel prima.

Dat is dus mijn tip: leen een doek of een drager via de doekenbieb van www.babybij.nl. Ik heb namelijk anderhalve maand terug daar ook de beco geleend, omdat ik dacht dat ik die het fijnst zou vinden. (Toegegeven: ik vond 'm ook wel leuker met die vrolijke prints.:):D) Hij viel me echter nogal tegen. De manduca vond ik veel prettiger. Als ik niet had kunnen lenen, was ik direct voor de beco gegaan. Nu is mij dus een miskoop bespaard gebleven.

Ik heb ook een tricot slen, maar dat lukte hier niet echt. Ik kon wel knopen, maar mijn dochter vond het niks. Ik heb prima volgens voorschriften geoefend als ze lekker wakker, gevoed en vrolijk (met schone luier) was, maar het eind van het liedje was telkens dat ze aan het huilen was. Toen ben ik er maar mee opgehouden. Ik denk dat ze het niet fijn vond dat ze weinig bewegingsruimte had. Zodra ik haar in de doek had begon ze met haar hele lijfje te wriemelen, maar ze kon natuurlijk geen kant op. Misschien dat ze het nu wel prettig vind (ze vond de manduca ten slotte ook fijn), maar voor nu vind ik de slen te warm.

3. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Heeft iemand hier toevallig ervaring met een hop-tye?

4. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Ohh dat heb ik bij mijn kdv niet gezien toen we een rondleiding kregen! Zou al wel best handig zijn....

5. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Een tijdje ergens mee kunnen doen is wel fijn, zou het anders toch zonde vinden. De Hoppediz Helsinki vind ik ook wel mooi (ik hou niet zo van felle kleertjes, dus vrij veel draagdoeken vallen daarmee af ;)), is die wat langer geschikt?

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Ja, zeker! Van baby tot peuter staat erbij!

7. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Nou bij ons op het kdv mag je bij uitzondering je maxi cosi laten staan dus dat gaat niet overal op.

8. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Ik wist niet zeker of ik op de advertentietekst kon vertrouwen ;)

Maar dan ga ik denk ik daarvoor :D

9. Isis857

Isis857 Fanatiek lid

6 dec 2010
    3.584
    0
    0
    ergens...
    even abbo

misschien is het al gevraagd hoor..maar wat ik me afvraag, wanneer gebruik je een draagdoek en wanneer de kinderwagen?? (of is dat een heel domme vraag???)

10. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Wanneer jij wilt? :D

Denk niet dat er echt richtlijnen voor zijn, er zijn immers ook genoeg mensen zonder draagdoek of mensen die geen kinderwagen hebben.
    Je gebruikt wat je fijn/handig/leuk vindt.

Ik vind de draagdoek ideaal wanneer ik met de hond ga lopen, ga boodschappen doen/winkelen en het lijkt me straks ook handig als ik alleen weg ga met mijn zoontje en onze pasgeboren dochter om de draagdoek te gebruiken. Dan heb je je handen meer vrij voor andere dingen en hoef je niet te slepen met zo'n grote kinderwagen. Of wanneer we al veel spullen in de auto hebben lijkt het me handiger om een draagdoek mee te nemen dan wanneer ook nog de hele kinderwagen met het onderstel mee moet.

Op momenten dat we gewoon even met zn allen wandelen (vriend er dus ook bij) dan pak ik denk ik de kinderwagen.

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Loopt zo wellicht een beetje paralel aan het grote draagdoeken topic van hier. Maargoed!

Ik gebruik de draagdoek en drager altijd en de kinderwagen alleen nu ik hoogzwanger ben. Of soms nemen we de wagen mee de stad in, laden hem vol tassen en boodschappen en doen dochter alsnog in de drager. Haha. Straks zullen we de wagen gebruiken voor 1 van de kids en de andere in de draagdoek.

12. priscil

priscil Bekend lid

22 aug 2011
    713
    1
    18
    hallo ik heb ook ff een vraagje over de draagdoek/ draagzak

ik heb alleen dankzij mijn zoontje van bijna 4 weken geen tijd om het hele forum af te speuren !!! dus misschien vraag ik iets wat al gevraagd is.

maar het zit dus zo mijn baby wilt de hele dag op schoot....
    en als ik ff me handen vrij wil hebben en m in de box leg gaat hij
    huilen. en niet een beetje echt hard.
    ik kan dr niet tegen en pak m dan maar weer op....( beetje fout)
    met het vervolg dat ik nergens aan toe kom ....
    heb geen make up meer op, drink niet, ontbijt niet, alles blijft maar liggen hier in huis....pfff
    ben doodmoe en vreselijk gespannen....
    nu denk ik dus dat een draagdoek of zak een uitkomst is.
    maar ........ wat gebeurt er dan snachts?
    wil hij dan misschien helemaal niet meer naar bed??
    en leggen jullie de baby s'middags wel in bed dan?
    wat is een goede draagdoek en kan hij er niet uitvallen??
    doen jullie hem onder jullie jas? of kan hij er deze tijd wel buiten?
    hoop vragen he ik hoop dat jullie het weten
    alvast bedankt
    groetjes

13. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Priscil de eerste weken zijn heel zwaar en moeilijk.

Onze dochter ging gewoon zodra ze moe werd/was naar bed.
    Een bed is om te slapen en niet mama. Oke de kindrwagenbak of draagdoek ook als ik in de stad ben maar in huis hier niet de hele dag.
    Vond het huilen ook verschrikkelijk en heb uiteindelijk de 10 minuten regel ingevoerd toen ze 10 weken oud was want ik was helemaal kapot.Dit is wat iedere moeder zelf prettig vind en aan kan want er zijn genoeg mensen die dit niet willen maar dat is dus aan jezelf.

Als je een draagdoek goed knoopt kan je kindje er niet uit vallen.
    En in principe draag je buiten je jas en kleed je je kindje niet te warm want er zitten nog 3 lagen stof overheen.

Mijn mooie bykay is binnen en kan nu al bijna niet wachten.

14. Bailey1987

Bailey1987 Fanatiek lid

9 jan 2012
    1.488
    0
    0
    Mama sinds 12 juni! Docente
    Ik heb inmiddels een hele mooie doek aangeschaft, die ik toch niet zelf hoef te knopen (zelfde houding als ee doek, dus geen zak, maar met een klip). Zo weet ik ook zeker dat beeb er straks niet uit kan vallen :) Deze is warm genoeg (fleece aan binnenkant) om zonder jas aan te trekken nu. Voor wanneer het echt warm wordt wil ik nog een zomerdoek aanschaffen.
    Bedankt voor al jullie tips!

Priscil, ik wil baby sowieso niet langer dan twee uur achter elkaar in de doek, dat werd ook overal best wel afgraden (even eruit en misschien later weer erin kan wel). Daarom zal de beeb dan denk ik ook niet de doek verwarren met bed. De doek draag ik dan alleen waneer k bezig ben en baby ondertussen rustig wil houden (als je in de stad loopt, de afwas doet, make-upped etc). Zo zie ik het nu alvast voor me...

15. Lenne

Lenne Actief lid

16 mei 2011
    218
    0
    16
    In een draagdoek mag je een baby onbeperkt dragen, zolang het ruggetje maar goed bol is en de knietjes hoger dan de billen (kikkerhouding). Voor een niet ergonomische drager zoals BabyBjorn is er die limiet van 2 uur omdat die houding niet goed is voor de rug en heupjes van de baby.

Mijn zoontje slaapt 's nachts altijd in bed en overdag nooit, dus dat verschil is voor hem heel duidelijk :D Overdag slaapt hij altijd waar ik ben, dus in de doek of kinderwagen of box of waar dan ook. Dat is hij van het begin af aan gewend en daar hebben we nooit problemen mee gehad. Ik moet er wel bij zeggen dat hij slaapt op verzoek, dus gewoon wanneer hij moe is en niet volgens een schema.

16. Isis857

Isis857 Fanatiek lid

6 dec 2010
    3.584
    0
    0
    ergens...
    ok, weer wat wijzer!

en hoe zit het met een zwakke rug? Ik heb redelijk snel last van m'n rug/schouders/nek.. is het dan wel comfortabel/haalbaar om een draagdoek te gebruiken? Of is dat zonde van het geld?

17. Bailey1987

Bailey1987 Fanatiek lid

9 jan 2012
    1.488
    0
    0
    Mama sinds 12 juni! Docente
    Oow okee, goed dat je het zegt. Dan zal in deze doek de beeb waarschijnlijk ook wel langer dan 2 uur mogen. Maaar, ik heb zelf ook erg snel last van mijn rug dus misschien houd ik die twee uur en dan pauze maar gewoon voor mezelf aan :)

18. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Ik heb zelf ook snel last van mn rug, maar vergelijk het altijd hier mee: Ik heb dochterlief gedragen vanaf bevruchting, tot nu. Ze begon als ini mini vruchtje in mn buik, toen kwam er een baby in mn armen, nu zit er een dreumes op mn rug. Ik vind het zelf prima gaan! Zelfs nu ik zwanger ben kan ik ze nog - beperkt - dragen!

19. Hilse

Hilse Niet meer actief

@Suusjeuh, bedankt voor de tip hihi, heb alles bijgelezen (van dit forum dan)
    Ben er nog niet uit maar wel wat wijzer geworden:)

20. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier zal ik de baby ook in mijn buurt laten slapen. Eerste tijd wiegje beneden, box, kinderwagen of draagdoek. Zolang het slaapt en ik het rustig weg kan leggen, zal ik dat doen denk ik, als hij/zij onrustig is, in de draagdoek zodat ik m'n handen vrij heb. Als dat betekend dat ik soms hele dagen draag, zij dat zo. Een kindje moet ook drinken dus lijkt me dat je zo om de 2 uur je kindje er wel even uit hebt. 's Nachts zal de kleine in een co-sleeper liggen dus dicht naast papa en mama.
    Weet van m'n dochter dat kindjes na een aantal maanden meestal vanzelf in een eigen bedje leren slapen en laten huilen bij een baby vind ik echt not done. Heb het hier 2x geprobeerd omdat ik het echt niet meer wist. Achteraf bleek ze zo onrustig te zijn door allergieen. Wat heb ik mezelf schuldig gevoeld.

Deel Deze Pagina